بشرویه

مختصات: ۳۳°۵۲′۱۸″شمالی ۵۷°۲۷′۲۵″شرقی / ۳۳٫۸۷۱۷°شمالی ۵۷٫۴۵۶۹°شرقی / 33.8717; 57.4569
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بُشرویه
بُشرویَه
کشور ایران
استانخراسان جنوبی
شهرستانبشرویه
بخشمرکزی
سال شهرشدن۱۳۳۲[۱]
مردم
جمعیت۱۶٬۴۲۶ نفر (۱۳۹۵)
رشد جمعیت۷٪+ (۵سال)افزایش
جغرافیای طبیعی
مساحت۱۴٫۳Km²
ارتفاع۸۸۰ متر از سطح دریا
اطلاعات شهری
شهردارمهدی منفرد
ره‌آوردپسته، خاکشیر، زعفران، زیره، جو، بلغور[۳]
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۶-[۲] (۳۲۷۸)
وبگاه
شناسهٔ ملی خودرو ایران۳۲ (و)
 ایران۵۲ (ط)
کد آماری۱۳۷۰
بُشرویه بر ایران واقع شده‌است
بُشرویه
روی نقشه ایران
۳۳°۵۲′۱۸″شمالی ۵۷°۲۷′۲۵″شرقی / ۳۳٫۸۷۱۷°شمالی ۵۷٫۴۵۶۹°شرقی / 33.8717; 57.4569

بُشرویه، مرکز شهرستان بشرویه، واقع در استان خراسان جنوبی می‌باشد. این شهر در شمال غربی استان خراسان جنوبی قرار گرفته‌است و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت ۱۶٬۴۲۶ نفری را در خود جای داده‌است.

ویژگی‌های کلی[ویرایش]

این شهر در موقعیت ۳۳٫۸ درجه شمالی و ۵۷٫۴ درجه شرقی، در شرق ایران و در شمال غرب استان خراسان جنوبی، در ۸۸ کیلومتری جنوب غربی فردوس و ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی طبس واقع است. مردم بشرویه مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند

آب و هوا و اقلیم[ویرایش]

با توجه به قرارگیری در مجاورت کویر، آب و هوای این شهر گرم و کویری است.

ویژگی‌های تاریخی[ویرایش]

بشرویه به دلیل حفظ بافت سنتی زیبای خود و بادگیرهای زیبای آن به شهر بادگیرها در خراسان معروف است[نیازمند منبع] و بادگیر خانه مستوفی در بشرویه یکی از منحصر به فردترین بادگیرها در ایران است همچنین اولین موزه خصوصی ایران در این شهر وجود دارد. بشرویه از شهرهای تاریخی و قدیمی با عمری چند صد ساله است.[نیازمند منبع].

کشاورزی[ویرایش]

بیشتر مردم این دیار به حرفه کشاورزی اشتغال دارند[نیازمند منبع]. کشاورزی مبتنی بر منابع زیرزمینی آب و زمین‌های مستعد این منطقه است و عمده محصولات به عمل آمده پنبه، جو، گندم، پسته، خربزه و هندوانه می‌باشند که در این بین کشت و برداشت پسته اگر چه از قدیم انجام می‌شده، ولی به تازگی رونق ویژه‌ای گرفته‌است. همچنین این شهرستان یکی از قطب‌های تولید پنبه در کشور است و پنبه مرغوبی دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم[ویرایش]

از مهم‌ترین آداب این منطقه که از گذشتگان به یادگار مانده‌است، برگزار کردن مراسم در ایام محرم است که به صورت بسیار حزین و با اجتماع زیادی برگزارمی‌شود. در این ایام مردم بسیاری از شهرهای دیگر برای شرکت در این مراسم و دیدن عزاداری به این شهر مسافرت می‌کنند. حسینه حاج علی اشرف و منزل آقا هر سال در ایام محرم جمع کثیری از مردم را در دل خود جای می‌دهند در این ایام مراسم علم گردانی که از چهارصد سال پیش در حسینیه حاج علی اشرف انجام می‌شده همچنان با همان شیوه قدیم خود و با نوای حسین حسین برگزار می‌شود و یکی از زیباترین شکل‌های عزاداری ایام محرم است. ریگزار و کویر بشرویه از جاذبه‌های این شهرستان است و مکان بسیار خوبی برای رصد ستارگان می‌باشد و هرساله تعداد زیادی در گردشگر برای دیدن این مکان به بشرویه سفر می‌کنند. یکی از بهترین مراکز رصد نجومی و مشاهده بارش شهابی برساوشی در ایران کویر بشرویه است که همه ساله جشنواره «شهاب باران بر ساوشی» در ایام شهاب باران در این شهرستان بشرویه برگزار میشود و این جشنواره در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۱۰۲۰۹۳۷۵ به ثبت رسیده است. در گواهینامه ثبت رویداد فوق آمده است: رویداد گردشگری « جشنواره شهاب باران برساوشی » واقع در شهرستان بشرویه (خراسان جنوبی) که هر ساله در بازه زمانی بیست و یکم مرداد ماه الی بیست و دوم مرداد ماه برگزار میگردد در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ و با شماره ۱۰۲۰۹۳۷۵ ، در سطح «محلی» در «فهرست رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است. شهر بشرویه دارای چند بازارچه صنایع دستی مستقر در خانه های قدیمی (دوره ایلخانی تا قاجار) است و از صنایع دستی این شهر می‌توان به برک بافی، جاجیم بافی، پخل بافی، فرش بافی، مینا کاری، سفالگری و خراطی و معرق کاری اشاره کرد.

