مدل تبلیغاتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اَلیسون کَرول در لباسِ لارا کرافت جشنوارهٔ بازی‌های پاریس در سال ۲۰۰۸ میلادی
۳ مدل در نمایشگاه خودروهای کلاسیک در بیرمنگام، انگلستان در سال ۲۰۰۹ میلادی

مدل تبلیغاتی (انگلیسی: Promotional model) به مدل یا مانکنی گفته می‌شود که برای بالابردن تقاضا و تبلیغِ یک محصول مصرفی، برند، سرویس خدماتی یا ارتباط مستقیم با مشتریان و خریدارانِ بالقوه استخدام می‌شوند.

بیشتر مدل‌های تبلیغاتی از لحاظ چهره و ظاهر فیزیکی، جذاب و زیبا هستند. وظیفهٔ آنان این است که محصول را در ذهن مشتری خواستنی‌تر جلوه دهند. معمولاً در نمایشگاه‌ها، مدل‌های تبلیغاتی پاسخگوی سوالات خبرنگاران و مشتریان نیز هستند.

اگر چه این نوع بازاریابی، در مقایسه با روش‌های سنتی تبلیغات رسانه‌ای، هزینهٔ بیشتری دارد و افراد کمتری را مخاطب قرار می‌دهد، اما افزایش درک و آگاهی مشتریان از یک برند، محصول، سرویس خدماتی یا کمپانی با این روش، که دربرگیرندهٔ برخورد فرد-به-فرد است، بیشتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

وظیفهٔ مدل‌های تبلیغاتی بر حسب اهداف بازاریابی متفاوت و شاملِ افزایش آگاهی دربارهٔ محصول، اطلاع‌رسانی، ایجاد ارتباط بین یک محصول و یک پیام خاص در ذهن مشتری، دادن بروشور، کاتالوگ و نمونه کالا، هدایای کوچک به بازدیدکنندگان و مشتریان است.

این مدل‌ها می‌توانند در اماکنی چون فروشگاه‌های خرده‌فروشی، پاساژها و مجتمع‌های خرید، نمایشگاه بازرگانی، کلوپ‌های اختصاصی و حتی فضاهای عمومی شهر مستقر شوند و به وظایفِ محوله‌شان بپردازند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]