مینو مجیدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مینو مجیدی
مینو مجیدی
زادهٔ۲۰ تیر ۱۳۳۹
قصر شیرین، ایران
ناپدیدشدنکرمانشاه، ایران
درگذشت۲۹ شهریور ۱۴۰۱ (۶۱–۶۲ سال)
کرمانشاه، ایران
علت مرگشلیک گلوله مأموران امنیتی جمهوری اسلامی و مشخصا شخصی به نام مهدی حیدری از اعضای اطلاعات سپاه کرمانشاه
پیداشدن جسدکرمانشاه، ایران
آرامگاهگورستان میناآباد، کرمانشاه
محل زندگیکرمانشاه، ایران
شهروندیایران
شناخته‌شده برایکشته‌شدن در خیزش ۱۴۰۱ ایران
فرزندان۲ دختر و ۱ پسر

مینو مجیدی (۲۰ تیر ۱۳۳۹ در قصر شیرین – ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در کرمانشاه) بانوی کُرد[۱] یارسان[۲] ساکن شهر کرمانشاه در ایران بود که در خیزش ۱۴۰۱ ایران در روز ۲۹ شهریور در کرمانشاه با شلیک گلوله مأموران سپاهی جمهوری اسلامی ایران کشته‌شد.[۳] مراسم خاک‌سپاری او به صحنهٔ اعتراض مردم بر ضد جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ به نحوی که در مراسم خاکسپاری وی مردم و عزاداران به اعتراض و شعار علیه حکومت جمهوری اسلامی برخاستند و شعارِ «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. همچنین در کنار آرامگاه او، دخترش با موهای تراشیده و حجابِ برداشته، تصویری از خود منتشر کرد.[۴]

زندگی[ویرایش]

مینو مجیدی در روز ۲۰ تیر ۱۳۳۹ در شهرستان قصر شیرین در خانواده‌ای کُرد[۱] و پیرو دین یاری[۲] به دنیا آمد. او سپس در شهر کرمانشاه ساکن شد. مینو مجیدی، معلم بود، اما پس از به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی ایران و در جریان انقلاب فرهنگی از تربیت معلم پاکسازی شد. او در دههٔ ۱۳۷۰ به صورت داوطلب به مربیگری تنیس روی میز برای ناشنوایان و کم‌شنوایان پرداخت.[۵] مینو مجیدی متأهل و مادر سه فرزند (۲ دختر و ۱ پسر) بود.[۶][۷][۸][۳]

کشته‌شدن[ویرایش]

به دنبال کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران، موجی از اعتراض بر ضد جمهوری اسلامی آغاز شد. این موج که از شهرهای استان کردستان آغاز شد، در مدت کوتاهی به سراسر ایران رسید. در شهر کرمانشاه نیز تجمعاتی درگرفت که یکی از کانون‌های آن کوی بیست و دو بهمن و خیابان‌های اطراف آن بود. مینو مجیدی در تجمعی که در روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ برای اعتراض به کشته‌شدن مهسا امینی، حجاب اجباری و حکومت جمهوری اسلامی برپا شده‌بود شرکت کرد. او پیش از حضور در اعتراضات به خانواده‌اش گفته بود: «اگر من نروم اعتراض کنم، چه کسی برود؟»[۹] او در شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ بین ساعت ۱۹:۴۵ تا ۲۰:۰۰ در خیابان سی‌متری دوم کرمانشاه، در نزدیکی ابتدای بلوار وحدت از ناحیهٔ سر هدف شلیک مستقیم گلولهٔ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و کشته‌شد.[۳][۶][۷][۸][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴] به گفتهٔ دخترش، ۱۶۷ گلولهٔ ساچمه‌ای به او شلیک شد. او در راه بیمارستان درگذشت.[۹]

روز بعد شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه در گفت‌وگو با رسانه‌های دولتی، خبر کشته شدن ۲ نفر و مجروحیت ۲۵ نفر در تجمعات اعتراضی این شهر را تأیید کرد.[۱۵] وی مدعی شد که قتل این شهروندان «توسط عوامل ضدانقلاب رخ داده» و «این افراد با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند.»[۱۶]

نیروهای امنیتی در ابتدا از تحویل دادن جسد مینو مجیدی به خانواده‌اش خودداری کردند.[۳][۶] اما سپس جسد به خانواده تحویل داده‌شد و دو روز بعد مراسم خاکسپاری با حضور مردم برگزار شد.[۱۷]

خاکسپاری[ویرایش]

