محمدعلی دادخواه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدعلی دادخواه
زادهٔاصفهان
ملیتایرانی
پیشهوکیل
عضو کانون مدافعان حقوق بشر
زندانی سیاسی
فعال حقوق بشر

سید محمدعلی دادخواه، متولد اصفهان، وکیل پایه یک دادگستری، زندانی سیاسی، فعال حقوق بشر، یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و سخنگوی این کانون و از بنیانگذاران آن است.

از پرونده‌های مهمی که او وکالتش را بر عهده داشته و دارد می‌توان از پروندهٔ واقعهٔ حسینیه دراویش گنابادی، پروندهٔ عبدالفتاح سلطانی و پروندهٔ ملی مذهبیها اشاره کرد.

او در مواردی مانند آبگیری سد سیوند و ساختن برج جهان‌نما در اطراف میدان نقش‌جهان اصفهان نیز نقشی فعال داشته‌است. پرونده‌های متعددی مربوط به دانشجویان دانشگاه‌های ایران را هم وکالت کرده‌است. از جمله:

۱- پرونده سه دانشجوی معترض در دانشگاه امیرکبیر که به دلیل پی‌گیری‌های مستمر و نزدیکی به حکم تبرئه، وی برخلاف قوانین قضائی ایران و جهان از ملاقات با موکلینش محروم شد.[۱]

۲- پرونده ۳ جوان متهم به تبلیغ علیه نظام و توهین به مقام ولایت فقیه که قریب به ۵ سال طول کشید و با حکم تبرئه پایان یافت.

۳- وکالت پرونده، علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی ۲ نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان که در پی تحصن خرداد ماه سال ۸۶ دانشگاه زنجان، بعد از اقدام معاون سابق دانشجویی این دانشگاه، دکتر حسن مددی برای تجاوز به یکی از دختران دانشجو شکل گرفت نیز بر عهده وی بوده‌است.[۲]

۴- وکالت پرونده یوسف ندرخانی کشیش محکوم به اعدام به جرم ارتداد.

زندان پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم[ویرایش]

در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۸۸ محمّدعلی دادخواه به همراه ملیحه دادخواه، سارا صباغیان، بهاره دولو و امیر رئیسیان در دفتر کارش توسط پلیس امنیت بازداشت و دفتر او پلمپ شد.[۳]

او در تیر ۱۳۹۰ به ۹ سال حبس محکوم شد. دادخواه دربارهٔ این حکمش گفت: «بر اساس این حکم من به ده سال ممنوعیت از وکالت در دادگستری، هشت سال زندان به علت براندازی نرم و سخنگویی کانون مدافعان حقوق بشر، یک سال زندان به علت فعالیت تبلیغی علیه نظام و جمهوری اسلامی و همچنین به شلاق و چند فقره جزای نقدی محکوم شده‌ام.»[۴][۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «جنبش راه سبز - اتهامات عجیب به محمدعلی دادخواه در جلسه دادگاه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲.
  2. «BBC ‮فارسی‬ - ‮ایران‬ - ‮محمد علی دادخواه، وکیل ایرانی زندانی شد‬». www.bbc.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۰۹.
  3. «وکیل دادگستری و همکاران او بازداشت شدند». هرانا؛ خبرگزاری مجموعهٔ فعّالان حقوق بشر در ایران. ۱۷ تیر ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۸ تیر ۱۳۸۸.
  4. «محکومیت محمدعلی دادخواه به ۹ سال حبس و شلاق | خانه حقوق بشر ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲.
  5. «جنبش راه سبز - نامهٔ ۳ تن از موکلین زندانی محمدعلی دادخواه، در اعتراض به محکومیت سنگین وی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲.