قوه مجریه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
'''قوه مجریه''' یکی از [[قوای سه‌گانه]] است که وظیفه اداره کشور بر اساس قوانینی را که [[قوه مقننه]] مصوب کرده دارد. رئیس قوه مجریه [[رئیس جمهور]] است.
'''قوه مجریه''' یکی از [[قوای سه‌گانه]] اسضصت که ضیفه اصیکشصضیاساس قوانیصیضصیضصرا که [[قوه مقننه]] مصوب کرده دارد. رئیس قوه مجریه [[رئیس جمهور]] است.


== ارکصیضانضصیضص ==
== ارکان ==
ی تابعه مانند سازمان مدیریتیضصیضصیضصیضص و برنامه‌ریزی، بانکضصیکزی، سازضص
قوه مجریه دارای ارکان مختلفی است:
مستقیم مردم انتخاب می‌صضیضصشود مانند آمریکا و … در برخی کشورها که دارای نظام پارلمانی هستند مانند [[هند]] و [[انگلستان]] ریضصضصیضصییاست قوه مجریه با نخست وزیر است که توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود. گاه چنین کشورهاصیضصیضصیضصیی دارای پادشاه مانندیضیضصیضصی


== ی ==
۱. وزارتخانه‌ها مانند وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و سازمانها و شرکتهای تابعه

۲. معاونین و مشاورین ریاست جمهوری و سازمانهای تابعه مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان تربیت بدنی

== ریاست قوه مجریه ==
ریاست قوه مجریه در [[ایران]] با [[رئیس جمهور]] است که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود مانند آمریکا و … در برخی کشورها که دارای نظام پارلمانی هستند مانند [[هند]] و [[انگلستان]] ریاست قوه مجریه با نخست وزیر است که توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود. گاه چنین کشورهایی دارای پادشاه مانند [[سوئد]] و یا رئیس جمهور مانند [[آلمان]] هستند که مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود. در برخی کشورها مانند روسیه، ترکیه و پاکستان ریاست جمهور و نخست وزیر هر دو دارای قدرت هستند.

== وظایف قوه مجریه ==
اداره، سیاستگذاری و نظارت بر امور اقتصادی کشور، آموزش و پژوهش، روابط خارجه، بهداشت و درمان، کشاورزی و صنعت، امنیت و تأمین نیازهای دفاعی و تأمین نیازها و ملزومات سایر قوا مانند قوه مقننه، قوه قضائیه، شورای نگهبان و … بر عهده قوه مجریه‌است.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۱۹ ژوئن ۲۰۱۷، ساعت ۲۲:۴۷

قوه مجریه یکی از قوای سه‌گانه اسضصت که ضیفه اصیکشصضیاساس قوانیصیضصیضصرا که قوه مقننه مصوب کرده دارد. رئیس قوه مجریه رئیس جمهور است.

ارکصیضانضصیضص

ی تابعه مانند سازمان مدیریتیضصیضصیضصیضص و برنامه‌ریزی، بانکضصیکزی، سازضص

مستقیم مردم انتخاب می‌صضیضصشود مانند آمریکا و … در برخی کشورها که دارای نظام پارلمانی هستند مانند هند و انگلستان ریضصضصیضصییاست قوه مجریه با نخست وزیر است که توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود. گاه چنین کشورهاصیضصیضصیضصیی دارای پادشاه مانندیضیضصیضصی

ی

جستارهای وابسته

هیئت دولت