عبدالرضا قنبری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالرضا قنبری
زادهٔ۱۷ خرداد ۱۳۴۶ خورشیدی
مازنداران، قائمشهر
ملیتایرانی شیعه مسلمان
پیشهمعلم
استاد دانشگاه
نویسنده
منتقد ادبی
زندانی سیاسی

عبدالرضا قنبری معلم ادبیات فارسی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، استاد دانشگاه و از بازداشت شدگان تظاهرات جنبش سبز در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸ است که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد.[۱] و در نهایت ده سال را در زندان گذراند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

عبدالرضا قنبری در خردادماه سال ۱۳۴۶ خورشیدی در روستای چمازکتی شهرستان قائمشهر (شاهی) استان مازندران به دنیا آمد. تحصیلات وی در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی است. او بیش از ۱۴ سال در مدارس، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور تدریس کرده‌است و دارای تالیفات و مقالات بسیاری در زمینهٔ ادبیات فارسی است.[۱]

بازداشت[ویرایش]

در دی ماه سال ۱۳۸۸ در مدرسه محل تدریس خود در پاکدشت بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

حکم اعدام[ویرایش]

قنبری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او در دادگاه تجدید نظر شعبه ۳۶ به ریاست قاضی زرگر تأیید شد و به دایره اجرای احکام ارسال شد.[۲]

آزادی[ویرایش]

در سال ۹۱ حکم اعدام وی توسط قضات دیوان عالی کشور نقض و در اوایل سال ۹۲ طی محاکمه‌ای به ۱۵ سال حبس به صورت تبعید در زندان برازجان استان بوشهر محکوم گردید.[۳]

حکم وی در نهایت نیز در دادگاه تجدید نظر شعبه ۵۴ به ۱۰ سال زندان بدون تبعید کاهش یافت و بعد از تحمل یک سال تبعید در زندان برازجان، به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.[۴] او در نهایت پس از گذراندن ده سال زندان در دی ماه ۱۳۹۸ آزاد شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «حکم اعدام برای عبدالرضا قنبری، معلم دبیرستان». آفتاب. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۰ مه ۲۰۱۰.
  2. «تأیید حکم اعدام عبدالرضا قنبری و احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم وی». تحول سبز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۰ مه ۲۰۱۰.
  3. «نقض حکم اعدام عبدالرضا قنبری، معلم در بند». جرس. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اوت ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۷ اوت ۲۰۱۳.
  4. «کاهش حکم عبدالرضا قنبری معلم زندانی از اعدام به ۱۰ سال حبس». کمیته گزارشگران حقوق بشر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]

]