ورایزن کامیونیکیشنز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ورایزون)
ورایزن کمیونیکیشنز
نوعسهامی عام
ISINUS92343V1044 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتمخابرات
بنا نهاده۴ آوریل ۲۰۰۰
دفتر مرکزینیویورک، ایالات متحده
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عامل اجراییلاول مک‌آدام
رئیس هیئت مدیرهلاول مک‌آدام
خدماتتلفن همراه
تلفن ثابت
ارائه دهنده خدمات اینترنت
پهنای باند
خدمات شبکه
تلویزیون دیجیتال
درآمدافزایش ۱۲۷٫۰۷۹ میلیارد دلار (۲۰۱۴)[۱]
سود خالصکاهش ۹٫۶۲۵ میلیارد دلار (۲۰۱۴)[۱]
مجموع داراییکاهش ۲۳۲٫۷۰۸ میلیارد دلار (۲۰۱۴)[۱]
تعداد کارکنان۱۵۵٬۳۰۰ نفر (۲۰۱۴)[۱]
شرکت‌های وابستهای‌اوال
ورایزن کالیفرنیا
ورایزن شمالی
بل نیوجرسی
بل پنسیلوانیا
ناینکس
جی‌تی‌ای
شرکت تلفن چساپیک و پوتوماک
سلکو (وایرلس ورایزن)
ترامارک
شرکت تلفن دیاموند
شرکت ام‌سی‌آی
کامپیوسرو
وبگاه

ورایزن کِمیونیکِیشنز (به انگلیسی: Verizon Communications) (NYSEVZ, نزدکVZ)[۲] شرکت مخابرات چندملیتی آمریکایی است، که درصد چشمگیری از پهنای باند جهانی اینترنت را تأمین می‌نماید، همچنین در زمینه مخابرات بی‌سیم، ارتباطات و سرویس‌دهی به شرکت‌های ارتباطات راه دور (وایرلس) نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. سهام ورایزن، در بازار بورس نیویورک و بورس نزدک معامله می‌شود، همچنین جزئی از میانگین صنعتی داو جونز به‌شمار می‌آید.

تاریخچه[ویرایش]

ساختمان مرکزی ورایزن

ورایزن فعالیت خود را در سال ۱۹۸۳ تحت نام شرکت بل آتلانتیک آغاز نمود. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر نیویورک قرار داشت، همچنین دارای شعبه‌هایی در نیوجرسی و ویرجینیا نیز بود.

این شرکت در سال ۱۹۸۴ با شرکت ای‌تی‌اندتی ادغام شد، که در پی فروپاشی ای‌تی‌اندتی در سال ۱۹۹۷ به عنوان بخشی از ۷ شرکت تحت نام بیبی بلز ثبت گردید. بل آتلانتیک در پایان، با یکی از شعبه‌های شرکت بل، تحت نام نینکس که در شهر نیویورک مستقر بود، ادغام گردید، که شرکت ترکیب‌شده، به نام "بل آتلانتیک" به فعالیت خود ادامه داد.

بل آتلانتیک، در سال ۲۰۰۰ شرکت مخابرات جی‌تی‌ای را خریداری کرد، سپس دو شرکت با هم ادغام شد و کمپانی جدید، با نام "ورایزن" ثبت گردید.

نام ورایزن، از ترکیب واژه‌های وریتاس veritas و هرایزن Horizon مشتق شده‌اند. دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان ورایزن، در شماره ۱۴۰ خیابان وست در لوور منهتن، شهر نیویورک قرار دارد.

بل آتلانتیک[ویرایش]

بل آتلانتیک

ورایزن فعالیت خود را با تأسیس بل آتلانتیک آغاز نمود. این شرکت، توسط ویلیام جی. کاترین تأسیس شد. بل آتلانتیک یکی از هفت شرکت تشکیل دهنده بیبی بلز بود. این شرکت در رقابت با شرکت تلفن و تلگراف آمریکا آغاز به گسترش دامنه فعالیت خود نمود.

