فورتنایت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Fortnite
ژانربقا، بازی بتل رویال، سندباکس
توسعه‌دهندهاپیک گیمز
ناشر
پلتفرم(ها)مایکروسافت ویندوز، مک‌اواس، نینتندو سوئیچ، پلی‌استیشن ۴, پلی‌استیشن ۵, اکس‌باکس وان، اکس‌باکس سری اکس و سری اس، اندروید
نخستین انتشارفورتنایت: نجات دنیا
۲۵ ژوئیه ۲۰۱۷ (دسترسی سریع)

فورتنایت (انگلیسی: Fortnite) یک بازی ویدئویی آنلاین است که توسط اپیک گیمز توسعه یافته و در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. سال ۲۰۲۱ بود که اولین بار فورتنایت با هدف نمایش قدرت موتور گرافیکی آنریل ۴ معرفی شد. پلتفرم‌های این بازی اکس باکس وان، اکس باکس سری اکس، پلی‌استیشن ۴، پلی استیشن ۵، نینتندو سوئیچ، مایکروسافت ویندوز و سیستم عامل مک و اندروید هستند. این بازی توسط اپیک گیمز و پیپل کن فلای گسترش یافت و پچ جهانی بازی با اپیک گیمز بود.[۱][۲] این بازی تا به حال با سازندگان سری فیلم‌هایی از جمله مارول و دی سی همکاری کرده است. بازی فورتنایت در چهار کشور کوبا، ایران، کره شمالی و سودان سوریه تحریم است و نسخه آی‌اواس بازی در اوت ۲۰۲۰ از اپ استور اپل حذف شد. این بازی با فروش بیش از ۷۰ میلیون نسخه ، جز پر طرفدار ترین بازی ها شد

لوگو فورتنایت در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۹

همچنین واحد پولی بازی «ویباکس» نامیده میشود

حالت‌های بازی[ویرایش]

در حال حاضر، فورتنایت چهار بخش بازی را داراست که هر سه با موتورِ آنریل‌انجین ۵ ساخته شده‌است.

  • فورتنایت بتل رویال یک بخش بازیکن علیه بازیکن است که تا ۱۰۰ بازیکن ظرفیت دارد. بازیکنان در این حالت می‌توانند به صورت تک‌نفره[۳]، دو نفره[۴] یا جوخه‌ای[۵] بازی کنند (حالت جوخه ای معمولاً بین ۳ تا ۴ نفر ظرفیت دارد). بازیکنان بدون داشتن هیچ اسلحه‌ای از «اتوبوس مبارزه[۶]» به صورت چتربازی پرتاب می‌شوند و در هنگام فرود، باید به دنبال اسلحه، مهمّات و منابع برای زنده ماندن بگردند. با گذشت زمان حلقه‌ای[۷] که نقشهٔ بازی را احاطه کرده کوچک‌تر می‌شود و هنگامی که بازیکنان در خارج حلقه تعیین شده باشند، به مرور خواهند مرد. این فرایند باعث می‌شود که بازیکنان مجبور به ماندن داخل حلقه و کشتن دیگر بازیکنان برای بقا باشند. آخرین نفر (در بعضی موارد دو نفر یا یک جوخه) باقیمانده، برندهٔ بازی می‌شود. این بازی با مارول کامیکس همکاری کرده و اسکین اکثر شخصیت‌های مارول را ساخته‌است. همچنین قدرت‌هایی همچون قدرت استارک، قدرت دکتر دووم، قدرت استورم و همچنین ثور را به بازی اضافه کرده‌است.
  • فورتنایت کریتیو حالتی در سبک "SandBox" است که شباهت بسیار زیادی به بازی ماینکرفت دارد. در این حالت بازیکنان آزادند تا با اجزایی که در دسترس دارند هرچه را که می‌خواهند و در بعضی موارد حالت بازی مورد علاقه خود را بسازند.
  • فورتنایت کریتیو نسخه دو (انگلیسی: Unreal Editor For Fortnite) حالتی است که شما برای ساختن جزیره خود در فورتنایت کریتیو، میتوانید مستقیما از موتور گرافیکی آنریل و دستگاه ها و استس های از پیش تعبیه شده در فایل های بازی استفاده کنید. این بخش از بازی بسیار قدرتمند، حرفه ای و پیچیده است و نیاز به داشتن دانش ابتدایی آنریل انجین است. این بخش در لانچر بازی و فقط در نسخه کامپیوتر در دسترس است.
  • فورتنایت نجات دنیا یک حالت تلاش برای بقا و یک بازی ویدئویی گروهی است. و بخش جداگانه ای از بتل رویال دارد ، در ۴ حالت بیس « قبیله » دارد که به ترتیب «استون وود» «کنی ولی» «پلنکرتون» «تویین پیکس» میباشد ، بازیکنان دارنده نسخه قدیم میتوانند از این ۴ حالت واحد پولی «ویباکس» را تهیه کنند ، و کسانی که نسخه جدید را دارند ، میتوانند با انجام مراحل روزانه ۵۰ الی ۹۰ ویباکس تهیه کنند
  • فورتنایت لگو فورتنایت لگو یک بازی در سبک ساخت و ساز و بقا در یک جهان گسترده و البته سندباکس است که هدفش ارائه تجربه جالب دنیای فورتنایت به تمامی رده‌های سنی است. حال این حالت در دسترس طرفداران قرار گفته و تجربه بسیار جالبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. [۸] اپیک گیمز این بخش را در آذر ماه ١۴٠٢ عرضه کرد[۹]، بسیاری از بازیکنان این بخش را تلاش اپیک گیمز برای رقابت فورتنایت با ماینکرفت دانسته اند
  • فورتنایت راکت ریسینگ بازی توسط استودیو سایانیکس، خالق راکت لیگ، ساخته شده است و به‌صورت رایگان منتشر شد. بازیکنان می‌توانند با ماشین‌های مختلف در جهان فانتزی فورتنایت مسابقه دهند و ماشین‌هایی را که در راکت لیگ دارند، هم در این بازی استفاده کنند. تریلر بازی در مراسم گیم اواردز ۲۰۲۳ پخش شد. [۱۰]

