شهرستان کمیجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان کُمیجان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمرکزی
مرکز شهرستانکمیجان
سایر شهرهاکمیجان، میلاجرد
بخش‌هامرکزی، میلاجرد
سال تأسیس۱۳۸۱
مردم
جمعیت۳۶٬۴۴۱ نفر[۱] (۱۳۹۵)
مذهبشیعه

شهرستان کُمیجان یکی از شهرستانهای تابعه استان مرکزی ایران است.[۴] مرکز آن شهر کمیجان است که در۷۵ کیلومتری شهر اراک قرار دارد. [۵][۶][۷][۸][۹] در سال ۱۳۸۱ وفس.[۱۰]به مرکزیت کمیجان حذف شده و شهرستان کمیجان ایجاد شد.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

شهرستان کمیجان از دو بخش با نام‌های بخش مرکزی و بخش میلاجرد تشکیل یافته‌است و جمعاً چهار دهستان به شرح زیر دارد:

جمعیت[ویرایش]

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان کمیجان در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۶٬۴۴۱ نفر بوده‌است که از این میان ۱۸٬۴۸۵ نفر مرد و ۱۷٬۹۵۶ نفر زن بوده‌اند. این شهرستان ۱۱٬۳۳۹ خانوار دارد.[۱]

آثار تاریخی و مراکز تفریحی[ویرایش]

از آثار دیدنی در منطقه می‌توان به غار ورد در شمال کمیجان، منطقه سیاحتی وفس و تپه معروف و باستانی قلعه تپه میلا جرد در شهر میلاجرد اشاره کرد.

از دیگر مراکز تفریحی و گردشگری این شهرستان می‌توان به روستای باستانی فردغان از بخش بزرگ خنجین اشاره کرد. شرایط آب و هوایی این روستا در استان مرکزی کم‌نظیر و مناطق دیدنی بسیار بکر وصخره‌های سر به فلک کشیده‌ای دارد. طبق مستندات تاریخی آتشکده آذرگشسب در این روستا واقع است. امامزاده عبدالله نیز در این روستا واقع است اما مدتی است که این روستا و بخش خنجین زیر مجموعه فراهان به‌شمار می‌رود و جزو شهرستان کمیجان نیست.

این شهرستان دارای مناطق روستایی و دشت‌های باصفای بسیاری است که از آن جمله می‌توان از آمره، فامرین و بسیاری دیگر از مناطق روستایی اشاره نمود.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران-آمار سال ۱۳۹۰» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان کمیجان | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۸ ژوئن ۲۰۱۲.
  3. «ناحیه کمیجان | شرکت گاز استان مرکزی». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۸ ژوئن ۲۰۱۲.
  4. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.
  5. اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان کمیجان بایگانی‌شده در ۹ نوامبر ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  6. گونه‌های زبان تاتی، دونالد استیلو، ۱۹۸۱
  7. ویژگی فرهنگی استان مرکزی[پیوند مرده]
  8. «شهرستان کمیجان-اخبار استان مرکزی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲.
  9. کرد و پراکندگی او در گستره ایران زمین - ح. بهتویی - ۱۳۷۷ - تهران.
  10. پایگاه اینترنتی معاونت حقوقی و امور مجلس، مصوبات هیئت وزیران[پیوند مرده]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]