هنر دیدمانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
جز ویرایش به‌وسیلهٔ ابرابزار:
Danytop (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۸: خط ۸:
}}</ref>
}}</ref>
در سالهای اخیر با گسترش و رشد گرافیک کامپیوتری انواع جدیدی از این آثار پدید آمد که نمونهٔ شاخص آنها، تصاویری بود که در سالهای دههٔ ۷۰ خورشیدی به نام [[تصاویر سه بعدی]] در جراید به چاپ می‌رسید.
در سالهای اخیر با گسترش و رشد گرافیک کامپیوتری انواع جدیدی از این آثار پدید آمد که نمونهٔ شاخص آنها، تصاویری بود که در سالهای دههٔ ۷۰ خورشیدی به نام [[تصاویر سه بعدی]] در جراید به چاپ می‌رسید.

<br />

== اثر اپ ارت بروی فشن ==
اپ ارت فشن سبکی بود که همزمان با پیدایش جنبش اپ ارت حرکت کرد و دوستداران هنر و فشن را هیجان زده نمود.همیشه تاثیر هنر بروی مُد و فشن از جایگاه خاصی برخوردار بوده چرا که مُد و فشن هنر را برای مردم ،مردمی تر میکند و اینگونه مد و فشن باعث میشود هنر به سطح عام جامه راه پیدا کند . و شناخت دیداری بیشتری نسبت به هنر پیدا کنند .در سالهای اخیر اپ ارتهای رنگی نیز توجه طراحان را بخود جلب کرده است. یک طراح بزرگ و مشهور ژاپنی به نام Issey Miyake با ایجاد طرح و نقش و بافت هایی بر پایه ی این سبک هنری توانسته توجه دنیای مد را به خود جلب کند. و چشم همگان را به تحسین وا به دارد.او با ایجاد پلیسه های اپ ارتی تجسمی سه بعدی به لباس های خود داده . مجموعه های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وی بصورت ممتد و ادامه دار ، خطوط ِ نافذ ِ اپتیکال ارت را به صورتی هنرمندانه نمایش میدهدو حالا کالکشن Issey Miyake که همیشه پر از ذهنی ناب و بکر و خلاق هست را ارائه داده .<ref>{{یادکرد وب
| نشانی = http://danialtaherifar.ir/what-is-optical-art/
| عنوان = آپ آرت چیست؟ معرفی چند هنرمند و اثر معروف هنر دیدگانی
| تاریخ بازدید = 30 می ۲۰1۹| ناشر = دانیال طاهر فر| زبان = فارسی
}}</ref>


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
خط ۲۷: خط ۳۶:
* [http://www.abstract-art.com/abstraction/l3_more_artists/ma15a_messenjaschn.htm%22Youri Messen-Jaschin Op art"]
* [http://www.abstract-art.com/abstraction/l3_more_artists/ma15a_messenjaschn.htm%22Youri Messen-Jaschin Op art"]
* [http://julioleparc.ifrance.com/%22Julio Le Parc"]
* [http://julioleparc.ifrance.com/%22Julio Le Parc"]
* [http://danialtaherifar.ir/what-is-optical-art// مقاله آپ آرت چیست؟ دانیال طاهری فر]


