بجک (بهبهان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روستای بجک (بهبهان)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانبهبهان
دهستانتشان شرقی
نام‌های دیگرتنگ بجک، شهرک
مردم
جمعیت۳۹۲ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۶۰۵۹۸
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۶۱

بجک، روستایی از توابع شهر تشان شهرستان بهبهان در استان خوزستان ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان تشان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۲ نفر (۹۰خانوار) بوده‌است.
این روستا در سال ۱۳۷۲(؟) از مجموعهٔ جغرافیایی استان کهگیلویه و بویر احمد خارج و به قلمرو جغرافیایی استان خوزستان و شهرستان بهبهان اضافه شد. دلیل این جدایی، موقعیت جغرافیایی بجک است که نزدیک به شهر تشان در خوزستان واقع شده‌است و مرکز تجاری و معیشتی و روابط کلان آموزشی-اجتماعی و اداری مردم این روستا نیز از دیرباز، تشان و شهرستان بهبهان بود.
وجود کوه‌های زاگرس در کنار این روستا و قسمت‌های دیگر استان کهگیلویه و بویر احمد نیز یکی از مهم‌ترین دلایل این جدایی بود. کوه‌های زاگرس به این روستا جلوه ای زیبا و چشم‌اندازی طبیعی و دلنواز داده است.
از باقیمانده‌های آثار تاریخی کهن و بقایای جوی‌های ساروجیِ آسیاب‌های قدیمی در دل کوه‌های نزدیک بجک و بقایای ساختمان‌های باستانی نزدیک این روستا برمی آید که این منطقه (و کل منطقهٔ تشان و شهرستان بهمئی) از دوران کهنِ تاریخی دارای سکنه و تمدن چشمگیر و پرتأثیر بوده‌است.
این روستا از قسمت‌های جنوب شرقی به شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویر احمد نزدیک است.
نام این روستا در ارتباط با مسائلی از جمله دره مرگ [۱] و تنگ سولک [۲] جلب توجه می‌کند.
این روستا در حوزه‌های پزشکی، ریاضیات، ادبیات، مدیریت، منابع طبیعی، روانشناسی و غیره دارای تحصیل کردگان و استادان دانشگاه است.

منابع[ویرایش]

  1. «http://www.civilica.com/Printable-SDCONF01_0939=نقش دره مرگ درجاذبه های اکوتوریستی تنگهای بجک ممباغان واقع درخوزستان بهبهان جنوب ایران». سیویلیکا. ۲۲ آذر ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳. پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  2. «تنگ سولک بهمئی ثبت جهانی می شود/تنگ سولک در غرب تنگ بجک». سایت استان کهگیلویه و بویر احمد. ۲۲ آذر ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۲.

جستارهای وابسته[ویرایش]