غول آهنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
غول آهنی
پوستر اکران
پوستر اکران
کارگردانبرد برد
تهیه‌کنندهپیت تاونزند
دس مک‌آنوف
الیسون اباته
جان واکر
فیلمنامه‌نویستیم مک‌کنلیز
کری کریک‌پاتریک
برد برد
داستانبرد برد
بر پایهمرد آهنی نوشته تد هیوز
بازیگرانالی مارینتهال
جنیفر آنیستون
هری کانیک جونیور
وین دیزل
کریستوفر مک‌دونالد
جانی ماهونی
موسیقیمایکل کامن
فیلم‌بردارSteven Wilzbach
تدوین‌گردارن تی. هولمز
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
  • ۶ اوت ۱۹۹۹ (۱۹۹۹-۰۸-۰۶)
مدت زمان
۸۷ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده آمریکا[۲]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۷۰–۸۰ میلیون دلار[۳][۴]
فروش گیشه۳۱٫۳ میلیون دلار[۵]

غول آهنی (انگلیسی: The Iron Giant) انیمیشنی است که در سال 1999 توسط کارگردان برد برد (Brad Bird) به جمع آوری پویانمایی‌ها اضافه شد و در ژانرهای اکشن، علمی-تخیلی، کمدی-درام و فانتزی ساخته شده است. این انیمیشن به تماشاگران یک تجربه شگفت‌آور با داستانی دلنشین و شخصیت‌های جذاب ارائه می‌دهد.

داستان این انیمیشن در دهه ۱۹۵۰ در شهری کوچک به نام راکویل در ایالت مینیسوتا آغاز می‌شود. هوگو، یک پسر نوجوانی که در محیط طبیعی و دور از شهر زندگی می‌کند، با ورود یک بیگانه به نام غول آهنی که از فضا به زمین آمده است، روبرو می‌شود. اولین تصورهای هوگو از این موجود، به عنوان یک ماشین کشاورزی است، اما به تدریج هویت و هوش مصنوعی این موجود آشکار می‌شود. دوستی بین هوگو و غول آهنی بزرگ‌تر می‌شود و آنها با هم ماجراجویی‌های زیبا و پرمعنی را تجربه می‌کنند.

یکی از مضامین اصلی این انیمیشن، مفاهیمی دربارهٔ هویت و تفاوت‌ها بین انسان‌ها و موجودات مصنوعی است. غول آهنی به عنوان یک نمایندهٔ هوش مصنوعی به تصویر کشیده می‌شود که با داشتن توانایی‌ها و احساسات خود، سوالاتی دربارهٔ مفهوم بشریت و انسانیت مطرح می‌کند. از دیگر مضامین مهم این انیمیشن، پذیرش و تغییر نگرش انسان‌ها نسبت به موجودات ناشناخته و افراد متفاوت در جامعه است.

در زمان اکران، غول آهنی از نظر فروش گیشه موفقیت‌آمیزی بود و پس از گذشت سال‌ها همچنان در دل تماشاگران خود هواداران زیادی دارد. این انیمیشن با داستان مؤثر و پیام‌های عمیقش در دنیای پویانمایی و فیلم‌سازی به عنوان یکی از جواهرات تاریخ سینما و انیمیشن شناخته می‌شود.

صداپیشگان[ویرایش]

کریستوفر مک‌دونالد، برد برد و الی مارینتهال در مارس ۲۰۱۲ هنگام نمایش غول آهنی در جشنواره پویانمایی ال‌ای
وین دیزل صداپیشهٔ نقش غول آهنی

منابع[ویرایش]

  1. "The Iron Giant (U)". British Board of Film Classification. August ۲۶, ۱۹۹۹. Retrieved August 18, 2015.[پیوند مرده]
  2. "The Iron Giant". بنیاد فیلم آمریکا. Retrieved March 9, 2016.
  3. "The Iron Giant (۱۹۹۹)". باکس آفیس موجو. Retrieved January 14، 2008. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  4. T.L. Stanley (September 13, 1999). "Iron Giant's Softness Hints Tie-ins Gaining Make-or-Break Importance". برندویک. Vol. 40, no. 34. p. 13.
  5. "The Iron Giant". The Numbers. Retrieved November 17، 2012. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  6. The Iron Giant: Special Edition (DVD commentary). Brad Bird, Jeffrey Lynch. برادران وارنر. 2004.{{cite DVD notes}}: نگهداری CS1: سایر موارد (link)
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "The Iron Giant - Making the Movie". Warner Bros. Retrieved July 27, 2013. What he does find is a 50-foot giant with an insatiable appetite for metal and a childlike curiosity about its new world.

معرفی فیلم‌های هوش مصنوعی

پیوند به بیرون[ویرایش]