ویکی‌پدیا:انشعاب محتوا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز جایگزینی با اشتباه‌یاب: بوجود⟸به‌وجود
کلاً به حالت مجاز انشعاب اشاره نشده؛ دارم از ویکی‌پدیای انگلیسی ترجمه می‌کنم
خط ۲: خط ۲:
{{چکیده|مقالاتی که درمورد موضوعات یکسانی هستند نباید در مقالات متعددی مطرح شود که هرکدام از این مقالات قسمتی از موضوع را بررسی کنند.}}
{{چکیده|مقالاتی که درمورد موضوعات یکسانی هستند نباید در مقالات متعددی مطرح شود که هرکدام از این مقالات قسمتی از موضوع را بررسی کنند.}}


'''انشعاب محتوا''' یا '''مقالات موازی''' اصطلاحی است که برای توصیف چند مقاله که همگی به یک موضوع می‌پردازند به کار می‌رود. اگر انشعاب محتوا به طور سهوی رخ بدهد، می‌تواند منجر به مقاله‌هایی شود که محتوای تکراری و حتی متضاد دارند و این چیزی است که باید از آن پرهیز کرد. اما از سوی دیگر، وقتی مقاله‌ای خیلی طولانی می‌شود، کاربران معمولاً مقاله‌های دیگری ایجاد می‌کنند که در آن به [[ویکی‌پدیا:شیوه خلاصه‌نویسی|خلاصه‌ای]] از موضوع اشاره شده و سپس به یک جنبهٔ آن بیشتر پرداخته شده‌است. این کار نه تنها پذیرفته است، حتی برای بهتر شدن خوانایی مقاله‌ها و راحت‌تر شدن مدیریت محتوای آن‌ها توصیه هم می‌شود. برای مثال، کاربران ممکن است مقاله‌ای که مربوط به یک منطقهٔ جغرافیایی است را به دو مقاله بشکنند که در دومی راجع به آشپزی رایج در آن منطقه به طور مبسوط توضیح داده شده و در اولی تنها اشاره‌ای مجمل به این موضوع شده‌است. در یک مثال دیگر، کاربران ممکن است که در مقالهٔ مربوط به یک بازیگر، بخش فیلم‌شناسی را جدا کنند و مقاله‌ای جداگانه برایش بسازند تا مقالهٔ اصلی کوتاه‌تر شود.
'''انشعاب محتوا''' یا '''مقالات موازی''' معمولاً به خلق بدون منظور مقالات مختلف که همگی به یک موضوع می‌پردازند گفته می‌شود. نتیجهٔ غیرعمدیِ ساخت مقالاتِ موازی در رابطه با یک موضوع، به‌وجود آمدن مقاله‌هایی مهجور ویا حتی دارای محتوایی متضاد می‌باشد.


'''مقالات موازی به منظور دور زدن بی‌طرفی''' یا '''انشعاب دیدگاهی''' {{انگلیسی|POV fork}} به ایجاد عامدانهٔ مقالاتی اطلاق می‌گردد جهت دور زدن رهنمودهای [[ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف|دیدگاه بی‌طرف]] انجام می‌شود و این عمل معمولاً بدین جهت صورت می‌گیرد که یک زمینهٔ منفی یا مثبت درمورد مقاله‌ای یا بزرگ‌نمایی شود یا اینکه بدان توجهی نشود؛ و هردوی انشعاب محتوا و انشعاب دیدگاهی مطلوبِ ویکی‌پدیا نیستند، زیرا این کار مانع از این اجماع‌یابی می‌شود و بنابراین یکی از مهم‌ترین اصول ما بدین‌گونه نقض می‌شود.
'''مقالات موازی به منظور دور زدن بی‌طرفی''' یا '''انشعاب دیدگاهی''' به ایجاد عامدانهٔ مقالات انشعابی اطلاق می‌گردد که هدف از ساختشان، دور زدنِ سیاست [[ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف|دیدگاه بی‌طرف]] است. این عمل معمولاً بدین جهت صورت می‌گیرد که یک زمینهٔ منفی یا مثبت درمورد مقاله‌ای یا بزرگ‌نمایی شود یا از توجه دور نگاه داشته شود و [[وپ:وزن‌دهی|وزن کافی]] به آن داده نشود. انشعاب دیدگاهی در ویکی‌پدیا مطلوب نیست، زیرا مانع از این اجماع‌یابی می‌شود و بنابراین یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ویکی‌پدیا بدین‌گونه نقض می‌شود.