در هر سه حالت، بازیکنان می‌توانند با کلنگی که در اختیار دارند، ساختمان‌ها و اکثر اجزای داخل بازی را خرد کنند و چوب، فلز یا آجر دریافت کنند. در کل حالت‌های بالا بازیکنان می‌توانند با استفاده از اجزای به‌دست آمده برای خود سنگر درست کنند که این سنگر می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله دیوار، کف‌پوش و پلکان باشد.

تمام حالت‌های بازی به غیر از فورتنایت نجات دنیا، رایگان اعلام شده‌اند. با این‌حال از سال ۲۰۲۱ میلادی بخش فورتنایت نجات دنیا همچنان نیاز به خرید دارد و رایگان نیست و دیگر چالش های دارای ویباکس را شامل نمی‌شود.


شخصیت‌های وارد شده به دنیای فورتنایت[ویرایش]

  • مرد عنکبوتی
  • ریک گرایمز
  • بازخوردها و مسابقات[ویرایش]

    یوروگیمر این بازی را در جایگاه ۳۲ از فهرست خود با عنوان "۵۰ بازی برتر سال ۲۰۱۷" قرار داد.[۱۱] وجود میلیونی بازیکنان نیز، خود می‌تواند نشانی از موفقیت بازی باشد.[۱۲]

    افزایش تعداد بازیکنان و توجه عمومی به فورتنایت موجب شده تا تورنمنت‌هایی با جوایز سنگین برای این بازی برگزار شود. در جام جهانی فورتنایت ۲۰۱۹ که در یک سالن ۲۳ هزار نفری در نیویورک برگزار شد .

    کیل گیرسدورف با لقب «بوگا» که تنها ۱۶ سال سن داشت و اهل ایالت پنسیلوانیاست، توانست جایزه سه میلیون دلاری جام جهانی برنده شود ، او در رقابت نهایی با دست کم ۱۰۰ نفر دیگر به صورت آنلاین شرکت کرده بود. ارزش کل جوایز این بازی‌ها سی میلیون دلار اعلام شده است. کیل با ۵۹ امتیاز در مقام نخست این رقابت‌ها جای گرفت و نفر دوم با اختلاف زیاد و تنها با ۲۶ امتیاز توانست به جایگاه بعدی دست یابد. این پسر نوجوان آمریکایی پس از دریافت جام قهرمانی در گفتگویی در توصیف حال خود پس از دریافت جایزه گفت: «زبانم از گفتن قاصر است. فقط می‌توانم بگویم که بسیار خوشحالم. خیلی باحال بود.»

    نسخه موبایل[ویرایش]

    سرانجام در ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ نسخه اندروید بازی منتشر شد. ابتدا نسخه تنها در اختیار گوشی‌های سامسونگ گلکسی بود و با جدیدترین پرچمدار این شرکت یعنی گلکسی نوت ۹ معرفی شد. این بازی پس از گذشت ۲ سال در پلی استور و اپ استور منتشر شد.