مراسم خاکسپاری مینو مجیدی در روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح در گورستان میناآباد کرمانشاه برگزار و به یک تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد.[۶][۱۸][۱۷][۱۹][۲۰] حاضران در مراسم خاکسپاری مینو مجیدی، با سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان کُردی، اعتراض خود را به قتل مینو مجیدی و همراهی خود را با اعتراضات نشان دادند.[۲۱][۲۲][۱۸] همچنین برخی از زنان حاضر در مراسم به نشانهٔ اعتراض روسری‌های خود را چرخاندند.[۲۳][۲۴]

واکنش نزدیکان[ویرایش]

دختر ۲۲ سالهٔ مینو مجیدی به نشانهٔ اعتراض به جمهوری اسلامی و سوگواری مادرش موی سر خود را تراشید، حجاب از سر برداشت و در کنار آرامگاه وی در گورستان میناآباد کرمانشاه تصویری را در توئیتر منتشر کرد که بسیار بازنشر شد.[۲۵]

مراسم چهلم[ویرایش]

.. مادرم آرام بود و صبور، بی‌صدا، ولی مرگش عجب صدایی داشت؛ گوشِ دلِ همه را پر کرد. هر روز که می‌گذرد من آرام‌تر نمی‌شوم بلکه خشمم بیشتر می‌شود از این ظلمی که به ما شده. مادرم مادرانگی‌هایش زیاد بود، برای من، برای برادرم، برای رُز، برای لیلی، برای … ولی برایش کافی نبود، [مادرم] رفت که مادر ایران شود … راهش را خودش انتخاب کرد و در راه هدفش پرکشید. راهش سبز، نامش در تاریخ ایران‌زمین جاویدان.

بیانیهٔ دختر مینو مجیدی در مراسم چهلم مادرش[۲۶]

مراسم چهلم مینو مجیدی با حضور گسترده مردم بر مزار او و سردادن شعار «زن، زندگی، آزادی» برگزار شد.[۲۷]

واکنش‌ها[ویرایش]

پلاتفرم یارسان با محکوم کردن کشتن مینو مجیدی، از «شهادت» او به عنوان «برگ نوینی از شروع مبارزات جامعه یارسان بر ضد استبداد و تاریکی» یاد کرد و «حمایت قاطع خود را از قیام زنان شرق کُردستان و ایران» اعلام کرد.[۲۸]

همچنین سازمان دمکراتیک یارسان ضمن محکوم کردن قتل مینو مجیدی،[۲] در دومین بیان‌نامهٔ خود در خصوص اعتراضات مردمی در ایران، قتل وی را در کنار قتل مهسا امینی و دیگر جانباختگان اعتراضات، «نمونهٔ عریان جنایت هیولای جمکران» نامید که به خاطر آن «هر روز مردم این سرزمین به نوعی مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل می‌رسند.»[۲۹]

علاوه بر این سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبههٔ متحد کُرد که در مراسم خاکسپاری مینو مجیدی سخنرانی کرده‌بود یک روز بعد از جانب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد.[۳۰][۳۱]

