علوم طبیعی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
به نسخهٔ 28079377 ویرایش Kave برگردانده شد. (توینکل)
برچسب: خنثی‌سازی
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴: خط ۴:


این علوم شامل [[علوم فیزیکی]] ([[فیزیک]] ([[فیزیک نظری]] و [[فیزیک تجربی]]))، [[شیمی]]، [[اخترشناسی]] (نظری و رصدی)، [[زمین‌شناسی]] به همراه [[علوم زیستی]]([[پزشکی]] و [[زیست شناسی]]) میباشد.
این علوم شامل [[علوم فیزیکی]] ([[فیزیک]] ([[فیزیک نظری]] و [[فیزیک تجربی]]))، [[شیمی]]، [[اخترشناسی]] (نظری و رصدی)، [[زمین‌شناسی]] به همراه [[علوم زیستی]]([[پزشکی]] و [[زیست شناسی]]) میباشد.

تغیرات

''فیزیک تجربی.''
در دانش فیزیک، فیزیک آزمایشگاهی (یا فیزیک تجربی) مجموعه‌ای از رشته‌ها و زمینه هاست که موضوع آن‌ها مشاهده پدیده‌های فیزیکی برای جمع‌آوری داده در مورد جهان است. روش‌ها از زمینه‌ای به زمینهٔ دیگر متفاوت هستند و شامل مشاهده‌های ساده‌ای مانند آزمایش کاوندیش تا آزمایش‌های پیچیده تر و بزرگ تری مانند برخورددهنده هادرونی بزرگ می‌شوند.

''اختر شناسی.''


'''اَختَرشناسی'''، '''ستاره‌شناسی''' یا '''نجوم''' به دانشِ بررسی موقعیت، تغییرات، حرکت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی «[[شیء آسمانی|اشیاء آسمانی]]» ازجمله [[ستاره|ستاره‌ها]]، [[سیاره|سیاره‌ها]]، [[دنباله‌دار|دنباله‌دارها]]، [[کهکشان|کهکشان‌ها]] و [[رویداد آسمانی|رویدادهای آسمانی]] مانند [[شفق قطبی]] و [[تابش زمینه کیهانی|تابش زمینهٔ کیهانی]] گفته می‌شود که منشأ آن‌ها در خارج از [[جو زمین|جوّ زمین]] است. اخترشناسی با رشته‌هایی همچون [[کیهان‌شناسی|کیهان شناسی]]، [[فیزیک]]، [[شیمی]] و [[حرکت (فیزیک)|فیزیکِ حرکت]] ارتباط تنگاتنگ دارد. (اگر فقط ستاره‌ها مطالعه شوند به آن ''[[اخترشناسی ستاره‌ای|اخترشناسیِ ستاره‌ای]]'' گفته می‌شود.)

''زیست شناسی''

لاکتیک اسید

'''زیست‌شناسی''' یا '''بیولوژی''' (به [[زبان انگلیسی|انگلیسی]]: Biology) از [[علوم طبیعی]] و [[دانش]] مربوط به کاوش دربارهٔ [[جانداران]] است. این دانش به بررسی [[ویژگی‌ها]] و [[رفتار]] [[جاندار|جانداران]]، چگونگی پیدایش [[گونه (زیست‌شناسی)|گونه‌ها]] و افراد (کاهش گرایی)، و نیز به بررسی [[تعامل]] جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می‌پردازد. ([[زیست‌شناسی دستگاه‌ها]]) زیست‌شناسی شامل موضوعات گسترده ای است که دارای تقسیم‌بندی بسیاری از مباحث و رشته‌های مختلف است. از جمله مهم‌ترین موضوعات آن عبارت از پنج اصل به هم وابسته است.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۹ آوریل ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۵۵

علوم طبیعی یا علوم تجربی شاخه ای از علوم است که با توصیف، پیش بینی و درک پدیده های طبیعی، مبتنی بر شواهد تجربی ناشی از مشاهده و آزمایش سر و کار دارد و در آن سازوکارهایی مانند داوری همتا و تکرارپذیری یافته ها برای اطمینان از اعتبار اکتشافات های علمی استفاده می شوند.

این علوم شامل علوم فیزیکی (فیزیک (فیزیک نظری و فیزیک تجربی))، شیمی، اخترشناسی (نظری و رصدی)، زمین‌شناسی به همراه علوم زیستی(پزشکی و زیست شناسی) میباشد.

تغیرات

فیزیک تجربی. در دانش فیزیک، فیزیک آزمایشگاهی (یا فیزیک تجربی) مجموعه‌ای از رشته‌ها و زمینه هاست که موضوع آن‌ها مشاهده پدیده‌های فیزیکی برای جمع‌آوری داده در مورد جهان است. روش‌ها از زمینه‌ای به زمینهٔ دیگر متفاوت هستند و شامل مشاهده‌های ساده‌ای مانند آزمایش کاوندیش تا آزمایش‌های پیچیده تر و بزرگ تری مانند برخورددهنده هادرونی بزرگ می‌شوند.

اختر شناسی.


اَختَرشناسی، ستاره‌شناسی یا نجوم به دانشِ بررسی موقعیت، تغییرات، حرکت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی «اشیاء آسمانی» ازجمله ستاره‌ها، سیاره‌ها، دنباله‌دارها، کهکشان‌ها و رویدادهای آسمانی مانند شفق قطبی و تابش زمینهٔ کیهانی گفته می‌شود که منشأ آن‌ها در خارج از جوّ زمین است. اخترشناسی با رشته‌هایی همچون کیهان شناسی، فیزیک، شیمی و فیزیکِ حرکت ارتباط تنگاتنگ دارد. (اگر فقط ستاره‌ها مطالعه شوند به آن اخترشناسیِ ستاره‌ای گفته می‌شود.)

زیست شناسی

لاکتیک اسید

زیست‌شناسی یا بیولوژی (به انگلیسی: Biology) از علوم طبیعی و دانش مربوط به کاوش دربارهٔ جانداران است. این دانش به بررسی ویژگی‌ها و رفتار جانداران، چگونگی پیدایش گونه‌ها و افراد (کاهش گرایی)، و نیز به بررسی تعامل جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می‌پردازد. (زیست‌شناسی دستگاه‌ها) زیست‌شناسی شامل موضوعات گسترده ای است که دارای تقسیم‌بندی بسیاری از مباحث و رشته‌های مختلف است. از جمله مهم‌ترین موضوعات آن عبارت از پنج اصل به هم وابسته است.

جستارهای وابسته

منابع