== شکل‌های ناپذیرفتنی انشعاب محتوا ==
=== انشعاب با محتوای تکراری ===
انشعاب با محتوای تکراری ممکن است عمداً یا سهواً رخ بدهد. اگر چه به ویرایشگران ویکی‌پدیا توصیه می‌شود که قبل از ساختن مقاله، مطمئن شوند که مقاله‌ای برای آن موضوع از پیش وجود ندارد، این شانس همیشه وجود دارد که آن‌ها فراموش کنند که این بررسی را انجام بدهند، یا این که جستجوی‌شان به هر دلیل ناموفق باشد، یا این که اساساً راجع به موضوعی تکراری مقاله‌ای جدید از یک زاویهٔ دیگر ایجاد کنند. اگر جایی به مقالهٔ تکراری برخورد کردید، با مشارکت‌کنندگان آن گفتگو کنید (مثلاً از طریق صفحهٔ بحث مقاله) تا مطمئن شوید که وجود دو مقالهٔ موازی ضروری نیست. اگر چنین ضرورتی وجود نداشت، محتوای مقالهٔ جدیدتر در مقالهٔ قدیمی‌تر [[وپ:ادغام|ادغام]] می‌شود.

=== انشعاب دیدگاهی ===
{{میانبر|وپ:انشعاب دیدگاهی}}
انشعاب دیدگاهی وقتی رخ می‌دهد که کاربران راجع به محتوای یک صفحه (معمولاً یک مقاله) اختلاف دارند و به جای این که این اختلاف را [[وپ:حل اختلاف|حل کنند]]، نسخه‌ای موازی از همان صفحه ایجاد می‌کنند که محتوایش در مطابقت با یک دیدگاه خاص است. به این صفحهٔ جدید، «انشعاب دیدگاهی» گفته می‌شود و ایجادش ناقض سیاست [[وپ:دیدگاه بی‌طرف|دیدگاه بی‌طرف]] است چرا که مطابق آن سیاست، تمام حقایقی که در مورد یک موضوع وجود دارد باید به شکل مناسب (و با [[وپ:وزن‌دهی|وزن متناسب]]) در همان مقالهٔ اصلی مورد پوشش قرار بگیرند. از آنجا که انشعاب دیدگاهی در ویکی‌پدیا پذیرفته نیست، چنین مقاله‌هایی یا باید در مقالهٔ اصلی ادغام شوند و یا [[وپ:نظرخواهی برای حذف|برای حذف نامزد شوند]].

== شکل‌های پذیرفتنی انشعاب محتوا ==


{{سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا}}
{{سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا}}

