ساسان آقایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساسان آقایی
زادهٔ۱۳۶۲
تهران
ملیتایران ایران
پیشهروزنامه‌نگار

ساسان آقایی یک روزنامه‌نگار منتقد است که دربارهٔ سیاست ایران، سیاست خارجی، روابط بین‌الملل و لیبرالیسم و آمریکا می‌نویسد. او با بسیاری از روزنامه‌های ایران همکاری داشته و معاون سردبیر و دبیر تحریریه روزنامه اعتماد بوده‌است.[۱] آقایی همچنین وبلاگ «تریبون آزاد» را می‌نوشته و مدیر وبگاه خرداد در سال ۸۸ بود. وی به دلیل فعالیت رسانه‌ای‌اش تاکنون چهار بار در سال‌های ۱۳۸۱، ۱۳۸۸، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۶ بازداشت شده است.[۲] به ادعای خودش در مستند شکنجه سفید، ساخته نرگس محمدی که از بی‌بی‌سی فارسی پخش شد، وی در آخرین بازداشت ۱۰۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده است.[۳]

زندگی نامه[ویرایش]

در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱[ویرایش]

وی کار مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده و در این مدت با رسانه‌های اصلاح‌طلب بسیاری مانند اعتماد، یاس‌نو، فرهیختگان، همبستگی، توسعه و … همکاری داشته‌است. او در سال ۱۳۸۱، در جریان تهیه گزارش از اعتراض در سالگرد اعتراضات ۱۸ تیر ۱۳۷۸ بازداشت و ۱۵ روز در انفرادی بازداشگاه ۲۴۰ به‌سر برد.[۲]

در انتخابات ۱۳۸۸[ویرایش]

این روزنامه‌نگار در پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، از جمله حامیان کاندیداتوری عبدالله نوری بود و سایت «خرداد» را به عنوان پایگاه رسانه‌ای «هواداران اصلاحات ساختاری» اداره می‌کرد.[۴] پس از انتخابات نیز به مانند دیگر روزنامه‌نگاران، از جمله فعالان رسانه‌ای معترض به‌شمار می‌رفت.[۲]

بازداشت دوم ساسان آقایی در اول آذر ۸۸ و در جریان اعتراض‌های مردمی ایران به اعلام نتایج پس از انتخابات رخ داد.[۲][۵] وی این‌بار پس از ۱۳۰ روز بازداشت، در فروردین ماه سال ۸۹ آزاد و سپس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد.[۶][۷]

پس از آزادی[ویرایش]

وی پس از آزادی از زندان، از شهریور ۱۳۸۹، سردبیری مجله صبح آزادی را برعهده داشت که دیدگاه‌های نزدیکی به جنبش سبز و رهبران آن داشت و پس از ده شماره نیز در یادداشتی از این مجله خداحافظی کرد. صبح آزادی، چندی بعد نیز توقیف شد.[۸] این روزنامه‌نگار هم‌چنین از هشت سال پیش وبلاگ «تریبون آزاد» را می‌نوشت که این وبلاگ از سوی پرشن بلاگ بسته شد. از وی یادداشت‌هایی در سایت‌های روز، گویا، ادوار نیوز و سحام‌نیوز منتشر شده‌است. نام ساسان آقایی در میان امضاکنندگان بیش‌تر بیانیه‌های انتقادی سال‌های اخیر از جمله نامه ۲۹۳ نفر به چشم می‌خورد.[۹]

بازداشت سوم[ویرایش]

ساسان آقایی برای بار سوم در ۸ بهمن ۱۳۹۱ به همراه گروهی دیگر از همکارانش در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت شد. در جریان این بازداشت‌ها، حدود ۱۷ روزنامه‌نگار همزمان از سوی مأموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. این موج بازداشت که به «بازداشت فله‌ای روزنامه‌نگاران» شهرت یافت،[۱۰] از سوی قرارگاه عمار ترتیب داده شده بود[۱۱] و وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، آن را «موفقیت نظام در بازداشت عناصر مرتبط با بیگانه» دانست.[۱۲] همزمان وزارت اطلاعات نیز بیانیه‌های متعددی علیه روزنامه‌نگاران بازداشتی صادر کرد اما بر اثر موج فشارهای داخلی و خارجی،[۱۳] ناچار به آزادی تدریجی روزنامه‌نگاران شد. ساسان آقایی، پس از گذراندن ۴۰ روز در انفرادی به همراه دو روزنامه‌نگار دیگر، آخرین گروه آزادشدگان از زندان بودند.

