پل کشکان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پل رودخانه کشکان رود)
پل کشکان
Map
نامپل کشکان
کشورایران
استاناستان لرستان
شهرستانشهرستان چگنی
بخشمرکزی
اطلاعات اثر
نام محلیکشکو
کاربریخانه، پل
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۳۳۵
تاریخ ثبت ملی۲۰ بهمن ۱۳۱۸
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدامکان بازدید وجود دارد
پل کشکان بر ایران واقع شده‌است
پل کشکان
روی نقشه ایران
۳۳°۳۵′۱۹″شمالی ۴۷°۵۲′۵۲″شرقی / ۳۳٫۵۸۸۶۴۴°شمالی ۴۷٫۸۸۱۰۶۳°شرقی / 33.588644; 47.881063

پُل کَشکان پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه بازمی‌گردد. زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری بر می‌گردد. ساخت پل کشکان بر اساس کتیبه موجود، در زمان بدر بن حسنویه و به سال ۳۸۹ ه‍.ق آغاز و ۱۰ سال به طول انجامیده‌است.[۱] این پل پس از بارش‌های شدید هفته‌ی اول فروردین ۱۳۹۸، آسیب جدی دید.

ساختمان پل[ویرایش]

پل کشکان در شهرستان چگنی و بر روی رودخانه‌ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده‌است. کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده‌است در متون تاریخی به این پل اشاره شده و از آن با نام کژکی یاد شده‌است. طول پل حدود ۱۹۸۴ متر و عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل ۸۴۰/۲۳ متر است. پل دارای ۱۲ طاق پل بوده که متأسفانه سه دهنه از این طاق پل‌ها تخریب شده و مابقی طاق پل‌ها همچنان پابرجا هستند. ارتفاع پل در بالاترین نقطه به ۲۶ متر و در کوتاه‌ترین قسمت آن ۱۰ متر است در خصوص پایه‌های این پل باید به این نکته اشاره کرد که پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته شده‌است. مواد و مصالح بنای پل از سنگ، گچ و آجر تشکیل شده‌است. در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده‌است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند. پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.[۲][۳]

در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در عملیات مرمت این پل بیش از یک‌صد سنگ بزرگ پاک‌تراش در ابعاد مختلف و با الگوی سنگ‌های بکار رفته در احداث بنای اولیه پل، در آب‌شکن و پایه کوله شرقی به‌کار برده شد.[۴] با این حال، قسمتی از پایه های این پل در سیل بزرگ فروردین ۱۳۹۸ تخریب شد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «آغاز مرمت کوله‌شرقی پل تاریخی کشکان». ۲۰۱۹. ایسنا. Accessed January 22 2019. [۱].
  2. سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان[پیوند مرده]
  3. سایت آفتاب[پیوند مرده]، پل رودخانه کشکان (فارسی) آخرین بازدید ۱ مهٔ ۲۰۱۰
  4. «آغاز مرمت کوله‌شرقی پل تاریخی کشکان». ۲۰۱۹. ایسنا. Accessed January 22 2019. [۲]