محمد داوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد داوری
زادهٔ۹ اردیبهشت ۱۳۵۱
بجنورد
ملیتایرانی
پیشهروزنامه‌نگار
زندانی سیاسی
سردبیر سایت سحام نیوز عضو موقت حزب سَنِل (اکنون)

محمد داوری روزنامه‌نگار، فعال مدنی، زندانی سیاسی سابق، سردبیر سایت سحام نیوز (سایت رسمی حزب اعتماد ملی) دبیر آموزش و پرورش و عضو ارشد سازمان معلمان ایران است. مشاور شاغل در مدارس تهران-مدرس آموزش خانواده و مهارت های زندگی و مشاور تربیتی کودک و نوجوان است در سالهای اخیر دبیر دبیرستان فرهنگ بوده است. وی دبیر درس تفکر و سواد رسانه ای است.همچنین گفتنی‌ است که دیمیتری متیوف روزنامه نگار و فعال حقوق بشر روس به محمد داوری بسیار علاقه مند بوده و در دوران حبس ایشون در زندان کوشش های فراوانی برای آزادی این زندانی سیاسی به عمل آورده است.

زندگی[ویرایش]

محمد داوری زاده ۹ اردیبهشت ۱۳۵۱ در بجنورد و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی است.

بازداشت در سال ۱۳۸۵[ویرایش]

محمد داوری در تجمع‌های اعتراضی معلمان در ۲۳ اسفند سال ۱۳۸۵ بازداشت و محاکمه شده بود.[۱]

زندان پس از اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸[ویرایش]

پس از اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) در سال ۱۳۸۸ دستگیر شد.

محمد داوری به ۵ سال حبس محکوم شد،وی به دلیل شرکت در در تجمع‌های اعتراضی معلمان در اسفند سال ۱۳۸۵ نیز به 5 سال حبس محکوم شده بود که به جریمه نقدی تبدیل گردید.[۲] کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران نیز اعلام کرد: «افزایش محکومیت آقای داوری اقدامی تلافی جویانه بود.»[۳]

وی پس از نامه‌ای توسط مهدی کروبی به رئیس مجلس خبرگان پیرامون شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در شکنجه گاه کهریزک دستگیر و تحت فشار و شکنجه قرار گرفت تا علیه مهدی کروبی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، اقرار کند.[۴][۵][۶]

مهدی کروبی در نامه‌ای به دادستان تهران، مسئولیت تمام اسناد و فیلم‌هایی را که به عنوان مستندات وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های ایران ارائه کرده بود بر عهده گرفت و محمد داوری را تنها فیلمبردار مصاحبه‌ها عنوان کرد و گفت او هیج نقش دیگری در این ماجرا نداشته‌است.[۷]

خواهر محمد داوری دربارهٔ وضعیت محمد داوری در زندان می‌گوید: «برادر جانبازم از هیچ حقوقی در زندان برخوردار نیست.»[۸]

وی در دوران زندان از سال ۱۳۸۸، چند نوبت اعتصاب غذا داشته‌است.[۹] داوری در 17 شهریور ۱۳۹۳ از زندان اوین آزاد شد.[۱۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «من کیستم؟ - محمد داوری : - روزآنلاین». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۱.
  2. «جنبش راه سبز - افزایش محکومیت زندان محمد داوری، روزنامه‌نگار زندانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  3. «جنبش راه سبز - کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران؛ افزایش محکومیت آقای داوری اقدامی تلافی جویانه بود». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  4. «نامه‌ای از زندان: من، محمد داوری، کیستم « سایت خبری تحلیلی کلمه». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  5. «جنبش راه سبز - بازجویی و تهدید محمد داوری در زندان اوین». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  6. «جنبش راه سبز - محمد داوری: هرگز تقاضای عفو نمی‌کنم، متخلفان ظالم باید تقاضای بخشش کنند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  7. «کروبی: چرخ تواب‌سازی را متوقف کنید». بی‌بی‌سی. ۱۰ مه ۲۰۱۰.
  8. «جنبش راه سبز - خواهر محمد داوری: برادر جانبازم از هیچ حقوقی در زندان برخوردار نیست». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۲.
  9. "محمد داوری سردبیر سایت سحام نیوز زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها و فشارها قرار دارد". Archived from the original on 6 May 2021. Retrieved 2010-04-05.
  10. «محمد داوری از زندان اوین آزاد شد». دریافت‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۱۶.