نامگذاری[ویرایش]

کلمه «بُشرویه» مرکب از دو بخش «بُش» و «رویه» است و دلالت دارد بر منطقه‌ای که محل رویش «بُش» است و بُش در نظر اهالی و معمرین شهر، بوته‌ای خودرو از تیره گیاهان کم‌آب کویری و بیابانی بوده که برای ادامه حیات خود احتیاج به آب فراوانی نداشته و در اصطلاح مردم «تِرِخ» یا «درمنه» نامیده می‌شده‌است که در اصل «دِرِمنه» است. البته نظرها در این مورد متفاوت است بوته بُش همان درخت بادامشک است که در ارتفاعات بشرویه فراوان می‌روید و در شهرستان فهرج استان کرمان اصطلاح بُش به این درختچه گفته می‌شود.

نظامی در این باب گوید:

چون درمنه دِرَم ندارد هیچباد در پیکرش نیارد پیچ

سرشناسان[ویرایش]

فهرست سرشناسان و نام آوران شهر بشرویه در بخش اهالی بشرویه قابل مشاهده است.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۶٬۴۲۶ نفر (در ۴٬۹۷۳ خانوار) بوده‌است.[۴]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۴۵۵٬۰۸۰—    
۱۳۵۵۶٬۵۷۰۲۹٫۳٪+
۱۳۶۵۹٬۱۸۹۳۹٫۹٪+
۱۳۷۰۱۱٬۰۲۵۲۰٪+
۱۳۷۵۱۱٬۶۶۰۵٫۸٪+
۱۳۸۵۱۳٬۷۷۸۱۸٫۲٪+
۱۳۹۰۱۵٬۳۱۸۱۱٫۲٪+
۱۳۹۵۱۶٬۴۲۶۷٫۲٪+

شورای اسلامی شهر بشرویه[ویرایش]

شورای اسلامی شهر به منظور پیشبرد سریع برنامه‌ها از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور شهر تشکیل شده‌است. شورای اسلامی شهر بشرویه متشکل از ۵ عضو است که برای یک دورهٔ چهار ساله به شیوه انتخابات برگزیده می‌شوند. هم‌چنین نظارت بر عملکرد شهرداری و انتخاب شهردار، تصویب بودجهٔ سالانهٔ شهرداری از دیگر وظایف شورای شهر است. از سال ۱۳۷۸ تاکنون (۱۴۰۰) شش دوره انتخابات شهر و روستا برگزار شده‌است:

اعضای شورای ششم ۱۴۰۰–۱۴۰۴[ویرایش]

  1. حسین شاکری (رئیس شورای اسلامی شهر و نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان)[۵]
  2. محمد اسماعیلی اول (نایب رئیس شورای شهر و رئیس شورای اسلامی شهرستان)
  3. محمدرضا وکیل زاده (عضو شورای اسلامی شهر)
  4. علی قلیان اول (عضو شورای اسلامی شهر)
  5. محمد مقیمیان هوش (عضو شورای اسلامی شهر)

---

  1. مطهره زیبائیان (عضو مستعفی شورای اسلامی شهر در آذرماه 1402)

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

آثار تاریخی بشرویه[ویرایش]

جاذبه‌های طبیعی[ویرایش]

بشرویه دارای کویر بکر و دست نخورده با تپه‌های ماسه بادی فراوانی ست که قطعاً مورد توجه طبیعت گردان و کویرنوردان قرار می‌گیرد. در کنار کویر بکری که در شرق شهرستان بشرویه قرار گرفته‌است، روستاهای کوهپایه‌ای و زیبای این شهرستان نیز مثال زدنی ست. روستای کرند در فاصله ۳۵ کیلومتری این شهرستان کوچه باغ‌های فراوانی دارد که صدای دلنشین آبی که از دل کوه سرچشمه گرفته و از میان این کوچه باغ‌ها می‌گذرد، آرامش بخش است.[۷]

حوادث[ویرایش]

حوالی ساعت ۱۷:۴۴ سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۴ ریشتر در ۳۳ کیلومتری بشرویه رخ داد که موجب وارد آمدن خسارت‌های مادی به روستاهای اطراف شد. تا کنون خسارت جانی در اثر این زمین‌لرزه گزارش نشده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ مارس ۲۰۱۴.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۵ مارس ۲۰۱۴.
  3. https://www.mehrnews.com/news/4157206/نمایشگاه-دائمی-سوغات-شهرستان-بشرویه-افتتاح-شد
  4. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  5. بشرویه نیوز - نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر بشرویه اعلام شد
  6. https://www.mehrnews.com/news/3939743/بشرویه-شهر-خشت-های-خراسان-خنکای-بهار-زیر-سایه-بادگیرها
  7. https://www.dana.ir/news/678567.html/-ک-رند-روستایی-جذاب-و-آشنا-برای-مسافران-نوروزی-6-استان-مهم-کشور-تصاویر