بازداشت چهارم[ویرایش]

آقایی بار دیگر در ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ در دفتر کار خود در روزنامه اعتماد بازداشت شد.[۱۴][۱۵] مأموران، اتاق و خانه او را تفتیش کردند و سپس این روزنامه‌نگار را به زندان اوین منتقل ساختند. بازداشت و دوره طولانی زندان انفرادی او با محکومیت بسیاری روبه‌رو شد. گزارشگران بدون مرز بازداشت او را «نقض فاحش آزادی رسانه‌ها و تهدید علیه همه روزنامه‌نگاران» دانست،[۱۶] نمایندگانی مانند علی مطهری[۱۷] و فاطمه سعیدی و الیاس حضرتی علیه بازداشت او موضع گرفتند و محمود صادقی، نماینده تهران «ابراز شرمساری کرد که ساسان آقایی در زندان به سر می‌برد».[۱۸] رادیوفرهنگ مدعی است که آقایی در این دوره برای اعتراف علیه دیگر روزنامه‌نگاران و همکارانش تحت فشار بود[۱۹] که این انفرادی بلندمدت با نامه نرگس محمدی در حمایت از او همراه شد.[۲۰] به ادعای خودش در مستند شکنجه سفید، ساخته نرگس محمدی که از بی‌بی‌سی فارسی پخش شد، وی در آخرین بازداشت ۱۰۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده است.[۳] برای بازداشت او، هچگونه مورد اتهامی مطرح نشده است.[۲۱]

سرانجام وی در ۲۹ آذر ۱۳۹۶ با قید وثیقه از زندان آزاد شد.[۲۲] پس از این دوره زندان و در پس اعتراضات دی ماه، ساسان آقایی علیه اصلاح‌طلبان موضع گرفت و دست به افشای بخشی از پشت‌پرده روابط اصلاح‌طلبان زد.[۲۳] در سال‌های اخیر از او به عنوان یکی از مروجان لیبرالیسم و اقتصاد آزاد یاد کرده‌اند.[۲۴] از او مقاله بلندی هم در مخالفت با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین منتشر شده که روزنامه اپک تایمز آن را به عنوان تیتر نخست خود برگزید.[۲۵] آقایی هم‌اکنون، پادکست مدبویز را سردبیری می‌کند.[۲۶]

همچنین ببینید[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ‏ «بازداشت معاون سردبیر روزنامه اعتماد» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). رادیو فردا. ۲۱ فروردین ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ «" در ایران به سختی می‌توان روزنامه‌نگار بود " ساسان آقایی». اتحاد برای ایران. اطلس زندان‌های ایران. دریافت‌شده در ۲۸ آوریل ۲۰۲۱.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ‏ «مستند شکنجه سفید» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). بی‌بی‌سی. ۳ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  4. «عبدالله نوری؛ از خرداد تا خرداد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۸ آوریل ۲۰۲۱.
  5. دیدار عبدالله نوری با ساسان آقایی و خانواده عمادالدین باقی « سایت خبری تحلیلی کلمه[پیوند مرده]
  6. «جنبش راه سبز - انتخابات ۸۸؛ سرکوب فعالان رسانه ای؛ یک کشته و ۱۰۸ بازداشتی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۱.
  7. جنبش راه سبز - ساسان آقایی بازداشت شد[پیوند مرده]
  8. «کمیته گزارشگران حقوق بشر - غروب «صبح آزادی» / ساسان آقایی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۱.
  9. «جنبش راه سبز - نامه صدها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و مدنی به مراجع تقلید: در مقابل کودتاگران متحد شوید». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۱.
  10. «آزادی ساسان آقایی، صبا آذرپیک و نسرین تخیری». پایگاه ملی مذهبی. ۱۵ اسفند ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  11. ‏ «عملیات مشترک قرارگاه عمار و اطلاعات سپاه» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). راه دیگر. ۹ بهمن ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  12. ‏ «سخنان وزیر اطلاعات» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ایسنا. ۲ اسفند ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  13. ‏ «بیانیه عفو بین‌الملل» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). عفو بین‌الملل. ۹ بهمن ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  14. «ساسان آقایی، روزنامه‌نگار ایرانی بازداشت شد». خبرگزاری فرانسه. ۱۳ آگوست ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  15. «ساسان آقایی بازداشت شد | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۱۷-۰۸-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۹.
  16. ‏ «انتقاد گزارشگران بدون مرز از تهدید روزنامه‌نگاران در ایران» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). ارگان خبری زندانیان سیاسی ایران. ۲۳ مرداد ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  17. ‏ «انتقاد مطهری از وضعیت «بعد از احضار» متهمان» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). رادیو فردا. ۱۸ مهر ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  18. ‏ «تیتر اول روزنامه همدلی» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). همدلی. ۲۰ آبان ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  19. ‏ «ساسان آقایی تحت فشار جهت اعتراف به اتهامات واهی» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). رادیو فرهنگ. ۴ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  20. ‏ «نامه نرگس محمدی» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). هرانا. ۲۲ آذر ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  21. «بهار نیوز - بازداشت مهدي خزعلي و ساسان آقایی - نسخه قابل چاپ». www.baharnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۹.
  22. «ساسان آقایی آزاد شد». روزنامه دنیای اقتصاد. ۲۰۲۳-۰۶-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۹.
  23. ‏ «روشنگری خبرنگار اصلاح‌طلب از پشت پرده یک نامه» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). خبرگزاری فارس. ۲۶ تیر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  24. ‏ «جریان‌شناسی اصلاح طلبان دموکراسی خواه» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). انصاف نیزو. ۸ فروردین ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  25. ‏ «این پایان ایران است» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). اپک تایمز. ۱۷ فروردین ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.
  26. ‏ «پادکست مدبویز منتشر شد» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). اقتصاد ۲۴. ۳۱ فروردین ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱.

پیوندها به بیرون[ویرایش]