ابوالفضل عابدینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابوالفضل عابدینی نصر (عیوضی)
زادهٔ۱ مهر ۱۳۶۱
ملیتایرانی
پیشهعضو حزب پان ایرانیست
زندانی سیاسی
روزنامه‌نگار

ابوالفضل عابدینی نصر (زاده ۱ مهر ۱۳۶۱ در رامهرمز) عضو حزب پان ایرانیست، خبرنگار و زندانی سیاسی است.[۱][۲]

بازداشت[ویرایش]

زندان در سال ۱۳۸۴[ویرایش]

ابوالفضل عابدینی از اعضای حزب پان ایرانیست ایران است و در حدفاصل سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ چندین بار توسط نیروهای امنیتی استان خوزستان بازداشت و این بازداشت‌ها منجر به صدور حکم یک سال حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی اهواز برای وی شد.

زندان در سال ۱۳۸۸[ویرایش]

ابوالفضل عابدینی در تاریخ نهم تیر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و در تاریخ ۴ آبان ۱۳۸۸ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.[۳] وی بار دیگر در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸ در جریان دستگیری‌های گستردهٔ کنش‌گران حقوق بشر ایران توسط سپاه پاسداران همراه با ضرب و شتم در منزل پدری خود در رامهرمز خوزستان بازداشت و به سلول‌های انفرادی به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد.[۴][۵]

در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۸۹ در حالی که یک ماه از بازداشت وی نگذشته بود، دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم، فعالیت‌های حقوق بشری و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم مربوط به پرونده پیشین عابدینی بود که به بازداشتش در تیرماه سال ۱۳۸۸ و آزادی‌اش با قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی در آبان ماه همان سال منجر شده بود.[۶]

در فروردین ماه سال ۱۳۸۹ یک سال بعد از صدور حکم اول، ابوالفضل عابدینی بار دیگر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه‌ای به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، این در حالی بود که وی در پروندهٔ قبلی نیز به همین اتهام محکوم به زندان شده و در حالی سپری کردن این محکومیت بود. عابدینی به اتهامات ارتباط با دول متخاصم (۵ سال)، عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر درایران (۵ سال) و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه (۱ سال) و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم نمود. این حکم در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ به عابدینی ابلاغ شد و محکومیت وی به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و حزب پان ایرانیست و ارتباط با دول متخاصم به ۱۲ سال حبس تعزیری افزایش یافت.[۷][۸]

او در طول دوران محکومیت ۱۲ ساله اش بند ۶ زندان کارون و بند ۳۵۰ زندان اوین از حق استفاده از مرخصی با وجود داشتن بیماری قلبی محروم بوده‌است.[۹][۱۰][۳][۱۱][۱۲] ابوالفضل عابدینی در اسفند ۱۳۹۲ با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی ودو ضامن، به مرخصی اعزام شد.[۱۳]

پانویس[ویرایش]

  1. رادیو فردا
  2. «هرانا؛ بی‌خبری از سرنوشت ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ««درخواست مرخصی ابوالفضل عابدینی» «Radio Koocheh». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  4. «جنبش راه سبز - تأیید یکسال حبس مضاعف برای ابوالفضل عابدینی و افزایش حکم وی به ١٢ سال حبس». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  5. «هرانا؛ بررسی آخرین وضعیت ابوالفضل عابدینی در گفتگو با وحید احمد فخرالدین». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  6. «جنبش راه سبز - انتقال شاهین زینعلی و ابوالفضل عابدینی از بند ۳۵۰ به بند ۲۰۹ زندان اوین». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  7. «جنبش راه سبز - سومین نوروز ابوالفضل عابدینی در زندان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  8. «هرانا؛ تأیید یکسال حبس ابوالفضل عابدینی، فعال حقوق بشری». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  9. «هرانا؛ ابوالفضل عابدینی و شاهین زینعلی به بند ۳۵۰ منتقل شدند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  10. ««ابوالفضل عابدینی با هیچ دلیلی حق تردد ندارد» «Radio Koocheh». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  11. یک روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر به ۱۱سال حبس تعزیری محکوم شد | خبرها | DW.DE | 5 مه 2010
  12. «آفتاب - 11 سال حبس تعزیزی برای ابوالفضل عابدینی و بلاتکلیفی در وضعیت خبرنگار بازداشتی روزنامه فرهیختگان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۲.
  13. «ابوالفضل عابدینی به مرخصی آمد». دریافت‌شده در ۵ ژوئیه ۲۰۱۶.