نسخهٔ ‏۱۵ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۱۵

انشعاب محتوا یا مقالات موازی اصطلاحی است که برای توصیف چند مقاله که همگی به یک موضوع می‌پردازند به کار می‌رود. اگر انشعاب محتوا به طور سهوی رخ بدهد، می‌تواند منجر به مقاله‌هایی شود که محتوای تکراری و حتی متضاد دارند و این چیزی است که باید از آن پرهیز کرد. اما از سوی دیگر، وقتی مقاله‌ای خیلی طولانی می‌شود، کاربران معمولاً مقاله‌های دیگری ایجاد می‌کنند که در آن به خلاصه‌ای از موضوع اشاره شده و سپس به یک جنبهٔ آن بیشتر پرداخته شده‌است. این کار نه تنها پذیرفته است، حتی برای بهتر شدن خوانایی مقاله‌ها و راحت‌تر شدن مدیریت محتوای آن‌ها توصیه هم می‌شود. برای مثال، کاربران ممکن است مقاله‌ای که مربوط به یک منطقهٔ جغرافیایی است را به دو مقاله بشکنند که در دومی راجع به آشپزی رایج در آن منطقه به طور مبسوط توضیح داده شده و در اولی تنها اشاره‌ای مجمل به این موضوع شده‌است. در یک مثال دیگر، کاربران ممکن است که در مقالهٔ مربوط به یک بازیگر، بخش فیلم‌شناسی را جدا کنند و مقاله‌ای جداگانه برایش بسازند تا مقالهٔ اصلی کوتاه‌تر شود.

مقالات موازی به منظور دور زدن بی‌طرفی یا انشعاب دیدگاهی به ایجاد عامدانهٔ مقالات انشعابی اطلاق می‌گردد که هدف از ساختشان، دور زدنِ سیاست دیدگاه بی‌طرف است. این عمل معمولاً بدین جهت صورت می‌گیرد که یک زمینهٔ منفی یا مثبت درمورد مقاله‌ای یا بزرگ‌نمایی شود یا از توجه دور نگاه داشته شود و وزن کافی به آن داده نشود. انشعاب دیدگاهی در ویکی‌پدیا مطلوب نیست، زیرا مانع از این اجماع‌یابی می‌شود و بنابراین یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ویکی‌پدیا بدین‌گونه نقض می‌شود.

شکل‌های ناپذیرفتنی انشعاب محتوا

انشعاب با محتوای تکراری

انشعاب با محتوای تکراری ممکن است عمداً یا سهواً رخ بدهد. اگر چه به ویرایشگران ویکی‌پدیا توصیه می‌شود که قبل از ساختن مقاله، مطمئن شوند که مقاله‌ای برای آن موضوع از پیش وجود ندارد، این شانس همیشه وجود دارد که آن‌ها فراموش کنند که این بررسی را انجام بدهند، یا این که جستجوی‌شان به هر دلیل ناموفق باشد، یا این که اساساً راجع به موضوعی تکراری مقاله‌ای جدید از یک زاویهٔ دیگر ایجاد کنند. اگر جایی به مقالهٔ تکراری برخورد کردید، با مشارکت‌کنندگان آن گفتگو کنید (مثلاً از طریق صفحهٔ بحث مقاله) تا مطمئن شوید که وجود دو مقالهٔ موازی ضروری نیست. اگر چنین ضرورتی وجود نداشت، محتوای مقالهٔ جدیدتر در مقالهٔ قدیمی‌تر ادغام می‌شود.

انشعاب دیدگاهی

انشعاب دیدگاهی وقتی رخ می‌دهد که کاربران راجع به محتوای یک صفحه (معمولاً یک مقاله) اختلاف دارند و به جای این که این اختلاف را حل کنند، نسخه‌ای موازی از همان صفحه ایجاد می‌کنند که محتوایش در مطابقت با یک دیدگاه خاص است. به این صفحهٔ جدید، «انشعاب دیدگاهی» گفته می‌شود و ایجادش ناقض سیاست دیدگاه بی‌طرف است چرا که مطابق آن سیاست، تمام حقایقی که در مورد یک موضوع وجود دارد باید به شکل مناسب (و با وزن متناسب) در همان مقالهٔ اصلی مورد پوشش قرار بگیرند. از آنجا که انشعاب دیدگاهی در ویکی‌پدیا پذیرفته نیست، چنین مقاله‌هایی یا باید در مقالهٔ اصلی ادغام شوند و یا برای حذف نامزد شوند.

شکل‌های پذیرفتنی انشعاب محتوا