عباس پهلوان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عباس پهلوان
زادهٔ۴ فروردین ۱۳۱۶ (۸۷ سال)
محل زندگیلوس آنجلس
ملیتایرانی
پیشهروزنامه‌نگار
کارهای برجستهسردبیر مجله فردوسی

عباس پهلوان از شناخته شده‌ترین روزنامه نگاران ایران قبل از انقلاب است و چهارده سال سردبیر مجله فردوسی بود[۱] که به نشریه روشنفکران ایران شهرت داشت.

زندگی و فعالیت[ویرایش]

عباس پهلوان در ۴ فروردین سال ۱۳۱۶ متولد شد. کار روزنامه‌نگاری را از سن ۱۸ سالگی و با روزنامه‌های «شاهد» و «اتحاد ملل» آغاز کرد و در روزنامه‌های دیگر مثل «آژنگ»، «آتش»، «بامشاد»، «اراده سیاه» و «مهر ایران» قلم زد. وی با اسم مستعار «ع. پیکان» و « آقا شیخ عباس نقال» قلم می‌زد. عباس پهلوان از مؤسسان سندیکای روزنامه نگاران ایران است. وی در مجلات فردوسی و مد روز (زن روز) قلم زده است و مدتی نیز در خبرگزاری پارس (ایرنای امروز)و تاج ورزشی به نوشتن مشغول بود. پس از انقلاب عباس پهلوان مدتی زندانی و سپس مجبور به ترک وطن شد و به اروپا رفت و وقتی اروپا را ناامن دید به آمریکا مهاجرت کرد.

اعتقادات[ویرایش]

عباس پهلوان به میهن دوستی و صراحت لهجه شهرت دارد، بسیار روان و بی تکلف می‌نویسد و بدون ملاحظه حقایق را بیان می‌دارد. وی پس از مهاجرت به لوس آنجلس سردبیر روزنامه فارسی زبان عصر امروز است که مخالف جمهوری اسلامی و دخالت دین در سیاست و طرفدار مردم سالاری و دموکراسی است.

وی همچنین در تلویزیون کانال یک برنامه‌ای به نام «تیتر اول» را در روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه (یک بامداد) به وقت ایران اجرا می‌کند و مدتی است انتشار مجله فردوسی را در غربت از سر گرفته است.

منابع[ویرایش]

  1. «روزنامه نگاری سياسی در خارج از ايران». بی‌بی‌سی فارسی. ۱ تیر ۱۳۸۶. دریافت‌شده در ۱۵ اسفند ۱۳۹۶. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)

روزنامه‌نگاری سیاسی در خارج از ایران

عباس پهلوان روزنامه‌نگار قدیمی و پرتجربه ایران