برآشفتگی بزرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مصیبت بزرگ به اتفاق‌های ناگواری اشاره میکند که به عنوان نشانه آخرالزمان توسط عیسی بیان شده است. این اتفاقها در کتاب مکاشفه یوحنا نیز تکرار شده اند.

در کتاب مقدس[ویرایش]

در کتاب مکاشفه یوحنا فصل نهم مصیبت بزرگ چنین توصیف شده است:

و پنجمین شیپور به صدا در آمد و من ستاره ای را دیدم که از بهشت به زمین افتاد و کلید گودال بزرگ به او داده شد. و او دریچه آن را باز کرد و دودی از آن مانند دود یک اجاق بزرگ بلند شد و خورشید و هوا از دود آن تاریک شدند. و از این دود ملخها به زمین حمله کردند و به آنها قدرت داده شد همانگونه که عقربها قدرت دارند. و به آنها گفته شد که آنها نباید به چمنها و زمین و هیچ درختی آسیب برسانند بلکه باید تنها مردانی را که علامت خداوند را در پیشانی خود ندارند آزار دهند. و به آنها گفته شد که نباید آنها را بکشند بلکه باید به مدت پنج ماه آنها را شکنجه کنند و شکنجه آنها مانند نیش عقرب هنگامی که انسان را نیش میزند خواهد بود. و در آن روزها مردم به دنبال مرگند ولیکن آن را پیدا نخواهند کرد و آنها آرزوی مرگ میکنند و مرگ از آنها فرار میکند. و ملخها مانند اسبها آماده جنگند و در روی سرشان تاجی از طلا قرار دارد و صورت آنها مانند صورت انسان بود. و موی سر آنها مانند موی زنان بود و دندانهایشان مانند دندان شیرها بود. و آنها بر سینه خود سینه بندی از آهن داشتند و صدای بالهای آنها مانند صدای غرش اسبان در زمان جنگ بود. و آنها دمهایی مانند عقرب داشتند و نیش میزدند و در دم آنها قدرتی بود که به وسیله آن مردم را پنج ماه آزار میدادند. و آنها پادشاهی داشتند که فرشته گودال بزرگ بود و نام او در عبری آبادون بود و در یونانی اپولیون بود. اولین اخطار گذشت و آماده باشید دو اخطار بعد از آن خواهد آمد. و ششمین فرشته شیپور خود را به صدا در آورد و من صدایی را شنیدم که از چهار شاخ قربانگاه برابر خدا میامد. و صدا به فرشته ششم گفت که چهار فرشته ای را که در رود فرات زندانی هستند آزاد کن. و چهار فرشته آزاد شدند و آنها آماده این ساعت و روز و ماه و سال بودند که یک سوم مردم را بکشند. و تعداد مردان اسب سوار دویست میلیون بود و من تعداد آنها را شنیدم. و من اسبها را در رویا دیدم و آنان که بر آنها نشسته بودند که سینه بندی از سنگ داشتند و سر اسبها مانند سر شیران بود و از دهان آنها آتش و دود بیرون میامد. به وسیله این بلاها یک سوم دیگر مردم کشته شدند و به وسیله آتش و دودی که از دهان آنها میامد. زیرا قدرت اسبها در دهان آنها و در دم انها بود و دم آنها مانند مار بود و سر داشت و به وسیله آن مردم را آزار میدادند. و بقیه مردم که به وسیله این بلاها کشته نشدند هنوز هم از کارهای بد خود توبه نکردند که به پرستش اجنه و طلا و نقره و سیم و سنگ و چوب روی نیاورند که نه میبینند و نه راه میروند. و آنها از کشتار خود و سحرهای خود و زناهای خود و دزدیهای خود توبه نکردند. - کتاب مکاشفه یوحنا، فصل ۹ آیه ۱ تا ۲۱

در دین مسیحیت[ویرایش]

در دین مسیحیت مصیبت بزرگ به عنوان زمانی تعبیر میشود که در مدت کوتاهی تمامی دنیا در مشکل، خطر، بلاهای طبیعی، جنگ، درد و بدبختی خواهد بود که بیشتر از ۷۵٪ مردم دنیا را قبل از ظهور مجدد عیسی نابود خواهد کرد. بعضی اعتقاد دارند که آنهایی که از دستورهای خدا پیروی کرده باشند قبل از آغاز این اتفاق به بهشت برده میشوند تا از این بلاها در امان باشند. بعضی اعتقاد دارند که مصیبت بزرگ قبل از ظهور مجدد عیسی و به مدت هفت سال خواهد بود که هفت سال آخر پیشگویی هفتاد هفته دانیال خواهد بود. بر اساس این پیشگویی هفتاد هفته دانیال به دو قسمت ۳٫۵ ساله تقسیم میشود (دانیال ۹:۲۷). این ایده بر اساس آیه کتاب دانیال که بیان میکند "زمان، زمانها و نیم زمان" که معادل "یک سال، دو سال، و نیم سال" در نظر گرفته شود بیان شده است. بر اساس کتاب مکاشفه یوحنا این زمان یک هزار و دویست و شصت روز یا ۴۲ ماه خواهد بود زیرا ماه در این پیشگویی ۳۰ روز نظر گرفته میشود و ۱۲۶۰/۳۰ برابر ۴۲ است. ۱۲۹۰ روزی که در آیه دانیال ۱۲:۱۱ ذکر شده است معمولاً تصور میشود که یک قسمت از هفت سال دارای یک ماه کبیسه (نسیء) است. بعضی مسیحیان علی‌الخصوص کاتولیکها اعتقاد دارند که مصیبت بزرگ آنگونه که بقیه مسیحیان اعتقاد دارند نیست و بلکه زمان رویایی حکومت ضد مسیح (مسیح دجال) است. بر اساس نظر برخی مسیحیان مصیبت بزرگ با نبرد آخرالزمان به پایان میرسد.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Great Tribulation». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۵ مرداد ۹۳٫.