شهرستان دهلران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز rv : واگردانى به نسخه اصلى Oyakmohsen.
خط ۴۸: خط ۴۸:


== جمعیت ==
== جمعیت ==
دِهلُران دومین شهر استان ایلام به لحاظ جمعیت و اولین شهرستان استان به لحاظ وسعت می‌باشد که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در استان داراست زبانهای کردی و لری از زبانهای متداول این شهرستان می‌باشد که عربی و اندکی زبان [[لکی]] نیز در بین مردم این شهرستان رواج دارد. مردم این شهرستان شیعه مذهب هستند. طوایف سادات، جایروند، مموس، باپیروند و کایدخورده از طوایف عمده این شهرستان‌اند.
دِهلُران (به کردی: د?لو?ان، Dêluran) دومین شهر استان ایلام به لحاظ جمعیت و اولین شهرستان استان به لحاظ وسعت می‌باشد که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در استان داراست زبانهای کردی و لری از زبانهای متداول این شهرستان می‌باشد که عربی و اندکی زبان [[لکی]] نیز در بین مردم این شهرستان رواج دارد. مردم این شهرستان شیعه مذهب هستند. طوایف سادات، جایروند، مموس، باپیروند و کایدخورده از طوایف عمده این شهرستان‌اند.


=== طوایف ساکن شهرستان دهلران ===
=== طوایف ساکن شهرستان دهلران ===
* طوایف جایروند: یکی از طوایف ساکن بیشه دراز و دهلران است و به زبان [[کردی ایلامی]] تکلم می‌کنند. شامل طوایف رضا-شهلاروند- مفروند- مرادالوند- عمه جشنی- گاکله می‌باشد که امروزه فقط به تیره رضا جاییروند گفته می‌شود.
* طوایف [[محمدوند|مه‌میه‌وند]]: به زبان [[کردی ایلامی]] تکلم می‌کنند. و شامل تیره‌های: قطبین – کاکلی – نوروژه وند – گوران – جوقلی – برامسین – پاپی – گل گلی – مموس مزیه که اکثراً در زرین آباد و اطراف آن ساکنند.
* طوایف [[بالوی]]: زبان آنها [[کردی ایلامی]] است و بیشتر ساکن بیشه دراز و بخش مرکزی هستند.
* طوایف [[کل کوه]]: شامل طوایف مختلفی است. که به زبان کُردی پشتکوهی تکلم می‌کنند. و طوایف آن عبارتند از: بازگیر – ماسبی- مموس - زرگوش – میمه‌ای –. و بیشتر درناحیه زرین آباد و میمه ساکنند.
* طوایف بزرگ [[باپیروند]]: یکی از یزرگ ترین طوایف کرد می‌باشد. که به زبان [[کردی ایلامی]] تکلم می‌کنند. و در شهر دهلران – زرین آباد – و روستاهای اطراف بخش مرکزی و اناران زندگی می‌کنند.
* [[ایل کاحیرده]] که به زبان لری تکلم می‌کنند شامل طوایف: دوییت –اورهام – لته- بن ریزی – فرض عالی – چراغ – رحمت الله – سیرو – برایم – دیلرونی – در گاه - که طوایف درگاه، رشنو(ایل [[رشوند]]) – دیلرونی با سایر طوایف [[هم جریش]] شده‌اند.
* [[ایل کاحیرده]] که به زبان لری تکلم می‌کنند شامل طوایف: دوییت –اورهام – لته- بن ریزی – فرض عالی – چراغ – رحمت الله – سیرو – برایم – دیلرونی – در گاه - که طوایف درگاه، رشنو(ایل [[رشوند]]) – دیلرونی با سایر طوایف [[هم جریش]] شده‌اند.
* طوایف مستقل کرد: دوستعلی وند – ناصرعالی – که به زبان [[کردی ایلامی]] تکلم می‌کنند.
* طوایف مستقل کرد: دوستعلی وند – ناصرعالی – که به زبان [[کردی ایلامی]] تکلم می‌کنند.

