مهرشاد شهیدی

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مهرشاد شهیدی‌نژاد
نام هنگام تولدمهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی
زادهٔ۶ آبان ۱۳۸۱
اراک، استان مرکزی، ایران
درگذشت۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۹ سال)
اراک، استان مرکزی، ایران
علت مرگکشته‌شدن بر اثر ضربات متعدد باتون به‌دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی
ملیتایرانی
پیشهسرآشپز
شناخته‌شده برایکشته‌شدن در خیزش ۱۴۰۱ ایران

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی (۶ آبان ۱۳۸۱ – ۴ آبان ۱۴۰۱)[۱] سرآشپز و دانشجوی ۲۰ سالهٔ ایرانی بود که در خیزش ۱۴۰۱ ایران توسط جمهوری اسلامی کشته شد.[۲]

زندگی شخصی

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی، سرآشپز و نیز دانشجوی هتل‌داری دانشگاه علمی-کاربردی اراک[۳] بود که به صورت حرفه‌ای آشپزی و در کافه-رستوران بوته اراک کار می‌کرد.[۴] مهرشاد در رشته‌های ژیمناستیک، بدن‌سازی، والیبال، دوچرخه‌سواری کوهستان[۳] و شنا صاحب مدال‌های قهرمانی بود.[۵]

کشته‌شدن

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی در خیزش ۱۴۰۱ ایران در ۴ آبان ۱۴۰۱ و در ۱۹ سالگی بر اثر ضربات متعدد باتون به سر، به‌دست نیروی‌های امنیتی جمهوری اسلامی[۶] در محل زندگی‌اش اراک کشته شد.[۷] سه شاهد عینی در خیابان شاهد «ضرب‌وجرح هولناک» او توسط مأموران امنیتی بوده‌اند. این شاهدان همچنین گفتند که «مطمئن نیستند مهرشاد همان‌جا در خیابان جان باخته است یا بعد از آن که مأموران امنیتی او را با خود برده‌اند.»[۱] نزدیکان مهرشاد شهیدی به رادیو فردا گفتند که «تمام پیکر او بر اثر شدت ضربات کبود شده بود، آثار ضربات بر سرش کاملاً مشهود بود و چشم‌هایش از گاز اشک‌آور کاملاً خشک شده بود.»[۸] امیر شهیدی، پدر مهرشاد، وقایع را در اینستاگرام خود این گونه شرح داده است:

مهرشاد از ناحیه سر و پیشانی و بینی و قفسه سینه دچار شکستگی شده و خونریزی مغزی می‌کند. ضاربان به جای انتقال وی به بیمارستان دستان مهرشاد نیمه جان را با بست کمربندی بسته و به پایگاه اطلاعات سپاه میدان مقاومت می‌برند. حدود ساعت ۲۱:۰۰ پیکر بی‌جان او را به بیمارستان ولیعصر اراک منتقل می‌نماید. کارکنان بیمارستان به مأمور همراه وی می‌گویند که بیمار فوت نموده. حوالی ساعت ۲۱:۳۰ مهرشاد را با آمبولانس به سردخانه آرامستان اراک منتقل می‌نمایند… هیچ فردی از اعضای اطلاعات یا کادر بیمارستان، با ما تماس نگرفت. حدود ساعت ۲۲:۰۰ از رستوران با بنده تماس گرفتند و گفتند که مهرشاد در زمان استراحت خود از رستوران خارج شده و دیگر بازنگشته. به محض شنیدن خبر، بنده به اتفاق همسرم به ادارات و بیمارستان‌های شهر مراجعه نمودیم. متأسفانه تمام مراکز فوق از سرنوشت مهرشاد اظهار بی‌اطلاعی نموده در حالی که همگی از اتفاقات اخیر خبر داشتند. آن شب تا ساعت ۳:۰۰ بامداد، پیگیر مفقود شدن مهرشاد نازنین بودیم ولی نتیجه‌ای نگرفتیم. فردای آن روز با پزشکی قانونی تماس گرفتیم. بعد از مدت ۱۰ دقیقه از دادسرای اراک تماس گرفتند… و اذعان داشتند که جنازه‌ای در سردخانه آرامستان اراک موجود است که باید برای شناسایی آن اقدام کنید. به اتفاق همسرم به دادسرا رفتیم و یکی از مأموران آگاهی تصویر بی‌جان مهرشاد عزیز را که در گوشی موبایل به ما نشان داد. نمی‌دانید که چه بر ما گذشت. سپس به اتفاق کارکنان آگاهی به آرامستان رفته و پس از رویت جسم پاک نور چشممان در سردخانه آرامستان اراک، متوجه شدیم آثار جراحت و ضرب و جرح بر پیکر بی جانش مشهود است.[۹][۱۰]

— امیرشهیدی، پدر مهرشاد

خاک‌سپاری

مراسم خاکسپاری او در ۷ آبان ۱۴۰۱ با حضور گسترده مردم اراک برگزار شد.[۱۱]