بل آتلانتیک، در پی ادغام با ای‌تی‌اندتی ادغام شد و پس از ورشکستگی این شرکت، به شاخه‌های زیر تقسیم شد:

  • شرکت تلفن بل پنسیلوانیا
  • شرکت تلفن بل نیوجرسی
  • شرکت تلفن دایموند
  • شرکت تلفن چساپیک و پوتومک
  • شرکت تلفن چساپیک و پوتومک مریلند
  • شرکت تلفن چساپیک و پوتومک ویرجینیا
  • شرکت تلفن چساپیک و پوتومک ویرجینیای غربی

شعبه‌های اصلی کمپانی بل آتلانتیک در ایالت‌های: نیوجرسی، پنسیلوانیا، دلور، مریلند، ویرجینیای غربی، ویرجینیا و همچنین در شهر واشینگتن دی سی مستقر می‌باشد.

ناینکس[ویرایش]

در سال ۱۹۹۶ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بل آتلانتیک، ریموند دبلیو. اسمیت این شرکت را با شرکت ناینکس به مدیریت ایوان جی. سودنبرگ ادغام نمود و پس از ادغام، دفتر مرکزی شرکت از فیلادلفیا به نیویورک منتقل شد و شرکت جدید، به صورت مشترک توسط اسمیت و سودنبرگ مدیریت می‌شد.

جی‌تی‌ای[ویرایش]

ساختمان اداری ورایزن در منهتن

جی‌تی‌ای، شرکت مخابرات آمریکایی بود، که در زمینه ارائه خطوط تلفن ثابت، رساننده خدمات اینترنتی و تلویزیون دیجیتال فعالیت می‌کرد.

شرکت جی‌تی‌ای در سال ۱۹۱۸ تأسیس شد و در ۱۹۳۶ توسط شرکت بل سیستم تصاحب گردید. جی‌تی‌ای در فاصله سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۲ بزرگ‌ترین شرکت تلفن ایالات متحده آمریکا بود. شرکت جی‌تی‌ای سرانجام در سال ۲۰۰۰ در پی خریداری توسط ورایزن کامیونیکیشنز، در این شرکت ادغام گردید.

ام‌سی‌آی[ویرایش]

ریشه‌های تأسیس شرکت ام‌سی‌آی به سال ۱۹۸۳ و راه‌اندازی شرکت ام‌سی‌آی کامیونیکیشنز بازمی‌گردد، اما شکل کنونی شرکت درپی ادغام شرکت‌های ام‌سی‌آی کامیونیکیشنز و ورلدکام در سال ۱۹۹۷ شکل گرفت. دفتر مرکزی شرکت ام‌سی‌آی در شهر اشبرن، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ ورایزن برای به دست آوردن شرکت ام‌سی‌آی با مدیران این شرکت به توافق رسید. پیش از این توافق، شرکت ورلدکام، که یکی از شرکت‌های تابعه ام‌سی‌آی بود، با شرکت ارتباطات اس‌بی‌سی از شعبه‌های شرکت بل، برای ادغام دو شرکت به توافق رسیدند، که در پایان شرکت ای‌تی‌اندتی از ادغام دو شرکت، تأسیس شد.

ام‌سی‌آی از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان شرکت تابعه ورایزن کامیونیکیشنز فعالیت می‌نماید. ورایزن، به همراه ام‌سی‌آی بزرگ‌ترین شرکت ارتباطات در ایالات متحده آمریکا است، که در سال ۲۰۱۱ معادل ۷۵٬۱۱ میلیارد دلار درآمد، ۷٬۴ میلیارد دلار سود و مجموع دارایی ۱۶۸٬۱۳ میلیارد دلار بود؛ که پس از کسب بل ساوت توسط ای‌تی‌اندتی این شرکت بزرگ‌ترین شرکت ارتباطاتی در جهان، براساس سود سالیانه و کل دارایی‌ها، گردید.