نسخهٔ ‏۷ مارس ۲۰۱۴، ساعت ۱۳:۰۲

شهرستان دهلران
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانایلام
سایر شهرهادهلران ،میمه ،پهله ،موسیان
بخش‌هابخش مرکزی، زرین‌آباد ،موسیان
مردم
جمعیت۶۶٫۳۹۹ نفر
مذهبشیعه

شهرستان دهلران از شهرستان‌های استان ایلام ایران است. مرکز آن شهر دهلران است.

این شهرستان دارای سه بخش و شش دهستان است:

نقاط شهری: دهلران

نقاط شهری: پهله

نقاط شهری: میمه

نقاط شهری: موسیان

جمعیت

دِهلُران (به کردی: د?لو?ان، Dêluran) دومین شهر استان ایلام به لحاظ جمعیت و اولین شهرستان استان به لحاظ وسعت می‌باشد که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در استان داراست زبانهای کردی و لری از زبانهای متداول این شهرستان می‌باشد که عربی و اندکی زبان لکی نیز در بین مردم این شهرستان رواج دارد. مردم این شهرستان شیعه مذهب هستند. طوایف سادات، جایروند، مموس، باپیروند و کایدخورده از طوایف عمده این شهرستان‌اند.

طوایف ساکن شهرستان دهلران

  • طوایف جایروند: یکی از طوایف ساکن بیشه دراز و دهلران است و به زبان کردی ایلامی تکلم می‌کنند. شامل طوایف رضا-شهلاروند- مفروند- مرادالوند- عمه جشنی- گاکله می‌باشد که امروزه فقط به تیره رضا جاییروند گفته می‌شود.
  • طوایف مه‌میه‌وند: به زبان کردی ایلامی تکلم می‌کنند. و شامل تیره‌های: قطبین – کاکلی – نوروژه وند – گوران – جوقلی – برامسین – پاپی – گل گلی – مموس مزیه که اکثراً در زرین آباد و اطراف آن ساکنند.
  • طوایف بالوی: زبان آنها کردی ایلامی است و بیشتر ساکن بیشه دراز و بخش مرکزی هستند.
  • طوایف کل کوه: شامل طوایف مختلفی است. که به زبان کُردی پشتکوهی تکلم می‌کنند. و طوایف آن عبارتند از: بازگیر – ماسبی- مموس - زرگوش – میمه‌ای –. و بیشتر درناحیه زرین آباد و میمه ساکنند.
  • طوایف بزرگ باپیروند: یکی از یزرگ ترین طوایف کرد می‌باشد. که به زبان کردی ایلامی تکلم می‌کنند. و در شهر دهلران – زرین آباد – و روستاهای اطراف بخش مرکزی و اناران زندگی می‌کنند.
  • ایل کاحیرده که به زبان لری تکلم می‌کنند شامل طوایف: دوییت –اورهام – لته- بن ریزی – فرض عالی – چراغ – رحمت الله – سیرو – برایم – دیلرونی – در گاه - که طوایف درگاه، رشنو(ایل رشوند) – دیلرونی با سایر طوایف هم جریش شده‌اند.
  • طوایف مستقل کرد: دوستعلی وند – ناصرعالی – که به زبان کردی ایلامی تکلم می‌کنند.
  • طوایف وابسته به کرد: ۱- سادات سورهام ۲- سادات سید ناصردین ۳- سادات ابراهیم قتال –۴ سادات صلی (صلاح الدین محمد) ۵- دشتی

طوایف عرب ساکن شهرستان دهلران

طوایف عرب ساکن شهرستان دهلران:

  • ۱- بنی لام ۲- خرسان ۳- چنانه ۴- سرخه ۵- چعب ۶- مطارفه ۷- خسرج ۸- دلفیه ۹- سادات بخات ۱۰- سادات علوی دال پری همه اینها به عربی تکلم می‌کنند.

زبان

اهالی این شهرستان بیشتر به زبان کردی و مابقی به (لری)، لکی و عربی صحبت می‌کنند.

منابع

  • دهلران؛ سایت فرمانداری دهلران
  • حیدر میرانی. تطور اقوام در استان کنونی ایلام.
  • سایت مرجع شهر‌های ایران

جستارهای وابسته