۱۵۰۰ تصویر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
+۱۵۰۰ تصویر
گونه وبگاه
حساب کاربری
در دسترس به زبان۲ زبان
فهرست زبان‌ها
محدودهٔ فعالیتفعالیت رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی
خدماتحساب‌های کاربری در توییتر، اینستاگرام و تلگرام
وبگاه
راه‌اندازیآبان ۱۳۹۹
وضعیت کنونیفعال

+۱۵۰۰ تصویر یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام است. عدد +۱۵۰۰ اشاره به تعداد کشته‌شدگان آبان ۱۳۹۸ است. این حساب کاربری ابتدا برای پیگیری و بازنشر تصاویر کشته‌شدگان آبان ۱۳۹۸ شروع به فعالیت کرد اما پس از آن در نقش یک رسانه اخبار اعتراضات ایران به خصوص خیزش ۱۴۰۱ ایران را منتشر می‌کند. بسیاری از تصاویر و اخبار این حساب کاربری مورد استفاده رسانه‌های بین‌المللی فارسی‌زبان و غیر فارسی‌زبان مانند بی‌بی‌سی،[۱] سی‌ان‌ان،[۲] گاردین،[۳] دویچه وله،[۴] رادیو فردا[۵] و صدای آمریکا[۶] قرار گرفته‌است.

فعالیت‌های مهم[ویرایش]

من_بیگناهم[ویرایش]

صفحه +۱۵۰۰ تصویر تقریباً یک سال پس از اعدام نوید افکاری شروع به انتشار مجموعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به نام «من بیگناهم» کرد که مربوط به پروندهٔ نوید افکاری، وحید افکاری و حبیب افکاری بود. این مجموعه به جزئیات و تناقضات پرونده برادران افکاری می‌پرداخت که باعث روشن شدن جزئیات جدیدی از این پرونده شد که نشان می‌داد هیچ سند و مدرکی مبنی بر دست داشتن برادران افکاری در پرونده موسوم به قتل وجود نداشته بلکه فقط اعترافات اجباری برادران افکاری زیر شکنجه تنها دست آویز جمهوری اسلامی برای اعدام نوید افکاری بوده‌است.

همزمان با قسمت پایانی این مجموعه کاربران در توییتر با هشتگ من بیگناهم طوفان توییتری به راه انداختند

همکاری با سی‌ان‌ان[ویرایش]

صفحه +۱۵۰۰ تصویر چند روز بعد از به قتل رسیدن نیکا شاکرمی به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواست که اگر تصویری مربوط به بلوار کشاورز ساعت ۲۰ به بعد (مکان و زمان کشته شدن نیکا شاکرمی) دارند برای آنها ارسال کنند. در بین تصاویر ارسال شده آخرین تصاویر نیکا شاکرمی در زمان حضور در اعتراضات علیه جمهوری اسلامی در گزارشی[۷] که سی‌ان‌ان آن را منتشر کرد دیده شد. این گزارش بازتاب جهانی داشت و باعث شد تا بار دیگر جعلی بودن اطلاعات منتشر شده توسط جمهوری اسلامی ثابت شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «شهروندی که در شادی پس از باخت تیم ملی بوق می‌زد «به ضرب گلوله مأموران کشته شده»». BBC News فارسی. ۲۰۲۲-۱۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۷.
  2. Pourahmadi, Gianluca Mezzofiore,Katie Polglase,Adam (2022-10-27). "What really happened to Nika Shahkarami? Witnesses to her final hours cast doubt on Iran's story". CNN (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-07.
  3. Reuters (2022-11-11). "Thousands of Iranians protest in south-east to mark 'Bloody Friday'". the Guardian (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-07.
  4. «درخواست گوترش برای تحقیق فوری و مستقل دربارهٔ مرگ مهسا امینی – DW – ۱۴۰۱/۷/۷». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۷.
  5. «ادامه اعتصاب کسبه؛ برخورد خشونت‌آمیز حراست با دانشجویان معترض دانشگاه تهران». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۷.
  6. «اعتراضات آبادان در شب نهم ادامه یافت؛ تیراندازی مستقیم به سوی معترضان». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۰۷.
  7. "What really happened to Nika Shahkarami? Witnesses to her final hours cast doubt on Iran's story". CNN (به انگلیسی). Retrieved 2023-01-11.

پیوند به بیرون[ویرایش]