مسعود لواسانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسعود لواسانی در زندان اوین

مسعود لواسانی روزنامه‌نگار[۱] متولد ۱۳۵۸ تهران است. وی کار مطبوعاتی را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد. مدتی دبیر سرویس فرهنگی روزنامه آفتاب یزد بود. به جز آن با روزنامه‌های شرق، همشهری، اعتماد و خبرگزاری مهر نیز همکاری کرده‌است.[۲] با شکایت قرارگاه ثار الله سپاه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت شد. در دادگاه بدوی با حکم «قاضی پیر عباسی»[۳] به هشت سال و نیم حبس تعزیری و محرومیت مادام العمر از روزنامه‌نگاری محکوم شد.[۴][۵]

فاطمه خردمند همسر لواسانی نیز در دی ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.[۶][۷]

حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸[ویرایش]

پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) و پیامدهای آن او به تهیه و انتشار گزارش‌هایی از اعتراض‌های خیابانی پرداخت. این موضوع سبب پرونده سازی علیه وی شد. در شامگاه ۴ مهر ۱۳۸۸ نیروهای قرارگاه ثارالله سپاه با مراجعه به منزل وی، او را بازداشت و به بازداشتگاه دو الف سپاه در زندان اوین منتقل کردند.[۸][۹] لواسانی در دادگاه بدوی[۱۰] از سوی نماینده دادستان به دلیل نگارش گزارشی از رویدادهای ۳۰ خرداد۱۳۸۸ با عنوان «فاجعه در میدان انقلاب»[۱۱][۱۲] با رأی قاضی پیر عباسی رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال و نیم حبس تعزیری و محرومیت مادام العمر از روزنامه‌نگاری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر[۱۳] شعبه ۵۴ استان تهران به این شکل تأیید شد: شش سال حبس تعزیری و محرومیت ۱۰ ساله[۱۴] از کار مطبوعاتی.[۱۵]

فاطمه خردمند همسر لواسانی نیز در دی ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای امتیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.[۱۶][۱۷]

او در مدت بازداشت در اوین بارها دچار حمله‌های عصبی شد[۱۸][۱۹] و برای مدت طولانی از سردردهای میگرنی رنج می‌برد.[۲۰] تا اینکه در نیمه خرداد ۱۳۸۸ با شدت گرفتن این بیماری در یک هفته دو بار دچار حمله شد.[۲۱] و به صورت موقت بینایی خود را از دست داد[۲۲] که این مشکل منجر به اعزام وی به بیمارستان فارابی و بستری شدن یک‌ماهه وی در بهداری اوین و در اتاقی ایزوله شد[۲۳] و در تاریخ ۸ تیر ماه ۱۳۸۹ دادستان تهران با مرخصی وی موافقت کرد.[۲۴][۲۵][۲۶] وی پس از مرخصی، برای طی دوران محکومیت خود به زندان اوین بازگشت.[۲۷][۲۸] در پی بیماری‌های حاد و به دلیل مشکل‌هایی که در دوران بازداشت برای لواسانی پیش آمده بود، حکم شش سال حبس دادگاه تجدیدنظر، در جریان بخشش‌های صورت گرفته به مناسبت‌های مختلف به دو سال زندان کاهش پیدا کرد و در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ با پایان مدت محکومیت دو سالهٔ زندان این روزنامه‌نگار از زندان اوین آزاد شد.[۲۹][۳۰] رسانه‌های حقوق بشری ایران[۳۱] در ۴ آبان ماه، اندکی بعد از آزادی وی از زندان گزارش دادند که وی برای درمان عوارض ناشی از دوران دوساله زندان در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی در ناحیه گردن قرار گرفته‌است.[۳۲]
نهم بهمن همان سال، با گذشت سه هفته از بازداشت فاطمه خردمند در تماس تلفنی مأموران وزارت اطلاعات با مسعود لواسانی، وی به دادسرای قاضی مقدسی اوین احضار و به مدت ۱۰ ساعت، در حضور فرزند خردسال اش مورد بازجویی قرار گرفت.[۳۳] در نخستین روزهای فروردین نود و یک رسانه‌های گروهی خبر ناپدید شدن این روزنامه‌نگار را منتشر کردن اما به فاصلهٔ یک روز معلوم شد که وی در خیابان بیهوش شده و افرادی او را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.[۳۴][۳۵] تنها چند روز بعد، پدر وی در گفتگو با رسانه‌ها به افشاگری در مورد افزایش فشارها بر این روزنامه‌نگار و امنیت نداشتن او پرداخت.[۳۶] پیشتر رسانه‌های دیگر نیز خبر از احضارهای این روزنامه‌نگار داده بودند.[۳۷]