در مراسم به‌خاک‌سپاری مهرشاد، شعارهایی همچون: «مهرشاد باغیرت تولدت مبارک» و «فرشته باغیرت، تولدت مبارک» و نیز شعارهایی بر ضد جمهوری اسلامی چون «مرگ بر دیکتاتور» داده شد[۱۲][۱۳] که با پرتاب گاز اشک‌آور مأموران امنیتی روبه‌رو شد.[۴] به گفتهٔ نزدیکان مهرشاد و شاهدان عینی، بیش از ۱۵ هزار نفر در مراسم خاک‌سپاری او شرکت کردند.[۳]

مراسم هفتم

مراسم هفتم او در ۱۲ آبان ۱۴۰۱ و در اراک برگزار شد؛ معترضان در این مراسم نیز شعارهای ضد حکومتی دادند.[۱۴]

مراسم چهلم

مراسم چلهم مهرشاد شهیدی ۱۷ آذر ۱۴۰۱ در میان تدابیر شدید امنیتی در آرامستان اراک برگزار شد.
همزمان با چهلم مهرشاد شهیدی در اراک جو شدید امنیتی برقرار بود. پیش از آغاز مراسم، نیروهای حکومتی با محاصره خانه مهرشاد شهیدی در اراک، خانواده او را برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم فرزندشان حبس خانگی کردند.[۱۵] همزمان با این مراسم اما گروهی از معترضان جوان در اراک جلوی منزل خانوادگی او تجمع کردند و شعار دادند: «اراکی باغیرت، حمایت حمایت …». مأموران و خودروهای سرکوب حکومت، پیش از آغاز مراسم، گورستان اراک را با صف‌بندی در اطراف آن محاصره کردند. همچنین برای جلوگیری از برگزار شدن این مراسم، روز ۱۶ آذرماه اعلام شده بود آرامگاه این شهر در روز ۱۷ آذر تعطیل است. با این حال، شهروندان با خودروهای خود به سمت آرامستان این شهر حرکت کردند تا در این مراسم شرکت کنند.[۱۶]

مراسم سالگرد

ماموران جمهوری اسلامی به مراسم سالگرد مهرشاد شهیدی حمله و حسین حسین خانی را بازداشت کردند. این مراسم بعد از اینکه جمهوری اسلامی اجازه برگزاری آن در چهارم آبان را نداد، به‌طور محدودی در روز پنجم آبان سال ۱۴۰۲ برگزار شد. امیر شهیدی‌نژاد، پدر مهرشاد، در رشته‌توئیتی به تاریخ شنبه ششم آبان نوشت که روز چهارم آبان هم‌زمان با سالگرد مهرشاد «به دلیل برخی محدودیت‌ها و محاصره مزار و اطراف آن توسط نیروهای امنیتی، امکان برگزاری مراسم مقدور نشد… یکی از مأموران جهت ایجاد رعب و وحشت از مردم فیلمبرداری می‌نمود و یکی دیگر گل‌های هدیه‌شده به مزار مهرشاد را به سطل زباله می‌ریخت.»[۱]

جستارهای وابسته

پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ فردا، رادیو (۲۰۲۳-۱۰-۲۹). «حمله مأموران به مراسم سالگرد مهرشاد شهیدی‌نژاد؛ چند نفر بازداشت شدند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۶.
  2. «آخرین آمار جان باختگان و دستگیرشدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱». صدای آمریکا. ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «مهرشاد شهیدی‌نژاد چگونه کشته شد؟». رادیو فردا. ۱۱ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «شعارهای ضدحکومتی در مراسم بزرگ سوگواری برای مهرشاد شهیدی و یورش مأموران به دانشگاه‌ها». بی‌بی‌سی فارسی. ۳۰ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۲.
  5. «عکس روز - تصویری از افتخارات ورزشی مهرشاد شهیدی». ایران اینترنشال ورزشی. ۱۱ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۲.
  6. «آخرین آمار جان باختگان و دستگیرشدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱». صدای آمریکا. ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲.
  7. «اعتراضات سراسری؛ تجمع بزرگ معترضان در نزدیکی دریاچه چیتگر در غرب تهران همزمان با التهاب و تنش در زاهدان». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲.
  8. فردا، رادیو. «آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۷.
  9. «Instagram». www.instagram.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۵.
  10. «Instagram». www.instagram.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۵.
  11. «مردم اراک در مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی: مهرشاد با غیرت، تولدت مبارک». ایندیپندنت فارسی. ۷ آبان ۱۴۰۱.
  12. «مردم اراک در مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی: مهرشاد با غیرت، تولدت مبارک». ایندیپندنت فارسی. ۷ آبان ۱۴۰۱.
  13. «افزایش شمار جانباختگان خیزش ملی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی؛ خاکسپاری مهرشاد شهیدی در اراک». کیهان لندن. ۲۰۲۲-۱۰-۲۹.
  14. «مراسم چهلم مهسا موگویی در فولادشهر اصفهان». رادیو فردا. ۱۲ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۳ نوامبر ۲۰۲۲.
  15. «نیروهای حکومتی با محاصره خانه مهرشاد شهیدی در چهلم او، خانواده‌اش را حبس خانگی کردند». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.
  16. «حضور پرشمار مردم در چهلم کشته‌شدگان اعتراضات چهار شهر با وجود منع حکومت». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۳.