پس از کشته‌شدن مینو مجیدی اعتراضات در کرمانشاه ادامه پیدا کرد و تا روز ۲ مهر دست‌کم دو نفر دیگر به نام‌های امیر فولادی و حسین محمدی در کرمانشاه کشته شده‌اند و طبق اعلام سازمان حقوق بشر ایران تا پنجم آبان ماه، آمار کشته شدگان کرمانشاه دست کم به ۱۳ نفر رسیده است.[۳۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ آژانس خبری فرات: «قتل دولتی» دست‌کم ١٧ معترض در خیزش روژهلات کوردستان، نوشته‌شده در ۳ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۹ مهر ۱۴۰۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ سازمان دمکراتیک یارسان: بانوی یارسانی، مینو مجیدی در اعتراضات به قتل مهسا امینی در کرماشان جان باخت، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ سازمان حقوق بشری هه‌نگاو: کشته شدن یک زن در اعتراضات کرمانشاه، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  4. iranianuk.com (۲۰۲۲). «دختر مینو مجیدی با سری تراشیده و موهای بریده در دست بر مزار مادرش». iranianuk.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۴.
  5. اخبار روز: «مینو مجیدی» از نخستین زنان جان‌باخته‌ی قیام ژینا، نوشته‌شده در ۲۵ فروردین ۱۴۰۲؛ بازدید در ۲۸ فروردین ۱۴۰۲.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ زنان نیروی تغییر: هفتمین روز از اعتراضات سراسری علیه قتل مهسا امینی و ظلم و بیداد رژیم آخوندی: زن دلاور کرمانشاهی مینو مجیدی شهید قیام شهریور، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ کلمه‌تی‌وی: جان باختن یک زن میانسال به نام مینو مجیدی با شلیک مستقیم نیروهای ضدشورش در کرمانشاه، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ شبکۀ حقوق بشر کُردستان: کرمانشاه؛ کشته شدن یک زن در اعتراضات با تیراندازی نیروهای ضدشورش، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ «اعتراض‌های ایران: بی‌بی‌سی شمار بسیار بیشتر از کشته‌شدگان تظاهرات پس از مرگ مهسا امینی را شناسایی کرده است». بی‌بی‌سی فارسی. ۷ دسامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۷ دسامبر ۲۰۲۲.
  10. مانیتورینگ حقوق بشر ایران: عفو بین‌الملل: سرکوب مرگبار اعتراضات به قتل مهسا امینی، نیازمند اقدام فوری جهانی است.، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  11. رادیو بین‌المللی فرانسه: دست کم هشت تظاهرکننده در اعتراض‌های خیابانی ایران کشته شدند، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  12. ایران آزادی: اسامی و مشخصات ۴۰ شهید از میان ۱۴۰ شهید قیام، نوشته‌شده در ۳ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  13. حزب کمونیست ایران: دست‌کم هشت تظاهرکننده در اعتراضات خیابانی سه روز اخیر ایران کشته شده‌اند!، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  14. رادیو فردا: دست‌کم ۹ نفر در پنج روز اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  15. آژانس خبری کُردستان (کُردپا): جان‌باختن معترضین شهریورماه؛ مینو مجیدی در کرمانشاه جان باخت، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  16. بازتاب: کشته شدن ۲ نفر در تجمعات کرمانشاه، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ اتحاد: مراسم خاکسپاری مینو مجیدی به صحنۀ اعتراض مجدد مردم کرمانشاه تبدیل شد، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ میلیون: آنچه تاکنون از اعتراضات روز ششم می‌دانیم، نوشته‌شده در ۱ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  19. نبض: در مراسم تشییع جنازه «مینو مجیدی» که سه روز پیش به ضرب گلولۀ نیروهای امنیتی کشته شده‌بود، تبدیل به تظاهراتی علیه نظام در کرمانشاه شد، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  20. مملکته: مراسم خاکسپاری مینو مجیدی به صحنۀ اعتراض مجدد مردم کرمانشاه تبدیل شد، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  21. ایران اینترنشنال: ادامه اعتراض‌ها علیه حکومت در ایران در روز پنج‌شنبه با وجود قطع گسترده اینترنت: کرمانشاه؛ مراسم تشییع مینو مجیدی تبدیل به صحنۀ تظاهرات شد، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  22. سازمان مجاهدین خلق ایران: خاکسپاری مینو مجیدی شهید قیام ۱۴۰۱ در کرمانشاه، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  23. صدای آمریکا: چرخاندن روسری‌ها به نشانۀ اعتراض در مراسم خاکسپاری مینو مجیدی از کشته‌شدگان اعتراضات کرمانشاه، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  24. ایرانیان انگلستان: تشییع جنازه مینو مجیدی در کرمانشاه با روسری‌های برداشته و شعار «زن، زندگی، آزادی»، نوشته‌شده در ۱ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  25. iranianuk.com (۲۰۲۲). «دختر مینو مجیدی با سری تراشیده و موهای بریده در دست بر مزار مادرش». iranianuk.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۲۴.
  26. «دختر مینو مجیدی در مراسم چهلم مادرش: «هر روز که می‌گذرد من آرام‌تر نمی‌شوم بلکه خشمم بیشتر می‌شود» ۷ آبان». صدای آمریکا. ۲۰۲۲-۱۰-۲۹.
  27. «حضور گسترده مردم اراک و کرمانشاه در مراسم‌های مهرشاد شهیدی و مینو مجیدی». ایران اینترنشنال. ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲.
  28. پلاتفرم یارسان: شهادت مینو مجیدی، برگ نوینی از شروع مبارزات جامعۀ یارسان بر ضد استبداد و تاریکی را به ارمغان آورد، نوشته‌شده در ۱ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  29. سازمان دمکراتیک یارسان: دومین بیان‌نامه سازمان سازمان دمکراتیک یارسان در خصوص اعتراضات مردمی در ایران، نوشته‌شده در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  30. پلاتفرم یارسان: بیانیۀ مشترک جبهۀ متحد کورد و مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، نوشته‌شده در ۲ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  31. پلاتفرم یارسان: دستگیری شخصیت شناخته‌شدۀ یارسان سیاوش حیاتی در کرمانشاه، نوشته‌شده در ۱ مهر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.
  32. بی‌بی‌سی فارسی: عفو بین‌الملل: چهار کودک میان کشته‌شدگان اعتراضات ایران، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱؛ بازدید در ۴ مهر ۱۴۰۱.