اعتراضات ۱۴۰۱ ایران (اسفند)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گاه‌شمار اعتراضات ایران در اسفند ۱۴۰۱ شامل رویدادهای اعتراضی این ماه به ترتیب روز است.

روزشمار[ویرایش]

۱ اسفند[ویرایش]

۲ اسفند[ویرایش]

۳ اسفند[ویرایش]

  • گروه‌هایی از مردم، از جمله، زنان، در بازار تهران تجمع‌هایی برگزار کردند.[۸]
  • فرهنگیان در شهر شیراز در تجمعی اعتراضی شعار دادند: «محصل زندانی آزاد باید گردد.»[۸]
  • بازنشستگان در چند شهر ایران، از جمله، خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.[۸]

۴ اسفند[ویرایش]

  • ده‌ها خانواده و کنشگر دادخواه با انتشار بیانیه‌ای با نام پیمان دادخواهی، خواستار لغو مجازت اعدام در ایران و نیز پایان دادن به مصونیت از مجازات برای آمران و عاملان جنایت‌ها شدند.[۹]
  • ابراهیم ریگی، پزشک زاهدانی،[۱۰] پس از ضرب و جرح شدید، در کلانتری ۱۲ این شهر جان باخت.[۱۱] وی به معترضان زخمی کمک می‌کرد.[۱۰]

۵ اسفند[ویرایش]

  • مردم زاهدان راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. اینترنت در این شهر، قطع شده و مسجد زاهدان محاصره گردید.[۱۲]

۶ اسفند[ویرایش]

  • ایرانیان خارج از کشور در پشتیبانی از اعتراضات سراسری مردم ایران، در ۶ اسفند ۱۴۰۱ در برخی از کشورهای جهان، همچون: آلمان، دانمارک، بریتانیا و گرجستان… تجمع اعتراضی برگزار کردند.[۱۳]
  • خانواده‌های خاوران، خانواده‌هایی که اعضای خانواده‌شان توسط حکومت جمهوری اسلامی قتل‌عام شدند، در داخل ایران و با انتشار بیانیه‌ای با نام منشور دادخواهی، خواهان محاکمه و مجازات آمران و عاملان جنایات ۴۴ سال گذشته در ایران شدند.[۱۴]
  • منیژه حکمت، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، اعلام کرد که «ممنوعِ خروج»، «ممنوع معامله» و «ممنوع کار» شده‌است. وی در حساب کاربری توییتری‌اش نوشت: «ممنوع الخروج، ممنوع المعامله، ممنوع الکار…! با همه ممنوعیت‌ها، بیمار[م] با سه عمل جراحی…؛ برادران لطف کنید اجاره‌خونه و هزینه‌های درمان و هزینه‌های جاری را پرداخت کنید؛ من به آخر خط رسیده‌ام.»[۱۵]

۷ اسفند[ویرایش]

۸ اسفند[ویرایش]

رضا پهلوی در پارلمان اروپا حضور یافت و سخنرانی کرد.

۹ اسفند[ویرایش]

پیروز توله یوز ایرانی بامداد ۹ اسفند بر اثر نارسایی کلیوی و تزریق داروی اشتباه در روزهای اولیه تولد جان باخت. این خبر اعتراضات دانشجویی برخی دانشگاه‌ها را در پی داشت.[نیازمند منبع]

۱۰ اسفند[ویرایش]

مسمومیت گازی مدارس دختران و پسران در چند جای کشور

۱۱ اسفند[ویرایش]

تداوم مسمومیت‌های گازی

۱۲ اسفند[ویرایش]

مردم زاهدان مانند هفته‌های قبلی به خیابان آمدند

۱۳ اسفند[ویرایش]

ایرانیان خارج از کشور در برخی از شهرهای مختلف جهان همزمان با شنبه‌های اعتراضی تجمع کردند.

۱۴ اسفند[ویرایش]

۱۵ اسفند[ویرایش]

۱۶ اسفند[ویرایش]

۱۷ اسفند[ویرایش]

  • روز جهانی زن موجب واکنش‌های اعتراضی مردم در فضای مجازی شد
  • شعار دهی در تهران و کرج از پشت بام‌ها.

۱۸ اسفند[ویرایش]

۱۹ اسفند[ویرایش]

