فضای تابع

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

یک فضای تابع (به انگلیسی: function space) در ریاضیات، یک مجموعه تابع بین دو مجموعه ثابت است. معمولاً دامنه و/یا هم‌دامنه ساختاری اضافی دارد که از فضای تابعی به ارث برده می‌شود. برای مثال، مجموعه توابع از هر مجموعه X به یک فضای برداری دارای ساختار فضای برداری طبیعی است که توسط جمع و ضرب نرده‌ای نقطه‌گون معین می‌شود. در سناریوهای دیگر، فضای تابعی ممکن است ساختارهای توپولوژیکی یا متریکی را به ارث ببرد، از این رو نام فضای تابعی دارد.

در جبر خطی[ویرایش]

فرض کنید V یک فضای برداری روی میدان F باشد و فرض کنید X یک مجموعه باشد. می‌توان به توابع XV ساختار یک فضای برداری روی F را داد که در آن عمل‌ها به صورت نقطه‌گون تعریف شده‌اند، یعنی، برای هر f, g: XV، هر x در X و هر c در F، تعریف می‌کنیم

وقتیکه دامنه X ساختار اضافی دارد، می‌توان در عوض زیرمجموعه (یا زیرفضا) همه چنین توابعی را در نظر بگیریم که ساختار را نگهداری می‌کند. برای مثال، اگر X یک فضای برداری روی F هم باشد، مجموعه نگاشت‌های خطی XV یک فضای برداری روی F می‌سازند که عمل‌های نقطه‌ای دارند (معمولا به صورت Hom(X,V) نشان داده می‌شوند. یکی از چنین فضاهایی فضای دوگان V است: مجموعه تابعی‌های خطی VF که در آن جمع و ضرب نرده‌ای به صورت نقطه‌گون تعریف شده‌اند.

مثال‌ها[ویرایش]

فضاهای تابعی در زمینه‌های متعددی از ریاضیات پدیدار شده‌اند:

آنالیز تابعی[ویرایش]

آنالیز تابعی حول و حوش فنون مناسب برای همراهی فضاهای برداری مثل فضاهای برداری توپولوژیکی با ایده‌هایی است که به فضاهای نرم‌دار متنهای بعد اعمال می‌شود، می‌باشد. در اینجا از خط حقیقی به عنوان دامنه نمونه استفاده می‌کنیم، اما فضاهای زیر روی زیرمجموعه‌های باز مناسب موجوداند:

نرم[ویرایش]

اگر y یک عنصر از فضای تابع از همه توابع پیوسته‌ای باشد که روی بازه بسته [a, b] تعریف شده‌اند، نرم که روی تعریف شده‌است، همان مقدار قدرمطلق حداکثری y (x) برای axb است،[۲]

که نرم همسان یا نرم زبرینه ('sup norm') نامیده می‌شود.

پانویس[ویرایش]

  1. Fulton, William; Harris, Joe (1991). Representation Theory: A First Course (به انگلیسی). Springer Science & Business Media. p. 4. ISBN 978-0-387-97495-8.
  2. Gelfand, I. M.; Fomin, S. V. (2000). Silverman, Richard A. (ed.). Calculus of variations (Unabridged repr. ed.). Mineola, New York: Dover Publications. p. 6. ISBN 978-0-486-41448-5.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Function space». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۹ اوت ۲۰۲۲.