ابرومیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابرومیان
استخوان پیشانی. سطح بیرونی. (ابرومیان در پایین استخوان دیده می‌شود.)
دید کناری سر که در آن ارتباطات سطحی استخوان‌ها پیداست. ابرومیان در وسط به سمت چپ دیده می‌شود.
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینGlabella
TA98A02.1.03.006
TA2525
FMA52851

در بدن انسان به فاصله میان دو ابرو که بالای بینی قرار دارد اَبرومیان[۱] (نام علمی: glabella) گفته می‌شود. ابرومیان کمی فرورفته است و دو کمان ابرو را به هم پیوند می‌دهد.

مقدار رشد مو بر روی پوست ناحیه ابرومیان به پیشینه ژنتیکی فرد و نژاد و تبار او بستگی دارد. اگر موهای میان‌ابرو زیاد باشد ابروها به صورت ابروی پیوسته درمی‌آیند.

به هم کشیدن ابروها و در نتیجه چین دادن به پوست ابرومیان می‌تواند نشانه‌ای از تعجب، خشم، یا جدیت باشد. مزه ترش بیش از اندازه یا تابیدن مستقیم آفتاب بر چشم نیز می‌تواند باعث جمع شدن ابرومیان شود.

در پزشکی[ویرایش]

از ابرومیان در اندازه‌گیری آماسیدگی پوست در بیمارانی که در آن‌ها احتمال کم‌آبی بدن می‌رود استفاده می‌شود.

بلندی پیشانی در بین دو ابرو از مشخصه‌های مهم تمایز بین زنان و مردان است و بنابراین از این داده‌ها در باستان‌شناسی و تعیین جنسیت در پزشکی قانونی از روی بقایای اسکلتی استفاده می‌شود. همچنین در انسان‌شناسی، ابرومیان نقطه مهم اندازه‌گیری ریخت‌شناسی برای طول سر و اندازه جمجمه است.[۲]

در سه‌لَپی‌ها[ویرایش]

واژه علمی که برای ابرومیان کاربرد دارد یعنی گلابلا (glabella) برای بخشی از بدن سه‌لَپی‌ها (تریلوبیت‌ها)، جانداران بندپای دیرینه‌زیستی، نیز به‌کار می‌رود. در این معنی، این واژه به معنای میان‌رُخ است که توسط گونه ثابت صورت یا برجارُخ fixigena احاطه شده‌است. برجارخ به نوبه خود توسط گونه آزاد صورت یا رَهارخ librigena احاطه شده‌است. رهارخ به هنگام پوست‌اندازی یا پس از مرگ از بدن جدا می‌شود.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. منبع نام فارسی. در ادبیات فارسی به آن «بین‌الحاجبین» هم گفته‌اند.
  2. Cordula Mauerer: Morphologische und molekularbiologische Geschlechtsbestimmung von Individuen mit Knochenfrakturen einer Skelettserie des 15. – 18. Jahrhunderts aus Süddeutschland (Rain am Lech). 2006, p. 19ff (Dissertation am Pathologischen Institut der Ludwig-Maximilians-Universität München, Online-Version; pdf-Datei; 1,5 MB).
  3. http://www.trilobites.info/glossary.htm