برهان‌الدین ربانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Khurasan (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۶۰: خط ۶۰:
=== عقب‌نشینی از کابل ===
=== عقب‌نشینی از کابل ===


[[پرونده:Burhanuddin Rabbani - VOA - 11302001.jpg|250px|thumb|برهان الدین ربانی - صدای آمریکا - [[۳۰ نوامبر]] [[۲۰۰۱ (میلادی)|۲۰۰۱]]]]
[[پرونده:Burhanuddin Rabbani - VOA - 11302001.jpg|350px|thumb|برهان الدین ربانی - صدای آمریکا - [[۳۰ نوامبر]] [[۲۰۰۱ (میلادی)|۲۰۰۱]]]]
حکومت مجاهدین در [[۲۶ سپتامبر]] [[۱۹۹۶ (میلادی)|۱۹۹۶]] کابل را که زیر حملات شدید قرار داشت ترک کرد و این شهر به دست [[طالبان]] افتاد. اما ربانی که مقر حکومت را به شهر [[مزار شریف]] انتقال داده بود هنوز به عنوان رئیس جمهور رسمی افغانستان شناخته می‌شد هرچند به مرور زمان قلمروش کوچکتر می شد، تا اینکه در اواخر حکومت طالبان، فقط بر ده درصد خاک کشور تسلط داشت و بقیه نقاط به دست طالبان افتاده بود.
حکومت مجاهدین در [[۲۶ سپتامبر]] [[۱۹۹۶ (میلادی)|۱۹۹۶]] کابل را که زیر حملات شدید قرار داشت ترک کرد و این شهر به دست [[طالبان]] افتاد. اما ربانی که مقر حکومت را به شهر [[مزار شریف]] انتقال داده بود هنوز به عنوان رئیس جمهور رسمی افغانستان شناخته می‌شد هرچند به مرور زمان قلمروش کوچکتر می شد، تا اینکه در اواخر حکومت طالبان، فقط بر ده درصد خاک کشور تسلط داشت و بقیه نقاط به دست طالبان افتاده بود.



نسخهٔ ‏۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۳:۱۳

برهان الدین ربانی
پرونده:Burhanuddin Rabbani addressing scholars-3.jpg
دهمین رئیس جمهور افغانستان (دولت اسلامی)
پس ازحامد کرزی
پیش ازصبغت‌الله مجددی
اطلاعات شخصی
زاده۲۹ شهریور[نیازمند منبع] ۱۳۱۹ (۲۰ سپتامبر ۱۹۴۰)
فیض‌آباد بدخشان،  افغانستان
استاد ربانی / پروفسور ربانی
درگذشته۲۹ شهریور ۱۳۹۰ (۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱)
کابل، افغانستان
حزب سیاسیرهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان



برهان‌الدین ربانی (۲۹ شهریور ۱۳۱۹ در فیض‌آباد-۲۹ شهریور ۱۳۹۰ در کابل) رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق این کشور و نماینده مجلس نمایندگان افغانستان از ولایت بدخشان بود. وی در ۲۹ سنبله (شهریور) ۱۳۹۰ (۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱)، در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. آقای ربانی در زمان مرگ رئیس شورای عالی صلح در افغانستان و مذاکره کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود.

تولد

ربانی زادۀ ۲۹ شهریور[نیازمند منبع] ۱۳۱۹ (۲۰ سپتامبر ۱۹۴۰) در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان افغانستان است.

وی در افغانستان، به استاد ربانی و پروفسور ربانی نیز مشهور است.

تحصیلات

او در سال ۱۹۶۳ از دانشکده شرعیات(الهیات) کابل فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۶۸ بخاطر ادامه تحصیلات عالی به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تحصیل پرداخت. وی در مصر تحت تاثیر اندیشه‌های اخوان المسلمین قرار گرفت.

