زیست‌شناسی خاک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زیست‌شناسی خاک، مطالعه فعالیت میکروبی و جانوری در خاک است. این عکس فعالیت هر دو را نشان می‌دهد.

زیست‌شناسی خاک (به انگلیسی: Soil biology) مطالعه فعالیت میکروبی و جانوران و بوم‌شناسی در خاک است. زندگی خاک، زیست خاک، جانوران خاک، یا ادافون یک اصطلاح جمعی است که شامل همه جاندارانی است که بخش قابل توجهی از چرخه زندگی خود را در نیمرخ خاک یا در فصل مشترک خاک و بستر می‌گذرانند. این جانداران شامل کرم‌های خاکی، نماتدها، تک‌یاخته‌ها، پروتوزوآ، قارچ‌ها ، بندپایان مختلف و همچنین برخی از خزندگان (مانند مارها) و گونه‌هایی از پستانداران حفاری مانند گوفرها، موش کورها و سگ‌های دشتی هستند. زیست‌شناسی خاک در تعیین بسیاری از ویژگی‌های خاک نقش حیاتی دارد. تجزیه مواد آلی خاک توسط جانداران خاک تأثیر زیادی بر حاصلخیزی خاک، رشد گیاهان، ساختار خاک و ذخیره کربن دارد. به عنوان یک علم نسبتاً جدید، چیزهای زیادی دربارهٔ زیست‌شناسی خاک و تأثیر آن بر بوم‌سازگان خاک ناشناخته باقی مانده‌است.

انواع زیواگان خاک[ویرایش]

گوفر از لانه بیرون زده‌است

از این میان، باکتری‌ها و قارچ‌ها نقش کلیدی در حفظ یک خاک سالم دارند. آنها به عنوان تجزیه‌کننده عمل می‌کنند که مواد آلی را برای تولید ریزه و دیگر محصولات تجزیه می‌کنند. پوده‌خواران خاک، مانند کرم‌های خاکی، ریزه‌ها را می‌بلعند و تجزیه می‌کنند. ساپروتروف‌ها که به خوبی توسط قارچ‌ها و باکتری‌ها نشان داده می‌شوند، مواد مغذی محلول را از دلیترو استخراج می‌کنند. مورچه‌ها (بزرگ‌زیاگان) با شکستن به همان روش کمک می‌کنند، اما در حالی که در ارتش خود حرکت می‌کنند، قسمت حرکتی را نیز فراهم می‌کنند. همچنین جوندگان، چوبخوارها به جذب بیشتر خاک کمک می‌کنند.

گستره کاری[ویرایش]

چرخه نیتروژن

زیست‌شناسی خاک شامل کار در زمینه‌های زیر است:

رویکردهای انضباطی تکمیلی لزوماً مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل زیست‌شناسی مولکولی، ژنتیک، اکوفیزیولوژی، جغرافیای زیستی، بوم‌شناسی، فرآیندهای خاک، مواد آلی، دینامیک مواد مغذی[۱] و بوم‌شناسی چشم‌انداز است.

منابع[ویرایش]

  1. Ochoa-Hueso, R; Delgado-Baquerizo, M; King, PTA; Benham, M; Arca, V; Power, SA (February 2019). "Ecosystem type and resource quality are more important than global change drivers in regulating early stages of litter decomposition". Soil Biology and Biochemistry. 129: 144–152. doi:10.1016/j.soilbio.2018.11.009.