{{جنبش‌های هنری}}
{{جنبش‌های هنری}}

نسخهٔ ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۷:۱۸

یک نمونه خطای دید، اثر هنرمند مجاری‌تبار، ویکتور وازارلی

هنر دیدگانی (به انگلیسی: Optical Art) یا آپ آرت (Op Art) یک جنبش هنری بود که در سال‌های دههٔ شصت میلادی از هنر عامه مشتق شد و به‌صورت مکتبی مستقل درآمد. نقاشان این مکتب، مجموعه‌ای از خط‌ها، شکل‌های خُرد و سطح‌های رنگی درخشان را متقارن و متمرکز به نظم درمی‌آورند که لرزنده، پیش‌آینده و پس‌رونده جلوه کنند. آگام و بریجیت رایلی از مهم‌ترین نمایندگان هنر دیدگانی هستند.[۱] بسیاری از نمونه‌های مشهور هنر دیدگانی سیاه و سفید رسم شده‌اند، به این دلیل برخی آن را انتزاعی می‌دانند. بیننده‌ای که به آثار این سبک می‌نگرد، ممکن است حرکت، چشمک زدن، خاموش و روشن شدن، چرخش، لرزش یا جهش مشاهده کند. واژه آپ آرت اولین بار به سال ۱۹۶۴ در مجلهٔ تایمز آمده، اگر چه بسیاری آثاری که امروزه به عنوان Op Art دسته‌بندی می‌شوند، پیش از این تاریخ آفریده شده‌اند. در سال ۱۹۶۴ مقاله‌ای بدون نام نویسنده منتشر شد که عنوان آن «اُپ آرت: تصاویری که به چشم یورش می‌برند» بود. گرچه این تعریف تا حدودی صحیح به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان گفت کاملاً طبق واقعیت است. زیرا اُپ ارت فقط محدود به چنین تصاویری که نویسنده شرح داده، نمی‌شود. در اُپ آرت، تحریک شبکیه چشم، مهم‌ترین وسیله و معمولاً تنها وسیلهٔ ارتباط است و هدف از آن، ایجاد واکنش‌های بصری فیزیولوژیک در تماشاگر است. بسیاری از کارهای هنر دیدمانی، چیزی بیش از بازی‌های زیرکانهٔ ادراکی (یا خطای دید) نیستند. البته این آثار در بلندمدت نتوانستند اعتبارشان را حفظ کنند و فقط معدودی از آن‌ها توانستند موقعیت خود را به‌عنوان یک اثر هنری حفظ کنند، و از آن میان تنها استثنای درخور توجه، کار بریجیت رایلی بود.[۲] در سالهای اخیر با گسترش و رشد گرافیک کامپیوتری انواع جدیدی از این آثار پدید آمد که نمونهٔ شاخص آنها، تصاویری بود که در سالهای دههٔ ۷۰ خورشیدی به نام تصاویر سه بعدی در جراید به چاپ می‌رسید.


اثر اپ ارت بروی فشن

اپ ارت فشن سبکی بود که همزمان با پیدایش جنبش اپ ارت حرکت کرد و دوستداران هنر و فشن را هیجان زده نمود.همیشه تاثیر هنر بروی مُد و فشن از جایگاه خاصی برخوردار بوده چرا که مُد و فشن هنر را برای مردم ،مردمی تر میکند و اینگونه مد و فشن باعث میشود هنر به سطح عام جامه راه پیدا کند . و شناخت دیداری بیشتری نسبت به هنر پیدا کنند .در سالهای اخیر اپ ارتهای رنگی نیز توجه طراحان را بخود جلب کرده است. یک طراح بزرگ و مشهور ژاپنی به نام Issey Miyake با ایجاد طرح و نقش و بافت هایی بر پایه ی این سبک هنری توانسته توجه دنیای مد را به خود جلب کند. و چشم همگان را به تحسین وا به دارد.او با ایجاد پلیسه های اپ ارتی تجسمی سه بعدی به لباس های خود داده . مجموعه های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وی بصورت ممتد و ادامه دار ، خطوط ِ نافذ ِ اپتیکال ارت را به صورتی هنرمندانه نمایش میدهدو حالا کالکشن Issey Miyake که همیشه پر از ذهنی ناب و بکر و خلاق هست را ارائه داده .[۳]

جستارهای وابسته

منابع

  1. پاکباز، رویین، دائرةالمعارف هنر، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران ۱۳۸۵، ص ۴.
  2. «اپ، آرت یا هنر دیدمانی». شرکت سوره مهر. دریافت‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۹.
  3. «آپ آرت چیست؟ معرفی چند هنرمند و اثر معروف هنر دیدگانی». دانیال طاهر فر. دریافت‌شده در ۳۰ می ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون

درگاه هنرهای تجسمی
درگاه هنرهای تجسمی

درگاه هنرهای تجسمی