ویکی‌پدیا:راهنمای مداخله مدیران در مبارزه با خرابکاری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه حاوی راهنمای گزارش خرابکاری در ویکی‌پدیا:تابلوی اعلانات مدیران است (میانبر: وپ:تام). این راهنما به این منظور جلوگیری از اتلاف نالازم زمان مدیران در پی گزارش‌های نامعتبر تهیه شده‌است. از دست رفتن زمان مدیران به کاربران خرابکار این فرصت را می‌دهد تا پیش از بسته شدن دسترسی خرابی‌های بیشتری به‌بار آورند.

آنچه باید گزارش کرد[ویرایش]

پیش از هر چیز، سیاست‌های ویکی‌پدیا در ویکی‌پدیا:خرابکاری و ویکی‌پدیا:هرزنگاری را مطالعه کنید. هرآنچه که نادرست به‌نظر می‌رسد، لزوماً خرابکاری محسوب نمی‌شود. درخواست از مدیران برای رسیدگی به خرابکاری تنها در زمان هرزنگاری یا خرابکاری بی‌وقفه، که هم‌اکنون در جریان است، پذیرفته است. برای آگاهی از چگونگی رسیدگی به وقایعی که نباید در این صفحه گزارش شوند، بخش «چه چیزهایی را نباید در تام گزارش کرد» را ببینید.

تنها مواردی را گزارش کنید که نیازمند بحث یا یا توضیحات با جزئیات نباشد. اگر احتمال قابل توجه و معقولی وجود دارد که ویرایش‌های یک کاربر به قصد خرابکاری انجام نشده باشند، احتمالاً بهتر است که در جایی دیگر در مورد آن‌ها بحث شود و شاید اصلاً لازم نباشد که آن را به مدیران گزارش کنید.

زمان مناسب برای گزارش[ویرایش]

پیش از گزارش حساب‌های خرابکار، همیشه باید به آن‌ها هشدارهای کافی داده شود؛ مگر آن که تنها برای خرابکاری ایجاد شده‌باشند. تفسیر «هشدار کافی» و زمان مناسب برای گزارش به قضاوت خودتان بستگی دارد. ویرایش‌های قبلی، هشدارها و قطع دسترسی‌ها کاربر و شدت تخطی او از سیاست‌ها و رهنمودها، میزان احتمال این که ویرایش(های) او در نتیجهٔ یک اشتباه یا با حسن نیت انجام شده باشند، و نوع کاربر مورد بحث (نشانی‌های آی‌پی ممکن است مشترک یا پویا باشند و هشدارهای قدیمی ممکن است ارتباطی به شرایط کنونی نداشته باشند) را مد نظر داشته‌باشید.

قطع دسترسی باید پیشگیرانه باشد، و نه برای تنبیه. بنابراین، کاربر، با وجود تذکرها و آگاه شدن از سیاست قطع دسترسی ، باید نشانه‌های آشکاری از احتمال انجام ویرایش‌های اخلالگرانهٔ بیشتر را از خود نشان دهد. همیشه یک هشدار نهایی نیز برای کاربر ارسال کنید و تنها در صورتی حساب را گزارش کنید که دست کم یک خرابکاری دیگر نیز پس از آن هشدار انجام داده باشد. (هشدار نهایی یک هشدار «سطح ۴» است و معمولاً با الگوی {{هبک-خرابکاری/۴}}، یا، در موارد شدیدتر، با {{هبک-خرابکاری/۴/تنها هشدار}} فرستاده می‌شود.) در صورتی که مدیران این‌طور حس کنند که هشدارهای کافی به کاربر خرابکار داده نشده یا این که کاربر پس از هشدار نهایی خرابکاری را متوقف کرده‌است، ممکن است گزارش شما را حذف کنند.

چگونگی گزارش یک کاربر در تام[ویرایش]

هر گزارش جدید باید در «آخرین سطر (انتهای صفحه) در صفحهٔ ویکی‌پدیا:تابلوی اعلانات مدیران» و در یکی از قالب‌های زیر درج شود.

