امیرمحسن ضیایی استرآبادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
امیرمحسن ضیایی استرآبادی
تصویری از ضیائی استرآبادی (اردیبهشت ۱۳۹۴)
رئیس جمعیت هلال احمر
دوره مسئولیت
۱۷ دی ۱۳۹۳ – ۱۱ مهر ۱۳۹۶
رئیس‌جمهورحسن روحانی
پس ازمحمد فرهادی
پیش ازعلی‌اصغر پیوندی
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دوره مسئولیت
مهر ۱۳۹۲ – اسفند ۱۳۹۳
رئیس‌جمهورحسن روحانی
پس ازبهرام عین‌اللهی
پیش ازباقر لاریجانی
اطلاعات شخصی
زاده
سید امیر محسن ضیائی استرآبادی

خرداد ۱۳۴۲
شاهرود، سمنان
ملیت ایران
محل تحصیلدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
پیشهپزشک متخصص
تخصصارولوژیست

سید امیرمحسن ضیائی استرآبادی (زاده ۱۳۴۲ شاهرود[۱]) رئیس اسبق جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است.[۲] وی پس از آنکه محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم انتخاب شد، توانست رأی بالای اعضای جمعیت هلال احمر را کسب کرده و از سوی رئیس جمهور برای تصدی این سمت تعیین شود.

زندگی[ویرایش]

سید امیر محسن ضیایی، خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در شاهرود در خانواده فرهنگی متولد شد. پدر وی معلم پایه‌هایی مختلف تحصیلی در شاهرود بود و همچنین پدر بزرگ او رئیس شیر و خورشید شهرستان شاهرود بود که در دوران فعالیتش توانست خدمات ارزندهٔ انجام دهد. ضیایی پس از انقلاب فرهنگی توانست برای تحصیل در رشته پزشکی، وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شود و با نمرات عالیه فارغ‌التحصیل گردد. ضیایی در رشته کلیه و مجاری ادرای (ارولوژیست) موفق به اخذ تخصص و فوق تخصص از دانشگاه شهید بهشتی شد و همچنین به عضویت هیئت علمی تمام وقت این دانشگاه درآمد.

معاونت آموزشی[ویرایش]

ضیایی در ادوار مختلف وزارت بهداشت پست‌های مختلف مدیریتی را تجربه نمود. وی در سال 1392 پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی به عنوان معاون آموزشی وزیر بهداشت درآمد و به مدت ۱ سال و چند ماه در این پست فعالیت نمود. ضیایی در زمان معاونت خود علی‌رغم مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس شواری اسلامی، از همان ابتدا سیاست کاهش ظرفیت دانشگاه‌ها را دنبال می‌کرد و توانست در دوره خود کاهش چشم گیری در میزان پذیرش دانشگاه‌ها بدهد. همچنین برای پذیرش دانشجویان خارج از کشور که از کشور فیلیپین قصد ادامه تحصیل در ایران در رشته پزشکی را داشتند، مقاومت بسیاری کرد. تا آنجایی که جمعی از دانشجویان دانشگاه فیلیپین مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده و علیه ضیایی شعار دادند. اما درنهایت نتوانستند برای ادامه تحصیل به ایران بیایند.

هلال احمر[ویرایش]

پس از انتخاب شدن محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم و خالی ماندن صندلی ریاست هلال احمر، ضیایی و موسوی (دبیر کل سابق هلال احمر) به رئیس جمهور به عنوان بالاترین آرا معرفی شدن و پس از یک روز با حکم حسن روحانی ضیایی به عنوان رئیس هلال احمر ایران منصوب شد. ضیایی در هلال احمر طرح هر استان یک بالگرد را مطرح و دنبال نمود، همچنین در این سازمان معاونت جدیدی به عنوان معاونت آموزشی ایجاد کرد. وی در تشکیل تیم های واکنش سریع بسیار مؤثر بود و توانست تحول عظیمی را ایجاد کند.

منابع[ویرایش]

  1. . فرهنگستان علوم پزشکی. ۱۷ دی ۱۳۹۳ http://www.ams.ac.ir. دریافت‌شده در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. . خبرگزاری تسنیم. ۱۷ دی ۱۳۹۳ http://www.tasnimnews.com/Home/Single/611901. دریافت‌شده در ۸ نوامبر ۲۰۱۴. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)