  • جاوید رحمان گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران گفت که اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان ۱۴۰۱ ممکن است در سطح «جرایم بین‌المللی» قرار گیرند.[۱۷] وی در جدیدترین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با مستندسازی دستگیری‌های خودسرانه، اعدام‌ها، دادگاه‌های نمایشی، شکنجه و رفتارهای نامناسب با معترضان، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌است تمامی این‌گونه رفتارها را متوقف کنند.[۱۷][۱۸] جاوید رحمان با اشاره به کشته‌شدن مهسا امینی می‌گوید که موجی از اعتراضات ۱۶۰ شهر در ۳۱ استان ایران را فراگرفت و معترضان از گروه‌های سنی و جنسیتی متفاوت و از اقشار مختلف قومی، زبانی، مذهبی، و اجتماعی-اقتصادی یکصدا علیه تبعیض و خشونت حکومتی ایستادند و خواهان پایان نظام دیکتاتوری دین‌سالار در ایران شدند.[۱۷] وی اضافه کرد که نیروهای سپاه پاسداران و بسیج با ابزارهای سرکوب مرگبار، معترضان را هدف قرار داده‌اند و دامنه رفتارهای خشونت‌بار و غیرانسانی، در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها هم ادامه دارد.[۱۷] گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود، به کشته شدن دست‌کم ۶۴ کودک و جراحات شدید و نابینا شدن چند صد نفر به دلیل استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های فلزی و پلاستیکی اشاره کرده‌است.[۱۸] او از جمهوری اسلامی می‌خواهد حقوق معترضان برای برپاکردن اعتراضات مسالمت‌آمیز را به رسمیت بشناسد، بی‌درنگ به انواع خشونت و شکنجه و بدرفتاری پایان دهد، بلافاصله مجازات اعدام را ملغی کند، قوانین حکومتی دربارهٔ پوشش زنان را اصلاح کند، و به حقوق اقلیت‌های مذهبی، قومی، و جنسیتی احترام بگذارد.[۱۷]

-مردم زاهدان مانند هفته‌های قبلی به خیابان آمدند.

۲۰ اسفند[ویرایش]

  • شماری از ایرانیان خارج از کشور طبق کمپین شنبه‌های اعتراضی تظاهراتی صورت دادند

۲۱ اسفند[ویرایش]

۲۲ اسفند[ویرایش]

اعتراضات سراسری

اعتراضاتی از برخی محلات تهران گزارش شده‌است

۲۳ اسفند[ویرایش]

با وجود سرعت پایین اینترنت تصاویر متعددی از برپایی چهارشنبه‌سوری به همراه شعارهای اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی مخابره گردید که نشان می‌دهد معترضان از شب آخرین چهارشنبه سال برای تجمع‌های اعتراضی و حضور در خیابان‌ها و دادن شعارهای ضد حکومتی استفاده کرده‌اند.[۲۱][۲۲][۲۳] در شهر گرگان جمع بزرگی شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند و در رشت نیز شعار «آزادی، آزادی، آزادی» را فریاد کردند.[۲۱] همچنین این تجمعات اعتراضی در شهرهای سقز، زنجان، پیرانشهر، سنندج، شهرری، بانه، کامیاران، مریوان، اراک، رشت، زاهدان، چابهار، بابل، آمل نیز برپا شده‌است.[۲۴][۲۵] در تهران، مناطق تهرانپارس، سعادت‌آباد، نظام‌آباد، هفت‌حوض، نازی‌آباد، اکباتان، گیشا و منطقه مرزداران، صحنه تجمع‌های مردم بود.[۲۶] معترضان در این تجمع‌ها شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمی‌شه» و «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» و «زن، زندگی، آزادی»، سر دادند.[۲۶][۲۷] وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای نوشت: «در روزهای گذشته… موفق به شناسایی و بازداشت چندین تیم تروریستی و کشف انواع مواد و ابزارهای انفجاری، نارنجک‌های دستی و خمپاره‌های دست‌ساز شدند.»[۲۸]

۲۴ اسفند[ویرایش]

  • شیرزاد احمدی‌نژاد، شهروند ۴۱ ساله اهل بوکان که ماه گذشته توسط نیروهای حکومتی ربوده شده بود، در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه زیر شکنجه جان‌باخت.[۲۹][۳۰]

۲۵ اسفند[ویرایش]

مردم در آخرین پنجشنبه سال بر مزار کشته شدگان اعتراضات حضور یافتند

۲۶ اسفند[ویرایش]

  • مردم زاهدان مانند هفته‌های قبل به خیابان‌ها آمدند

۲۷ اسفند[ویرایش]

آخرین شنبه اعتراضی سال ایرانیان خارج از کشور برگزار شد

۲۸ اسفند[ویرایش]

۲۹ اسفند[ویرایش]

دلار مجدداً به مرز ۵۰ هزارتومان رسید و برای روز سه شنبه ۱ فروردین ساعت ۱ بامداد فراخوان (مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور) داده شد.

