ویلیام یکم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۲۹: خط ۲۹:


== کودکی ==
== کودکی ==
ویلیام در ۱۰۲۷ یا ۱۰۲۸ میلادی، در فالز [[نورماندی]] از هرلیون معشوقه [[روبرت دوک نورماندی]] زاده شد. از این رو پیش از آن که جای پدر [[دوک نورماندی]] شود، به ویلیام حرام‌زاده آوازه داشت. او تنها پسر روبرت بود و از این رو پس از مرگ پدر، با همهٔ آوازه‌اش به حرام‌زادگی، بی دغدغه بر جای او نشست.
ویلیام در ۱۰۲۷ یا ۱۰۲۸ میلادی، در فالز [[نورماندی]] از هرلیون معشوقه [[روبرت دوک نورماندی]] زاده شد. از این رو پیش از آن که جای پدر [[دوک نورماندی]] شود، به ویلیام حرام‌زاده آوازه داشت. او تنها پسر روبرت بود و از این رو پس از مرگ پدر، با همهٔ آوازه‌اش به حرام‌زادگی، بی‌دغدغه بر جای او نشست.


== پرده نگارین بایه ==
== پرده نگارین بایه ==

نسخهٔ ‏۸ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۴۸

ویلیام یکم
پادشاه انگلستان
دوک نورماندی در فرشینهٔ بایو
سلطنتاز ۲۵ دسامبر ۱۰۶۶ تا ۹ سپتامبر ۱۰۸۷
دوک نورماندی
از ۱۰۳۵ تا ۹ سپتامبر ۱۰۸۷
تاج‌گذاری۲۵ دسامبر ۱۰۶۶
پیشینهارولد گادوینسن
جانشینادگار آتلینگ
ویلیام دوم روفوس
زادهحدود ۱۰۲۷
فالیز، فرانسه
درگذشته۹ سپتامبر ۱۰۸۷(۵۹ سال)
خانقاه سنت ژرویس
نزدیکی کان، فرانسه
همسر
  • ماتیلدا
دودماندودمان نورمن
پدررابرت یکم دوک نورماندی
مادرهِرلِوا

ویلیام اول انگلستان (۹ سپتامبر ۱۰۸۷- حدود ۱۰۲۷ یا ۱۰۲۸) که با عنوان ویلیام فاتح (به انگلیسی: William the Conqueror)، (به فرانسوی: Guillaume le Conquérant) گیوم شناخته می‌شود، نخستین پادشاه دودمان نورمن‌ها در تاریخ انگلستان است.

وی از سال ۱۰۳۵ میلادی به عنوان دوک نورماندی و از سال ۱۰۶۶ م. تا زمان مرگش به عنوان پادشاه انگلستان شناخته می‌شد.

وی در سال ۱۰۶۶ به انگلستان تاخت و در جنگ هستینگز، هارولد دوم (۱۰۶۶ - حدود ۱۰۲۲) واپسین پادشاه آنگلوساکسون انگلستان را شکست داد.

کودکی

ویلیام در ۱۰۲۷ یا ۱۰۲۸ میلادی، در فالز نورماندی از هرلیون معشوقه روبرت دوک نورماندی زاده شد. از این رو پیش از آن که جای پدر دوک نورماندی شود، به ویلیام حرام‌زاده آوازه داشت. او تنها پسر روبرت بود و از این رو پس از مرگ پدر، با همهٔ آوازه‌اش به حرام‌زادگی، بی‌دغدغه بر جای او نشست.

پرده نگارین بایه

پس از آنکه ویلیام فاتح در سال ۱۰۶۶ به انگلستان تاخت، یکی از بستگانش نقش‌های بافته شدهٔ زیبایی را روی یک پرده دیوارکوب بزرگ نقاشی کرد. مجموعه این تصویرها که بر روی پارچه کتان و به یادبود آن پیروزی ترسیم شده‌اند، به پرده نگارین بایه معروفند. ۷۲ تصویر این پرده ۷۰ متری، داستان پیروزی ویلیام را نشان می‌دهند و حروف و کلمات لاتین روی آن، ماجرای تصویرها را شرح می‌دهند.

منابع

Encarta enclopedia

  • ویکی‌پدیای انگلیسی