جمعیت اسلامی افغانستان

در سال ۱۳۳۶ در دانشگاه شرعیات کابل همراه دیگر استادان آن دانشگاه نظیر استاد غلام محمد نیازی، سید محمد موسی توانا، وفی الله سمیعی(آخرین وزیر عدلیهٔ حکومت ظاهرشاه)، استاد محمد فاضل، عبدالعزیز فروغ ، سید احمد ترجمان و هدایت نهضت جوانان مسلمان را تأسیس نمودند که با استعفای غلام محمد نیازی از رهبری آن در سال ۱۳۵۱ رهبری آن را ربانی با نام جمعیت اسلامی افغانستان بدوش گرفت.

با کودتای محمد داوود خان در سال ۱۳۵۲ اعضا و هواداران نهضت اسلامی افغانستان(اخوانی‌ها) تحت فشار رژیم وقت که تحت تاثیر شاخهٔ پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود قرار گرفتند. افسران و نظامیانی که محمد داوود خان را در کودتا یاری رسانیده بودند به احزاب کمونیستی افغانستان تعلق داشتند که در آن سالها و در دههٔ دموکراسی مبارزان رقیب هم محسوب می‌شدند که در مکاتب و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و ادوار دولتی درگیری‌هایی با هم داشتند. با قدرت گرفتن آنها، مخصوصاً وزیر داخلهٔ وقت که عضو حزب خلق بود، دستگیری وسیع و گستردهٔ اعضای اسلامگرای رقیب آنها در شهرهای مختلف افغانستان شروع شد.

در سال ۱۳۵۳ ربانی و عده‌ای دیگر از فعالان اسلامگرا که تحت تعقیب حکومت داوود خان بودند از افغانستان خارج شده و به پاکستان فرار نمودند و در آنجا احزاب اسلامگرا و حکومت ذوالفقار علی بوتو که روابط سردی با دولت افغانستان به خاطر مسئلهٔ پشتونستان داشت از آنها پذیرایی نموده و دست به تسلیح مهاجرین نهضت اسلامی زد تا آنها را برای بر اندازی حکومت داوود خان آماده بسازد. اما عده‌ای از رهبران نهضت اسلامی از جمله ربانی مخالف جنگ مسلحانه علیه حکومت داوودخان بوده‌اند، و به خاطر نزدیکی روابط بعضی از حلقه‌های نهضت اسلامی به دولت وقت پاکستان عناصر میانه روتر مهاجرین که زیر فشار قرار می‌گیرند پاکستان را ترک می‌کنند و ربانی در آن میان به عربستان سعودی می‌رود.۱

مشی حزبی

حزب او یکی از قویترین احزاب سیاسی در کنار دیگر احزاب مخالف دولت افغانستان بود. این حزب مشی معتدل داشته و به باور کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان از آغاز تأسیس تحت تأثیر جنبش اخوان المسلمین مصر بوده‌است.

ربانی تا پایان حکومت‌های تحت حمایه شوروی سابق همواره با آن حکومت‌ها درگیر و خواهان خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان و سپردن حکومت به مجاهدین افغان بود.

ریاست جمهوری

ربانی پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت نجیب الله احمد زی در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۹۲ طبق توافق نامه گروه های مجاهدین افغانستان در کنفرانس اسلام آباد به عنوان دومین رئیس جمهور موقت افغانستان بعد از دورهء دو ماهه صبقت الله مجددی برگزیده شده بود تا در دورهء چهار ماههء ریاست خود زمینهء انتخابات را فراهم نماید. اما بر اثر جنگهای شدید، و نقض توافقات از طرف جناح های مختلف زمینهء انتخابات فراهم نشد، و ربانی برای تعیین رییس جمهور بعد از خود شورای اهل حل و عقد را در شهر هرات افغانستان با حضور شخصیت های مختلف از اقوام و نواحی مختلف افغانستان بر گزار نمود.

شورای حل و عقد نیز در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۹۲ برهان الدین ربانی را به عنوان نخستین رئیس جمهور رسمی حکومت مجاهدین در افغانستان انتخاب نمود.