کشته‌شدگان سرشناس[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۲-۲۰). «تظاهرکنندگان در تجمع بروکسل خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شدند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۰.
  2. فردا، رادیو. «دلار ۵۰ هزار تومان شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۰.
  3. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۲-۲۰). «اتحادیه اروپا ۳۴ مقام و نهاد حکومتی ایران را به‌دلیل سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر تحریم کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۰.
  4. «دلار ۵۰ هزار تومانی و اعتراضات معیشتی؛ بازنشستگان مخابرات در ۶ استان تجمع کردند». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۱.
  5. «خبرگزاری ایرنا همسر یک خبرنگار زندانی را اخراج کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۱.
  6. «پروژه هنری برای همبستگی با زنان ایرانی؛ آنجلینا جولی موهای خود را می‌بُرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۱.
  7. «انتقاد کانون نویسندگان از «حصر و حبس» کنشگران زبان مادری در ایران». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۱.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ «چند تجمع در بازار تهران و بازنشستگان خوزستان: دلار شده پنجاه تومن کی پامیشی هموطن». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۳.
  9. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۲-۲۳). «ده‌ها کنشگر خواستار لغو حکم اعدام و دادخواهی جنایت‌های جمهوری اسلامی شدند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۳.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ «جزئیاتی از «شکنجه و قتل» دکتر ابراهیم ریگی در زاهدان: «در کلانتری» کشته شد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۳.
  11. «ابراهیم ریگی، جوان ۲۴ ساله در کلانتری ۱۲ زاهدان جان باخت». دویچه‌وله فارسی.
  12. «قطع اینترنت و محاصره مسجد زاهدان؛ راهپیمایی مردم بعد از نماز جمعه». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۴.
  13. «تظاهرات در حمایت از اعتراضات در ایران در دوسلدورف، برلین، کپنهاگ، لندن و تفلیس». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۵.
  14. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۲-۲۵). «خانواده‌های خاوران: آمران و عاملان جنایات جمهوری اسلامی در دادگاه علنی محاکمه شوند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۵.
  15. «منیژه حکمت، کارگردان سینما از «ممنوع الخروجی و ممنوع الکار» بودن خود خبر داد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۵.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ «اعتراضات سراسری به مسمومیت سریالی مدارس؛ حمله با گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به معترضان». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۲.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ ۱۷٫۲ ۱۷٫۳ ۱۷٫۴ «جاوید رحمان: اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان «ممکن است در سطح جرایم بین‌المللی» قرار گیرد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۲.
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ Mirmohammadsadeghi، Farhad (۲۰۲۳-۰۳-۱۲). «گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل: جمهوری اسلامی احتمالاً مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده‌است». euronews. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۲.
  19. فردا، رادیو. «کارزار رقص در حمایت از دختران اکباتان؛ اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی بر «حضور» دانش‌آموزان در مدارس». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۲.
  20. فردا، رادیو. «دانشگاه علامه ده‌ها دانشجوی معترض به مسمومیت‌های مشکوک را ممنوع‌الورود کرد؛ اصرار مسئولان بر «حضور» دانش‌آموزان در مدارس». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۲.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ «چهارشنبه‌سوری اعتراضی؛ معترضان همزمان با رقص به دور آتش علیه علی خامنه‌ای شعار دادند». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۹.
  22. اعتراضات چهارشنبه‌سوری در شهرهای مختلف ایران با وجود جو شدید امنیتی, retrieved 2023-03-19
  23. Pooya، Alborz (۲۰۲۳-۰۳-۱۳). «صفحه ویژه اولین روز اعتراضات فراخوان سه روزه چهارشنبه سوری - دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱». تلویزیون کانال جدید | KANAL JADID. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۹.
  24. «اعتراضات چهارشنبه‌سوری؛ سوزاندن تصاویر خامنه‌ای و فریادهای مرگ بر دیکتاتور».
  25. «معترضین با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به استقبال چهارشنبه سوری رفتند». اخبار روز - سایت سیاسی خبری چپ. ۲۰۲۳-۰۳-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۹.
  26. ۲۶٫۰ ۲۶٫۱ فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۳-۱۵). «اعتراضات چهارشنبه‌سوری در ایران؛ معترضان عکس‌های خمینی و خامنه‌ای و روسری‌ها را آتش زدند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۹.
  27. «برگزاری چهارشنبه‌سوری با رنگ‌وبوی اعتراض در مناطق مختلف ایران: «می‌ریم تا سرنگونی» با توجه به تصاویر پخش شده در فضای مجازی، در محله نظام آباد تهران گردان موتورسوار یگان ویژه نیروی انتظامی مورد حملهٔ جوانان آن محله توسط نارنجک اکلیل و سرنج قرار گرفت که در نهایت باعث متواری شدن گردان موتورسوار از چهارراه نظام آباد شد. نشانی=https://ir.voanews.com/a/iran-protests-4shanbesouri-fireworks/7004528.html». صدای آمریکا. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 83 (کمک); پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  28. «تحولات ایران؛ شعارهای ضدحکومتی در برخی شهرها و مصدوم شدن بیش از۲ هزار نفر در حوادث چهارشنبه‌سوری۱۴۰۱». euronews. ۲۰۲۳-۰۳-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۹.
  29. «بوکان؛ قتل شیرزاد احمدی‌نژاد، جرقه قیام دیگر در این شهر». ایران آزادی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۵.
  30. ۳۰٫۰ ۳۰٫۱ «شیرزاد احمدی‌نژاد اهل بوکان زیر شکنجه کشته شد». هه‌نگاو. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۵.