پناهگاه سنگی قوچعلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پناهگاه سنگی قوچعلی
Map
نامپناهگاه سنگی قوچعلی
کشورایران
استاناستان ایلام
شهرستانایلام
اطلاعات اثر
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۸۰۰۳
تاریخ ثبت ملی۱۷ اسفند ۱۳۸۱
کوه قوچعلی[۱]

پناهگاه سنگی قوچعلی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در ایلام، شمال شرقی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۸۰۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۲]

تنگهٔ قوچعلی[ویرایش]

سنگ‌نوشتهٔ تنگهٔ قوچعلی۳۳°۳۹′۱۰″شمالی ۴۶°۲۵′۰۳″شرقی / ۳۳٫۶۵۲۶۸۷°شمالی ۴۶٫۴۱۷۵۳۷°شرقی / 33.652687; 46.417537 (سنگ‌نوشته قوچعلی)

در تنگهٔ قوچعلی سنگ‌نوشته‌ای با اندازهٔ ۷۰ در ۵۰ سانتی‌متر به خط نستعلیق؛ بر دیوارهٔ صخره‌ای، در محلهٔ سبزی‌آباد ایلام، دربارهٔ تاریخ ساخت قلعه‌های حسین‌آباد و حسینیه، و نهر امیرآباد در ۱۳۰۵ قمری به فرمان حسینقلی‌خان امیرتومان والی لرستان، و تاریخ خاکسپاری حسینقلی‌خان است.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. کد عارضه ۴۰۸۳۳۵، پایگاه ملی نام‌های جغرافیایی ایران، سازمان نقشه‌برداری کشور ۳۳°۳۹′۳۹″ شمالی ۴۶°۲۷′۴۱″ شرقی / ۳۳٫۶۶۰۸۳°شمالی ۴۶٫۴۶۱۳۹°شرقی / 33.66083; 46.46139 (کوه قوچعلی)
  2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. بهرام کریمی. «ایلام در دورهٔ معاصر از نگاه سفرنامه‌ها» (PDF). بنیاد ایرانشناسی. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷.