نبرد سلطان‌آباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نبرد سلطان‌آباد نبردی میان امپراتوری روسیه و ایران قاجاری در تاریخ ۱۳ فوریه ۱۸۱۲ بود که با پیروزی ایرانیان به پایان رسید.

نبرد سلطان آباد
بخشی از جنگ ایران و روسیه (۱۸۱۳–۱۸۰۴)

این نقاشی حمله عباس میرزا را تزئین کرده است. شکست هنگ پیاده نظام روسیه در نبرد در نزدیکی سلطان‌آباد است که در تاریخ ۱۳ فوریه ۱۸۱۲صورت گرفت. سربازان ایرانی با لباس اروپایی و دارای پرچم‌های پارسی که بر روی آن یک شیر نگهبان در پنجه خود در برابر یک زمینه طلوع خورشید.
تاریخ۱۳ فوریه ۱۸۱۲
موقعیت
سلطان آباد، رودخانه ارس، ایران (امروزه جزو جمهوری آذربایجان)
نتایج پیروزی ایرانیان
طرف‌های درگیر
روسیه امپراتوری روسیه ممالک محروسه ایران
فرماندهان و رهبران
پیوتر کوتلیارفسکی عباس میرزا
قوا
۱۰.۰۰۰ پیاده نظام
۶ توپ
۱۲.۰۰۰پیاده نظام
۲۲.۰۰۰ سواره نظام نامنظم
۳۶ توپ
تلفات و خسارات
۵۰۰ کشته یا زخمی[۱] ۱۰۰[۱]

ایرانیان که از نظر عددی برتری داشتند توسط عباس میرزا رهبری می‌شدند و با روس‌ها به رهبری پیوتر کوتلیارفسکی می‌جنگیدند. حمله ایرانیان به گرجستان با پیاده‌نظام جدید آموزش‌دیده انگلیسی و فرانسوی، آغازگر این جنگ بود. ایرانیان نیز توپ‌های اروپایی را از فرانسوی‌ها به دست آورده بودند.[۲]

ایرانیان با حرکت سریع‌تر از روس‌ها و حمله به آنها در نزدیکی اردوگاه خود در این نبرد پیروز شدند. اگرچه این جنگ یک پیروزی جزئی برای ایرانیان بود، عباس میرزا سعی کرد آن را یک پیروزی بزرگ نشان دهد.

اما در پایان، ایرانیان به دلیل مانور روس‌ها در پیرامون رود ارس که در نبرد اصلاندوز به اوج خود رسید، راهبرد تهاجمی خود را از دست دادند. اگر خبر حمله ناپلئون به روسیه در بهار سال بعد نبود، روس‌ها بیشتر پیشروی می‌کردند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Denis Wright, The English Amongst the Persians: Imperial Lives in Nineteenth-Century Iran, (I.B.Tauris, 2001), 52.
  2. Building a new Army:Military reform in Qajar Iran, Stephanie Cronin, War and Peace in Qajar Persia, ed. Roxane Farmanfarmiaian, (Routledge, 2008), 53.

کتاب‌شناسی[ویرایش]