حساب‌های کاربری[ویرایش]

برای گزارش یک حساب کاربری می‌توانید از الگوی {{کاربر خرابکار}} در سطر اول گزارش استفاده کنید و متن گزارش را یک سطر پایین‌تر از الگو بنویسید. یک گزارش ایدئال، که بررسی آن برای مدیران ساده‌تر خواهد بود، می‌تواند به شکل زیر باشد:

{{کاربر خرابکار|Example user}}

خرابکاری در مقالهٔ [[فلان]]، حتی پس از آخرین هشدار. ~~~~


که به شکل زیر نمایش داده می‌شود:

نمونه (بحث • مشارکت‌ها • مشارکت‌های حذف‌شده • حذف دسته‌جمعی • سیاهه‌ها • سیاههٔ پالایه • بستن کاربر • سیاههٔ بسته‌شدن‌ها)

خرابکاری در مقالهٔ فلان، حتی پس از آخرین هشدار. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۱۹ اوت ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۱۴ (UTC)[پاسخ]

یادآوری جزئی: اگر نام کاربری حاوی علامت مساوی (=) بود، لازم است که الگو را به‌شکل {{کاربر خرابکار|1=نام کاربری}} به‌کار ببرید. هرچند که لازم نیست چندان نگران گزارش‌های خراب باشید!

نشانی‌های آی‌پی[ویرایش]

مشارکت‌های کاربرانی که ثبت نام نکرده‌اند تحت نشانی آی‌پی آن‌ها ثبت می‌شود. بنابراین، می‌توان بررسی کرد که آن‌ها یک آی‌پی مشترک (برای مثال، آی‌پی مورد استفاده در مدارس) هستند یا خیر. نحوهٔ گزارش کردن نشانی‌های آی‌پی با حساب‌های کاربری یکسان است؛ با این تفاوت که الگو مورد استفاده {{آی‌پی خرابکار}} است که دارای چند پیوند بیشتر است:

{{آی‌پی خرابکار|127.0.0.1}}

خرابکاری در مقالهٔ [[فلان]]، حتی پس از آخرین هشدار. ~~~~


که به شکل زیر نمایش داده می‌شود: 127.0.0.1 (بحث · مشارکت‌ها · مشارکت‌های حذف‌شده · سیاهه پالایه · هوئیز · RDNS · RBLs · http · بستن · سیاهه بستن)

خرابکاری در مقالهٔ فلان، حتی پس از آخرین هشدار. {{کاربر|جـیپیوتر}}بحث ‏۱۹ اوت ۲۰۲۲، ساعت ۰۱:۱۴ (UTC)[پاسخ]

چه چیزهایی را نباید در تام گزارش کرد[ویرایش]

چرا دسترسی نشانی آی‌پی یا کاربری که گزارش کردم بسته نشد؟[ویرایش]

اگر یک نشانی آی‌پی یا حساب کاربری را در تابلوی اعلانات مدیران گزارش کرده‌اید، اما دسترسی او بسته نشده‌است، ابتدا باید تاریخچهٔ صفحه را بررسی کنید؛ بیشتر مدیران در خلاصهٔ ویرایش خود توضیح می‌دهند که چرا یک ریسه را بدون قطع دسترسی کاربر حذف یا جمع‌بندی کرده‌اند. اگر دلیلی ارائه نشده‌بود، می‌توانید دلیل آن را از مدیری که ریسه را حذف/جمع‌بنده کرده بپرسید. برخی دلایل معمول برای چنین تصمیمی در زیر آمده است:

  • هشدار کافی به کاربر داده نشده است.
  • کاربر پس از آخرین هشدار، خرابکاری را متوقف کرده‌است؛ به‌ویژه اگر کاربر مورد بحث یک نشانی آی‌پی باشد.
  • مدیر، هشدارها را نامناسب می‌داند—برای مثال، در موارد اختلاف محتوایی.
  • اگر کاربر مورد نظر یک نشانی آی‌پی بود، ممکن است آی‌پی مشترک باشد؛ در نتیجه قطع دسترسی آن می‌تواند بر کاربران زیادی اثر بگذارد. مدیران تمایلی به بستن دسترسی چنین آی‌پی‌هایی ندارند؛ چرا که چنین عملی می‌تواند تلفات جانبی زیادی داشته باشد؛ به‌ویژه در مواجهه با نشانی‌های آی‌پی حساس (en).
  • در گزارش خود شواهد کافی ارائه نکرده‌اید یا از الگوی مناسب استفاده نکرده‌اید؛ در نتیجه مدیر دسترسی مناسبی به اطلاعات مورد نیاز خود نداشته و ممکن است دچار اشتباه شده باشد.

علاوه بر این:

  • اگر مدیران برای یک ماه به گزارشی رسیدگی نکنند، آن گزارش‌های متروک تلقی می‌شوند و توسط ربات‌ها بایگانی خواهند شد. برای جلوگیری از بایگانی گزارش می‌توانید پیش از گذشت یک ماه دوباره در همان ریسه درخواست رسیدگی دهید و در صورت بایگانی شدن گزارش، مجدداً گزارش کنید.