ایوان تامپسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایوان تامپسون
زادهٔ۱۹۶۲ (۶۱–۶۲ سال)
محل تحصیلکالج آمهرست (کارشناسی ۱۹۸۳)، دانشگاه تورنتو (دکترا ۱۹۹۰)
همسر(ها)ربکا تاد
وبگاه
محل کاردانشگاه بریتیش کلمبیا
علایق اصلی
فلسفه آسیایی، فلسفه ذهن، علم شناختی
تأثیرگرفته از

ایوان تامپسون (به انگلیسی: Evan Thompson؛ متولد ۱۹۶۲) استاد فلسفه در دانشگاه بریتیش کلمبیا است. او دربارهٔ علوم شناختی، پدیدارشناسی، فلسفه ذهن، و فلسفه میان‌فرهنگی، به‌ویژه فلسفه بودایی در گفتگو با فلسفه ذهن غرب و علوم شناختی می‌نویسد.

زندگی[ویرایش]

تامپسون در دوران کودکی در خانه آموزش دید؛ در یک انجمن با یک اتاق فکر که توسط پدرش، ویلیام ایروین تامپسون، تأسیس شد. در سال ۱۹۷۷، زمانی که پدیدارشناس شیلیایی فرانسیسکو وارلا در کنفرانس انجمنی که توسط پدر تامپسون سازماندهی شده بود شرکت کرد با تامپسون با او ملاقات کرد. او در سال ۱۹۸۳، از کالج آمهرست در مطالعات آسیایی مدرک کارشناسی گرفت، و در سال ۱۹۹۰، از دانشگاه تورنتو در فلسفه مدرک دکترا اخذ کرد.

حرفه[ویرایش]

تامپسون در دانشگاه‌های تورنتو، کنکوردیا، بوستون و یورک تدریس کرده‌است. زمانی که در دانشگاه یورک حضور داشت، عضو مرکز تحقیقات بینایی نیز بود. او قرار ملاقات‌هایی را در مرکز تحقیقات ذهنیت در کپنهاگ و در دانشگاه کلرادو بولدر برگزار کرده‌است. تامپسون با فرانسیسکو وارلا در مرکز تحقیقات و کاربردی معرفت‌شناسی (CREA) در مدرسه پلی‌تکنیک در پاریس کار کرد. در این مدت، وارلا و تامپسون، همراه با الئانر راش، ذهن تجسم‌یافته: علم شناختی و تجربه انسانی را نوشتند که رویکردی به علم شناختی به‌نام وضع‌گرایی معرفی کرد.[۱] کتاب تامپسون، ذهن در زندگی: زیست‌شناسی، پدیدارشناسی، و علوم ذهن، برای تداوم عمیق بین زندگی و ذهن استدلال می‌کند.[۲] در سال ۲۰۲۰، تامپسون کتاب «چرا من بودایی نیستم» را منتشر کرد که بر خلاف آنچه او استثناگرایی بودایی می‌نامد، بیان می‌کند: «این باور که بودیسم بر سایر ادیان برتری دارد… یا این‌که بودیسم واقعاً یک دین نیست، بلکه نوعی از علم ذهن، درمان، فلسفه یا شیوه زندگی مبتنی بر مدیتیشن است».[۳]

آثار[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "ذهن تجسم‌یافته". انتشارات ام‌آی‌تی.
  2. "ذهن در زندگی - ایوان تامپسون". www.hup.harvard.edu.
  3. تامپسون, ایوان (۲۰۲۰). چرا من بودایی نیستم. انتشارات دانشگاه ییل. p. ۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]