پویز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پُویز
پویز پاره پشتی لنگ پایینی است.
Cross-section of lower right leg, through the calf, showing its 4 compartments: anterior at upper right; lateral at center right; deep posterior at center; superficial posterior at the bottom
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینsura
یونانیAcfle
TA98A01.1.00.039
TA2164
FMA22474

پُویز یا پشت ساق (به انگلیسی: calf) بخش پشتی ساق در آناتومی انسان است.[۱] ماهیچه‌های درون ساق مطابق با محفظه پسینی لنگ اند. دو بزرگترین ماهیچه‌ها در این محفظه با هم به عنوان ماهیچه پویز شناخته می‌شوند و از طریق تاندون آشیل به پاشنه متصل می‌شوند. چندین ماهیچه‌های کوچکتر دیگر به زانو، قوزک و از طریق تاندون‌های دراز به انگشتان پا (پانگُل) متصل می‌شوند.

ریشه‌شناسی[ویرایش]

واژه پُویز (Poviz) ممکن است در نهایت از *povik، از *pov تغییریافته به‌معنای پا، لِنگ + پسوند -ik (-ایک) آمده باشد. این واژه با لکی poviz و ایلامی و نهاوندی piz همریشه است.

همچنین در انگلیسی واژه calf از انگلیسی میانه calf ,kalf، از نورس باستان kalfi، احتمالا از همان ریشه ژرمانیک همچون انگلیسی calf ("گاو جوان") گرفته شده‌است. همریشه با ایسلندی kálfi ("پشت ساق لنگ").[۲] Calf و calf of the leg به ترتیب در حدود ۱۳۵۰ و ۱۴۲۵ پسامیلاد در انگلیسی میانه ثبت شده که مورد استفاده قرار گرفته‌اند.[۳]

ساختار[ویرایش]

پویز از ماهیچه‌های قسمت پسینی لنگ تشکیل شده‌است: گاستروکنمیوس و سولئوس (تشکیل‌دهنده ماهیچه سه‌سر پشت ساق) و تیبیالیس پسینیعصب سورال عصب‌دهی می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. "calf". فرهنگ انگلیسی آکسفورد. انتشارات دانشگاه آکسفورد. 2nd ed. 1989.
  2. "calf - Wiktionary". en.wiktionary.org (به انگلیسی). Retrieved 2020-03-22.
  3. Hans Kurath (1959). Middle English dictionary. University of Michigan Press. p. 128. ISBN 978-0-472-01031-8. page 20