تلفن ثابت[ویرایش]

تا سال ۲۰۱۱ ورایزن ارائه دهنده خدمات محلی تلفن ثابت در ۱۱ ایالت، از طریق شرکت‌های زیر است:

  • شرکت جی‌تی‌ای جنوب غربی: در تگزاس خریداری شده از جی‌تی‌ای
  • شرکت ورایزن کالیفرنیا: خریداری شده از جی‌تی‌ای
  • شرکت ورایزن دلور
  • شرکت ورایزن فلوریدا: خریداری شده از جی‌تی‌ای
  • شرکت ورایزن مریلند
  • شرکت ورایزن انگلستان: در ماساچوست و رود آیلند
  • شرکت ورایزن نیوجرسی
  • شرکت ورایزن نیویورک
  • شرکت ورایزن شمال
  • شرکت ورایزن پنسیلوانیا: در پنسیلوانیا خریداری شده از جی‌تی‌ای
  • شرکت ورایزن جنوب
  • شرکت ورایزن ویرجینیا: در ویرجینیا خریداری شده از جی‌تی‌ای
  • شرکت ورایزن واشینگتن دی‌سی

تلویزیون[ویرایش]

در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۵ ورایزن سرویس فایوس تی‌وی FiOS TV را در کلر، تگزاس راه‌اندازی کرد. این سرویس تلویزیونی با استفاده از شبکه فیبر نوری ظرفیت ارائه ۵۰۰ کانال تلویزیونی، بیش از ۱۸۰ کانال پخش موسیقی و بیش از ۹۵ کانال با کیفیت بالا را دارا می‌باشد. ورایزن، همچنین ار مالکان شرکت دایرکت تی‌وی بشمار می‌آید.

ورایزن وایرلس[ویرایش]

دفتر خدماتی ورایزن وایرلس، در ساگوس، ماساچوست

ورایزن وایرلس، بخش تلفن همراه ورایزن است، که به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تابعه ورایزن کامیونیکیشنز و بازوی ارائه کلیه خدمات مخابرات بی‌سیم این شرکت، فعالیت می‌نماید.

شرکت ورایزن وایرلس در ماه آوریل سال ۲۰۰۰ از سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ورایزن و وودافون راه‌اندازی شد و اکنون با در اختیار داشتن بیش از ۱۰۲٫۸ میلیون مشترک خطوط موبایل، به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود.

بزرگ‌ترین سهامداران این شرکت تا پایان سال مالی ۲۰۱۳ ورایزن کامیونیکیشنز با ۵۵٪ درصد و وودافون با ۴۵٪ درصد بودند. در ماه فوریه ۲۰۱۴ شرکت ورایزن، اقدام به خریداری ۴۵٪ درصد از سهام متعلق به وودافون در این شرکت، به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار نمود. اکنون ورایزن ۱۰۰٪ درصد از سهام ورایزن وایرلس را در اختیار دارد.[۳][۴][۵]

هیئت مدیره[ویرایش]

اعضای کنونی هیئت مدیره ورایزن، عبارتند از: ریچارد ال. کاریون، فرانسیس کیت، رابرت دبلیو. لین، لاول مک‌آدام (مدیرعامل)، ساندرا او. موس، جوزف نئوبر، دونالد تی. نیکولیسن، توماس اچ. اوبراین، کلارنس اوتیس، جونیور، هیو بی. پرایس، ایوان جی. سادنبرگ، رادنی ای. اسلاتر، جان دبلیو. اسنو و جان آر. استافورد.

خرید یاهو[ویرایش]

پس از کش و قوس‌های فراوان، هیئت مدیرهٔ یاهو موافقت کرد تا هستهٔ اصلی کسب و کار یاهو در ازای دریافت ۴٫۶ میلیارد دلار در اختیار ورایزون قرار گیرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Verizon Communications Inc. Form 10-K Securities and Exchange Commission, February 24, 2014
  2. "About Verizon Wireless: Facts-at-a-Glance". Aboutus.verizonwireless.com. Archived from the original on 27 March 2012. Retrieved 2013-06-13.
  3. "The History of Verizon Communications". Verizon Wireless. Archived from the original on 14 September 2010. Retrieved May 7, 2007.
  4. "Executive Leadership". Aboutus.verizonwireless.com. Archived from the original on 26 October 2013. Retrieved May 15, 2012.
  5. "''Stores'' 2010 Hot 100 Retailers". Stores.org.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]