هیتر داگلاس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هیتر داگلاس (به انگلیسی: Heather Douglas)؛ (زاده ۲۱ مارس ۱۹۶۹) یک فیلسوف علم است که بیش‌تر به‌دلیل کارش در مورد نقش ارزش‌ها در علم، سیاست علمی، اهمیت علم برای سیاست‌گذاری و تاریخ فلسفه علم شناخته‌شده‌است. داگلاس دانشیار گروه فلسفه در دانشگاه ایالتی میشیگان است.[۱] او قبلاً کرسی واترلو در علم و جامعه را در دانشگاه واترلو داشت[۲] و در دانشگاه‌های پیتسبورگ، تنسی و پوگت‌ساوند تدریس می‌کرد.[۳] او نویسنده علم، سیاست و ایده‌آل بدون ارزش است، کتابی تأثیرگذار در مورد روشی که ارزش‌ها بر علم در چارچوب سیاست تأثیر می‌گذارند و باید تأثیر بگذارند.[۴][۵]

زندگی و حرفه[ویرایش]

هیتر داگلاس دکترای خود را در تاریخ و فلسفه علم (HPS) در دانشگاه پیتسبرگ در سال ۱۹۹۸ دریافت کرد. او از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ در پوگت‌ساوند به‌عنوان استادیار علم و اخلاق تدریس کرد.[۲] داگلاس از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ در دانشگاه تنسی کار کرد، جایی که در سال ۲۰۰۸ از استادیار به دانشیار ارتقا یافت. در سال ۲۰۱۲، کرسی واترلو در علم و جامعه در دانشگاه واترلو شد، جایی که او همچنین تا سال ۲۰۱۸ در دانشکده روابط بین‌الملل بالسیلی استاد بود.[۳] داگلاس یکی از اعضای «کنسرسیوم برای فلسفه اجتماعی مرتبط/در علم و مهندسی» است.[۶]

آثار برگزیده[ویرایش]

  • «علم، سیاست، و ایده‌آل بدون ارزش» (۲۰۰۹)، شابک ‎۹۷۸۰۸۲۲۹۶۰۲۶۳ ، انتشارات دانشگاه پیتسبرگ.
  • «ریسک و ارزش‌های استقرایی در علم» (۲۰۰۰)، مجله فلسفه علم ۶7 (4)، ۵۵۹–۵۷۹.
  • «پیچیدگی تقلیل‌ناپذیر عینیت» (۲۰۰۴)، مجله سنتز ۱۳8 (3)، ۴۵۳–۴۷۳.
  • «حمله در رابط علم و سیاست: گرمایش جهانی، مواد سمی و سایر مشکلات مزاحم» (۲۰۰۶)، در مزخرفات و فلسفه: تضمین‌شده برای دریافت نتایج عالی هر بار، گری ال هاردکاسل، جورج آ رایش (ویرایش‌گران). شابک ‎۹۷۸۰۸۱۲۶۹۶۱۱۰، شابک 9780812696110, انتشارات اوپن کورت.
  • «علم، ارزش‌ها و دموکراسی: سخنرانی‌های دکارت ۲۰۱۶» (۲۰۲۱)، تد ریچاردز (ویرایش‌گر)، شابک ‎۹۷۸۰۹۹۹۵۸۷۷۹۹، کنسرسیوم برای علم، سیاست و نتایج، دانشگاه ایالتی آریزونا.

منابع[ویرایش]

  1. "هیتر داگلاس به دانشکده فلسفه می‌پیوندد". 2 August 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "هیتر داگلاس؛ فلسفه". Archived from the original on 2015-06-04. Retrieved 2015-04-30.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "هیتر داگلاس؛ دانشگاه ایالتی میشیگان - Academia.edu".
  4. "گوگل اسکولار".
  5. "علم، سیاست، و ایده‌آل بدون ارزش".
  6. "هدر داگلاس؛ SRPoiSE". Archived from the original on 29 March 2023. Retrieved 28 اكتبر 2023. {{cite web}}: Check date values in: |access-date= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]