    این بازی در ٢۴ مرداد ١٣٩٩ از پلی استور و اپ استور به دلیل دادگاه ها و شکایات اپیک گیمز از این دو شرکت حذف شد

    «داستان دادگاه اپل و اپیک گیمز»

    اپیک گیمز علیه اپل شکایتی است که توسط اپیک گیمز علیه اپل در اوت ۲۰۲۰ در دادگاه منطقه ای ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا مطرح شده که مربوط به اقدامات اپل در اپ استور است. در این پرونده اپیک گیمز محدودیت‌های اپل برای داشتن سایر روش‌های خرید درون‌برنامه‌ای خارج از روش ارائه‌شده در اپ استور را به چالش کشید. بنیانگذار اپیک گیمز تیم سوئینی، قبلاً کاهش ۳۰ درصدی درآمدی که اپل در هر خریدی که در اپ استور انجام می‌شد، به چالش کشیده بود و با بازی فورتنایت، می‌خواست اپل را دور بزند یا درآمد اپل را کمتر کاهش دهد.. اپیک در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ تغییراتی را عمداً در فورتنایت اعمال کرد تا سیستم پرداخت اپ استور را دور بزند که در واکنش، اپل بازی را از اپ استور مسدود کرد که منجر به شکایت اپیک شد. اپل یک شکایت متقابل ارائه کرد و ادعا کرد که اپیک عمداً شرایط قرارداد خود را با اپل نقض کرده و از خود در برابر شکایت اپیک دفاع کرده‌است.

    «نتیجه دادگاه اپل و اپیک گیمز»

    قاضی ایوان گونزالس راجرز (Yvonne Gonzalez Rogers) صبح روز جمعه با صدور حکم دائمی برای پرونده اپیک علیه اپل، محدودیت‌های جدیدی را بر قوانین اپ استور اپل اعمال کرد تا به این درگیری حقوقی پس از ماه‌ها پایان دهد.

    از این رو اپلیکیشن‌های iOS باید علاوه بر روش‌های پرداختی اپل، راه دیگری نیز برای خرید در اختیار کاربران قرار دهد. این حکم باید طی ۹۰ روز آینده تا ۹ دسامبر (۱۸ آذر) اجرا شود، مگر اینکه دادگاه عالی دیگری دستور آن را رد کند. نکته مهم دیگر این است که دادگاه اپل را بر طبق قوانین ضد اعتماد فدرال یا ایالتی، انحصارطلب نشناخت، بلکه اپل قوانین رقابت کالیفرنیا را با رفتارهای ضد رقابتی نقض می‌کند.

    در حکم دیگری، دادگاه تایید کرد که اپیک گیمز هنگام اجرای سیستم پرداخت مستقیم در بازی فورتنایت، قرارداد خود را با اپل نقض کرده بود. در نتیجه اپیک باید ۳۰ درصد از کل درآمد جمع آوری شده از طریق این سیستم را آن زمان را به اپل پرداخت کند که مبلغی بیش از ۳.۵ میلیون دلار است.

    منابع[ویرایش]

    1. «Battle Pass Season 4». Epic Games' Fortnite (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۰۵.
    2. «امروز آپدیت 1.6.3 بازی Fortnite در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت». PCGamesN. از پارامتر ناشناخته |این بازی با فروش بیش از 70 میلیون نسخه جزو برترین گیم‌ها است. نشانی= صرف‌نظر شد (کمک)
    3. انگلیسی: Solo
    4. انگلیسی: Pair
    5. انگلیسی: Squads
    6. به‌انگلیسی: Battle Bus اتوبوسی که بازیکنان را در بالای نقشه انتقال می‌دهد تا سقوط کنند و به‌مکان موردنظر برسند.
    7. نوعی طوفان کشنده که به‌مرور جان بازیکن را کاهش می‌دهد. (انگلیسی: Zone)
    8. خان‌محمدی، سهند (۲۰۲۳-۱۲-۱۷). «لگو فورتنایت بزرگ‌ترین اتفاق این بازی پس از عرضه حالت بتل رویال است • دیجی‌کالا مگ». دیجی‌کالا مگ. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
    9. «انتشار تریلر سینمایی بازی LEGO Fortnite با حضور باس فایت ها». زومجی. ۲۰۲۳-۱۲-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
    10. «تریلر بازی Rocket Racing؛ ترکیب فورتنایت و راکت لیگ». زومجی. ۲۰۲۳-۱۲-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
    11. "Eurogamer's Top 50 Games of 2017: 40-31" (به انگلیسی). Retrieved 2018-05-05.
    12. «Fortnite Celebrates One Million Players; New Survival Mode Announced» (به انگلیسی). DualShockers. ۲۰۱۷-۰۸-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۰۵.

    پیوند به بیرون[ویرایش]