فانتاستیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فانتاستیک (به فرانسوی: Fantastique) یک اصطلاح فرانسوی برای ژانر و حالت ادبی و سینمایی است که با نفوذ عناصر فراطبیعی به چارچوب واقع‌گرایانه یک داستان همراه با عدم اطمینان در مورد وجود آن‌ها شناخته می‌شود. این مفهوم از سنت ادبی و انتقادی فرانسوی می‌آید و از کلمه «فانتزی»[۱] متمایز می‌شود که با اصطلاح گسترده‌تر فانتزی در سنت ادبی انگلیسی مرتبط است.[۲][۳][۴][۵] به گفته تزوتان تودوروف، نظریه‌پرداز ادبی (مقدمه‌ای بر ادبیات فانتزی)، امر فانتاستیک با تردیدی که بین فراطبیعی و طبیعی، ممکن و غیرممکن، و گاهی بین منطق و غیرمنطق ایجاد می‌کند، متمایز می‌شود. از سوی دیگر، امر فانتاستیک به ماورای طبیعی متوسل می‌شود که در آن، پس از پذیرفتن پیش‌فرض‌های یک جهان جادویی، همه چیز به شیوه‌ای تقریباً عادی و آشنا اتفاق می‌افتد.[۶] این ژانر در قرن هجدهم پدیدار شد و دوران طلایی آن در قرن نوزدهم اروپا، به‌ویژه در فرانسه و آلمان تجربه شد.

نمونه‌های ژانر فانتاستیک[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Jacques, Margaux (2017). Les difficultés dans la définition de la fantasy (به فرانسوی). Université de Bourgogne. pp. 10–11.
  2. Rabkin, Eric (1975). The Fantastic in Literature. Princeton: Princeton University Press.
  3. Jackson, Rosemary (1981). Fantasy: The Literature of Subversion. London: Methuen.
  4. Armitt, Lucy (1996). Theorising the Fantastic. London: Arnold.
  5. Sandner, David (2004). Fantastic Literature: A Critical Reader. Westport: CT: Praeger.
  6. Torodov, Tzvetan (1976). Introduction a la litterature fantastique (به فرانسوی). Paris: Seuil. pp. 46–62. ISBN 2020043742.
  7. Todorov, Tzvetan, The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre[۱], trans. by Richard Howard (Cleveland: Case Western Reserve University Press, 1973)