پانویس[ویرایش]

  1. «مسعود لواسانی : جرم خبرنگاری (ایران وایر)». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۵.
  2. پروفایل مسعود لواسانی در Al Manitor
  3. دشمنان رسانه در ایران ، قاضی یحیی پیرعباسی
  4. «دفتر پیگیری وضعیت زندانیان سیاسی - مسعود لواسانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اکتبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۰.
  5. «محکومیت مسعود لواسانی به شش سال حبس قطعی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ آوریل ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ اكتبر ۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  6. جنبش راه سبز - فاطمه خردمند روزنامه‌نگار بازداشت شد[پیوند مرده]
  7. «بازداشت فاطمه خردمند، همسر مسعود لواسانی | ندای سبز آزادی». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۸ ژانویه ۲۰۱۲.
  8. توضیحات همسر مسعود لواسانی درباره یک خبر کذب
  9. سازنده بلوتوث کوی دستگیر شد
  10. «مسعود لواسانی 11 آذر محاکمه می‌شود». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۵ اکتبر ۲۰۱۰.
  11. «فاجعه در میدان انقلاب - روایت یک روزنامه‌نگار شاهد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۰.
  12. فاجعه در میدان انقلاب - روایت یک شاهد عینی از فجایع راه‌پیمایی شنبه ۳۰ خرداد - رادیو زمانه[پیوند مرده]
  13. بررسی پرونده مسعود لواسانی در دادگاه تجدید نظر- رهانا[پیوند مرده]
  14. «در گفتگو با مسعود لواسانی مطرح شد: روزنامه‌نگارانی که نمی‌توانند روزنامه‌نگار بمانند». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۷ اکتبر ۲۰۱۱.
  15. «مسعود لواسانی به شش سال حبس قطعی محکوم شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ آوریل ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ اكتبر ۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  16. جنبش راه سبز - فاطمه خردمند روزنامه‌نگار بازداشت شد[پیوند مرده]
  17. بازداشت فاطمه خردمند، همسر مسعود لواسانی | ندای سبز آزادی
  18. «وضعیت نگران کننده سه زندانی سیاسی مسعود لواسانی، رضا خندان و رضا جوشن - جنبش راه سبز». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۰.
  19. نگرانی از وضعیت مسعود لواسانی، روزنامه‌نگار زندانی - گفتگو با فاطمه خردمند رادیو زمانه[پیوند مرده]
  20. «ابراز نگرانی خانواده مسعود لواسانی از وضعیت این روزنامه‌نگار در بند - هرانا». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۰.
  21. «حمله عصبی مسعود لواسانی روزنامه‌نگار زندانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۴ اكتبر ۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  22. «حمله قلبی و وضعیت وخیم جسمانی مسعود لواسانی، روزنامه‌نگار دربند - جنبش راه سبز». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۰.
  23. انتقال مسعود لواسانی به بهداری زندان اوین[پیوند مرده]
  24. «دادستان تهران با مرخصی مسعود لواسانی موافقت کرد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ اکتبر ۲۰۱۰.
  25. «وثیقه 500 میلونی برای مرخصی مسعود لواسانی روزنامه‌نگار در بند». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۵ اکتبر ۲۰۱۰.
  26. دادستان تهران، دیروز با مرخصی «سیدمسعود لواسانی»، «حسین باستانی‌نژاد» و تمدید مرخصی «فتاح سبحانی» موافقت کرد.[پیوند مرده] روزنامه شرق
  27. «با عدم تمدید مرخصی مسعود لواسانی به زندان بازگشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۸ ژوئن ۲۰۱۱.
  28. «انتقال مسعود لواسانی به بند ٣۵٠ اوین». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۸ ژوئن ۲۰۱۱.
  29. «چهار زندانی دیگر آزاد شدند (آفتاب نیوز)». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱.
  30. «مسعود لواسانی روزنامه‌نگار زندانی آزاد شد (خانه حقوق بشر ایران)». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱.
  31. «مسعود لواسانی در بیمارستان بستری شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۱.
  32. «جرس: مسعود لواسانی در بیمارستان بستری شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۱.
  33. «ملاقات مسعود و متین لواسانی در زندان اوین با فاطمه خردمند». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۹ فوریه ۲۰۱۲.
  34. BBC فارسی: 'مسعود لواسانی، روزنامه‌نگار، ناپدید شده‌است'
  35. دویچه وله فارسی: مسعود لواسانی روزنامه‌نگار ناپدید شده‌است
  36. پدر مسعود لواسانی با اشاره به وضعیت وخیم پسرش گفت: ما امنیت نداریم!
  37. «جرس: فشار بر امضاکنندگان نامه حمایت از سعید ملک پور». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ فوریه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۲.