نیگنان

مختصات: ۳۴°۱۸′۶″ شمالی ۵۷°۲۱′۸″ شرقی / ۳۴٫۳۰۱۶۷°شمالی ۵۷٫۳۵۲۲۲°شرقی / 34.30167; 57.35222[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیگنان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان جنوبی
شهرستانبشرویه
بخشمرکزی
دهستانعلی جمال
نام محلینیگنو
مردم
جمعیت۲۸۹ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۵۲۵۸۵
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۶۳۲۷۶

نیگنان روستایی است از توابع دهستان علی‌جمال بخش مرکزی شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی واقع است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۳۳۱ نفر بوده‌است.[۲]


پانویس[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵، جمعیت تا سطح آبادی بر حسب سواد». وبگاه رسمی مرکز آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در دی ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)

این روستا دارای یک باب کاروانسرای شاه عباسی است که در میدان اصلی روستا واقع شده و به نام رباط مشهور است . قنات اصلی روستا به نام کشمو( keshmo ) از کنار رباط گذشته و در میدان اصلی بر روی یکی از چاه های آن بنایی بسیار زیبا و قدیمی دارای پلکان و و حوض آب و سکوی استراحت شاه نشین برای استفاده مردم محلی بنا شده و حوچک ( حوض کوچک ) نام دارد.این قنات در ادامه مسیر از کوچه های روستای قدیمی عبور داده شده و آب شرب و بهداشتی و حمام قدیمی روستا را تامین می نموده است . در سالهای اخیر روستای قدیمی با معماری کلاسیک روستا های بیابانی به تدریج خالی از سکنه شده و ساختمانهای جدید در غرب روستا بنا شده است . این مهم فرصتی کم نظیر در اختیار گردشگران بسیار کم شمار این روستا میگذارد تا به راحتی فضای یک روستا در 100 سال قبل را تجربه کنند. قابل ذکر است ایستگاه قطار بشرویه که در مسیر تهران و مشهد به طبس واقع شده دسترسی به این مکان را تسهیل میکند.