دریای سلب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دریای سلب
مختصاتمختصات: قالب‌بندی ناشناخته آرگومان
بخشی ازاقیانوس آرام
کشورهای حوضه
جزیره‌ها
ساحل جنوبی دریای سلب در شمال سولاوسی

دریای سِلِب[۱] یا دریای سولاوسی (اندونزیایی: Laut Sulawesi) بخشی از آب‌های غربی اقیانوس آرام[۲][۳] واقع در بین سولاوسی و جنوب فیلیپین است.[۳] این دریا در شمال به مجمع‌الجزایر و دریای سولو و جزیره میندانائو، در شرق به جزایر سانگی، در جنوب به سلب (سولاوسی) و در غرب به بورنئو منتهی می‌شود.[۲] مساحت کل دریای سلب ۲۸۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع بوده و فاصلهٔ شمال تا جنوب آن ۶۷۵ کیلومتر و شرق تا غرب آن ۸۳۷ کیلومتر است.[۲] بیش از نیمی از این دریا ژرفایی بالاتر از ۴۰۰۰ متر دارد و عمیقترین نقطهٔ اندازه‌گیری‌شدهٔ آن ۶٬۲۲۰ متر بوده است.[۲] دریای سلب همچنین در جنوب غربی خود از طریق تنگه ماکاسار به دریای جاوه راه دارد.[۲][۳]

هلندیان در اوایل سدهٔ هفدهم بخش‌هایی از جزایر سلب و سانگ را به تصرف خود درآوردند اما خود دریای سلب برای مدتی طولانی تحت سیطرهٔ بازرگانان و دزدان دریایی اهل بورنئو و جزایر اطراف قرار داشت و استعمارگران در اواخر سدهٔ نوزدهم توانستند آنرا تحت کنترل خود درآورند.

دریای سلب از نظر ماهیگیری دارای اهمیت بسیاری است و تجارت ساحلی و بین جزیره‌ای در آن رواج دارد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. واحد پژوهش و تألیف گیتاشناسی زیر نظر سعید بختیاری (تابستان ۱۳۸۷)، «نقشهٔ طبیعی آسیا»، اطلس جامع گیتاشناسی ۸۷-۸۸، تهران: موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، ص. ص ۲۳، شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۴۲-۲۷۰-۷
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ "Celebes Sea." Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online. Encyclopædia Britannica, 2011. Web. 17 Jul. 2011.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Celebes Sea. Answers.com. The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition, Houghton Mifflin Company, 2004. accessed July 17, 2011.