شهرستان بجستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بخش بجستان)
شهرستان بجستان
موقعیت در استان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
مرکز شهرستانبجستان
سایر شهرهابجستان، یونسی
بخش‌هامرکزی، یونسی
سال تأسیس۱۳۸۶
اداره
حوزهٔ انتخابیهگناباد و بجستان
مردم
جمعیت۳۰٬۶۶۴ نفر (۱۳۹۰)
مذهبشیعه
جغرافیای طبیعی
مساحت۳۷۹۲[۱] کیلومتر مربع
داده‌های دیگر
وبگاهhttps://bajestan.khorasan.ir

شهرستان بجستان یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی ایران است. مرکز این شهرستان، شهر بجستان است.[۲] این شهرستان در سال ۱۳۸۶ از شهرستان گناباد جدا و مستقل شده‌است.[۳]

موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی[ویرایش]

شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب مشهد با مساحتی بالغ بر ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از نظر موقعیت در طول جغرافیایی ۴۳ درجه و ۳۱ دقیقه در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است. این شهرستان از شمال به بردسکن و خلیل‌آباد و از جنوب به فردوس، از شرق به گناباد و از غرب به بشرویه منتهی می‌شود. بلندترین نقطهٔ آن در محدودهٔ روستای آهنگ (ارتفاعات سیاه‌کوه) بالغ بر ۲۴۴۰ متر و پست‌ترین نقطه در اطراف مرندیز و فخرآباد به ارتفاع ۸۳۶ متر از سطح دریا می‌باشد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری بجستان دارای دو بخش مرکزی و بخش یونسی و ۳ دهستان است.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

تقسیمات کشوری شهرستان بجستان به صورت زیر می‌باشد:[۴]

جمعیت[ویرایش]

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۰ برابر با ۳۰٬۶۶۴ نفر بوده‌است.[۴]

پانویس[ویرایش]

  1. سالنامهٔ آماری استان خراسان رضوی – ۱۳۹۷، ص ۳۳
  2. «اولین فرماندار شهرستان بجستان معرفی شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی. دریافت‌شده در ۳۱–۱۰–۲۰۰۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)[پیوند مرده]
  3. «تصویب‌نامه درخصوص اصلاحات تقسیمات کشوری در استان خراسان رضوی شهرستان گناباد». مرکز پژوهشها. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۷ مهر ۱۳۹۹.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «تعداد جمعیت و خانوار تا سطح آبادی براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰، استان خراسان رضوی». مرکز آمار ایران. دریافت‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۴.

جستارهای وابسته[ویرایش]