عقب‌نشینی از کابل

برهان الدین ربانی - صدای آمریکا - ۳۰ نوامبر ۲۰۰۱

حکومت مجاهدین در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ کابل را که زیر حملات شدید قرار داشت ترک کرد و این شهر به دست طالبان افتاد. اما ربانی که مقر حکومت را به شهر مزار شریف انتقال داده بود هنوز به عنوان رئیس جمهور رسمی افغانستان شناخته می‌شد هرچند به مرور زمان قلمروش کوچکتر می شد، تا اینکه در اواخر حکومت طالبان، فقط بر ده درصد خاک کشور تسلط داشت و بقیه نقاط به دست طالبان افتاده بود.

پایان ریاست جمهوری

با حمله آمریکا به افغانستان و شکست طالبان حامد کرزی در اجلاس بن رئیس جمهور دولت موقت افغانستان شد. برهان الدین ربانی در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۰۱ طی مراسم رسمی حکومت را به اداره موقت افغانستان تحویل داد.

حمایت از کرزی

ربانی در انتخابات ریاست جموری افغانستان از حامد کرزی برای کسب مقام ریاست جمهوری افغانستان حمایت کرد و در پایان حامد کرزی نیز در این انتخابات پیروز شد.

ربانی در پارلمان

او در انتخابات پارلمانی افغانستان خود را کاندید نمود و به‌عنوان اولین نماینده مردم ولایت بدخشان با بیشترین آراء عضویت پارلمان افغانستان را بدست آورد.

جبهه ملی

ربانی در سال ۲۰۰۷ میلادی با جمعی از سران جهادی و احزاب کمونیستی سابق جبهه‌ای را تشکیل داد که به باور کارشناسان این جبهه بزرگ‌ترین جبهه سیاسی مهم در افغانستان است.

ربانی در زمان حیاتش عضو پارلمان افغانستان و همچنین رهبر جبهه ملی افغانستان نیز بود.

احمد ضیاء مسعود، همسر دختر برهان‌الدین ربانی معاون اول رئیس جمهور افغانستان و برادر احمدشاه مسعود، فرمانده ای که ه به نظر عده ای از مردم افغانستان جنایتکارجنگی وبه نظر عده ای دیگر که عمدتا هم نژادان او(تاجیک) هستند قهرمان ملی آن کشور است.

ریاست شورای عالی صلح

وی از سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ه.ش) تا پایان زندگی اش ، ریاست شورای عالی صلح افغانستان که با حکم حامد کرزی تشکیل شده بود را بر عهده داشت .[۱]

این شورا وظیفه مذاکره با گروه طالبان با هدف دستیابی به صلح پایدار و یافتن راهی مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری ها در افغانستان را بر عهده دارد.

مرگ

برهان الدین ربانی در بیست و نهم شهریور ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود کشته شد.[۲]

در زمان انفجار بمب، تعدادی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل وی با دو نفر از اعضای طالبان در حال گفت و گو بودند که فردی با مواد منفجره در دستانش خود را منفجر کرد.

برهان الدین ربانی از مخالفان طالبان بود و مدتی قبل از مرگش در سخنانی از طالبان به دلیل استفاده از "کودکان" در حملات انتحاری و درگیری ها به شدت انتقاد کرده بود.

آقای ربانی ، یک هفته قبل از ترور شدنش ، برای شرکت در اجلاسی تحت عنوان «بیداری اسلامی» به تهران سفر کرد.[۳] وی در سالروز زایش خود (۲۰ سپتامبر) و در آستانه ۷۱ سالگی بر اثر انفجاری در خانه‌اش در کابل کشته شد.[۴]

پانویس

  1. http://parsine.com/fa/pages/?cid=26844
  2. "Afghan peace council chief killed" (به انگلیسی). پرس‌تی‌وی. ۲۹ شهریور ۱۳۹۰. Retrieved 29 شهریور 1390. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= و |تاریخ= (help)
  3. «‏برهان الدین ربانی ترور شد». آفتاب. ۲۹ شهریور ۱۳۹۰.
  4. «‏برهان الدین ربانی در کابل کشته شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱.

منابع

  • تحولات سیاسی جهاد افغاننستان، جلد اول، دکتر نصری حق شناس

پیوند به بیرون