روزنامه‌نگاری تبلوید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روزنامه سان عموماً به عنوان یک روزنامهٔ تابلوید شناخته می‌شود.

روزنامه‌نگاری تَبلوید یا روزنامه‌نگاری تابلوید (به انگلیسی: Tabloid journalism)؛ یک سبک پرطرفدار روزنامه‌نگاری است که در بین عموم به نشریات زرد و شایعه‌پراکن شهرت دارند.[۱] این نشریات به مسائل احساسی و رمانتیک، گزارش حوادث و جنایات و شایعات رایج می‌پردازند.[۲]

تابلوید (به انگلیسی: Tabloid) به معنای «خلاصه‌شده» است. در صنعت روزنامه، روزنامه‌ها از نظر اندازهٔ کاغذ به سه اندازهٔ روزنامه نیم‌قطع، (Tabloid) برلینی (Berliner) و روزنامه قطع بزرگ (Broadsheet) تقسیم می‌شوند. از آنجا که اکثر روزنامه‌های شایعه‌پرداز و زرد در حالت نیم‌قطع (Tabloid) چاپ می‌شدند، نام تابلوید به صورت غیررسمی و توسط عموم، بر این نوع روزنامه‌ها گذاشته شد.

از روزنامه‌های تبلوید معروف می‌توان به دیلی میل، دیلی اکسپرس، نشنال اینکوایر، سان و نیوز آو د ورلد نام برد.

روزنامه‌نگاری تبلوید در دوران معاصر، بیشتر به سمت پلتفرم‌های آنلاین رفته‌است و با پوشش اخبار مربوط به افراد مشهور و سرگرمی‌ساز، به دنبال مخاطب‌های جوان می‌گردند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ویروس کرونا؛ هشدار سازمان جهانی بهداشت علیه 'نظریه‌های توطئه'». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۹ بهمن ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۸ آوریل ۲۰۲۰.
  2. «رویترز: «گاردین» به دلیل مشکلات مالی تبدیل به «تبلوید» می‌شود». خبرگزاری فارس. ۵ بهمن ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۸ آوریل ۲۰۲۰.