شهرستان گرمسار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان گرمسار
موقعیت در استان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانسمنان
مرکز شهرستانگرمسار
سایر شهرهاگرمسار، ایوانکی
بخش‌هامرکزی، ایوانکی
سال تأسیس۱۳۳۷
مردم
جمعیت۸۱٬۳۲۴ نفر (۱۳۹۰)
جغرافیای طبیعی
مساحت۵۱۸۲ کیلومتر مربع کیلومتر مربع

شهرستان گَرمْسار یکی از شهرستانهای استان سمنان است. جمعیت این شهرستان بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۸۱،۳۲۴ نفر بوده‌است.[۱] شهر گرمسار مرکز این شهرستان است.

فارسی، مازندرانی و تاتی زبان‌های اصلی شهرستان گرمسار هستند. فارسی در مرکز بخش مرکزی (شهر گرمسار)، و تاتی در مرکز و روستاهای بخش ایوانکی رایج است.[۲]اقوام طبری(مازندرانی‌ها، الیکایی‌ها و شهمیرزادی‌ها) نیز به زبان مازندرانی (طبری) صحبت میکنند[۳]

تقسیمات کشوری[ویرایش]

شهر: گرمسار

شهر: ایوانکی

دربارهٔ شهرستان گرمسار[ویرایش]

استان مرکزی سابق به مرکزیت تهران که در سال ۱۳۵۶ تجزیه شد. شهرستان امروزی گرمسار بخشی از این استان بود. (با استان مرکزی فعلی اشتباه نشود.)

گَرمسار یکی از هشت شهرستان استان سمنان است و در غرب این استان قرار دارد. شهرستان گرمسار از شمال به شهرستان فیروزکوه و شهرستان دماوند، از سوی شرق به شهرستان آرادان و از غرب به شهرستان پاکدشت و استان قم و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود است.

فاصله شهر گرمسار تا مرکز استان ۱۱۰ کیلومتر و تا تهران ۹۵ کیلومتر است. مساحت شهرستان گرمسار ۱۰۶۸۶ کیلومتر مربع است.

گرمسار از لحاظ موقعیت جغرافیایی بین مدار ۳۴ درجه و ۲۸ دقیقه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و بین ۵۱ درجه و ۵۲ دقیقه تا ۵۲ درجه و ۵۵ دقیقه طول از شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.

گرمسار بر روی مخروط افکنه حبله‌رود یکی از رودخانه‌های دائمی این شهرستان قرار داشته و از سه جهت توسط رشته کوه‌هایی احاطه شده و فقط سمت جنوبی آن به علت وجود کویر باز است؛ که به کوه‌های سیاه‌کوه ختم می‌شود. ارتفاعات متوسط گرمسار از سطح دریا ۸۵۶ متر است. شهر گرمسار پیوندگاه راه‌آهن سراسری شمال (گرگان) و مشهد می‌باشد و جاده ی اصلی تهران - مشهد در کنار آن قرار دارد.

طول دشت گرمسار از شرق به غرب ۴۸ کیلومتر و از شمال به جنوب معادل ۲۷ کیلومتر است. گرمسار دارای چهار ایل بزرگ به نام‌های زندی-الیکایی-اصانلو و ایل پازوکی می‌باشد.

شهرستان گرمسار دارای چندین روستا از جمله ریکان . قاطول . کردوان و .... است. امکانات و بیمارستان های بسیار دارد که می توان به بیمارستان معتمدی اشاره نمود .

دانشگاه‌ها[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  2. منطقه ایوانکی: تاتی با گویش دماوندی
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)