هانا عبدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از عبدی، هانا)

هانا عبدی (زاده ۱۳۶۶) دانشجوی کرد دانشگاه پیام نور بیجار، از فعالان حقوق زنان در ایران، عضو انجمن زنان آذرمهر کردستان، و کمپین یک میلیون امضا است که در ۱۱ مهرماه سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت شد و در خرداد ۱۳۸۷ به پنج سال حبس و تبعید در شهرستان گرمی، (شهری کوچک در استان اردبیل، نزدیک مرز جمهوری آذربایجان) به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور محکوم شد[۱][۲]. و محکومیت او در رسانه‌های خارجی بازتاب زیادی یافت[۳].

تغییر محل‌های پی‌درپی زندان هانا عبدی و روناک صفارزاده موجب تعبیر «اقدام شبهه‌برانگیز دستگاه قضایی برای آزار دادن عامدانه آنها» توسط خانواده آنان و فعالان مدنی شده‌است. هانا عبدی پس از دستگیری یک سال در بازداشتگاه اطلاعات سنندج و زندان مرکزی سنندج در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد، سپس به ۵ سال حبس در شهرستان گرمی محکوم شد، سپس دادگاه تجدیدنظر سنندج حبس او را به یک سال و نیم کاهش داد و مکان آن را زندان رزن در نزدیکی همدان مقرر کرد، اما هنگام انتقال هانا عبدی به این زندان مشخص شد زندان رزن دارای بند زنان نیست و هانا به زندان همدان منتقل شد. بعدها نیز دادگاه تجدیدنظر به خانواده وی اعلام کرد هانا در زندانی در مشکین شهر استان اردبیل منتقل شده‌است و ادامه محکومیت خود را آنجا خواهد گذراند.[۴] پرونده وی بعد از اعتصاب غذای او و بیانیه‌ای که دراین خصوص صادر شده بود مفتوح شد و شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان در اردیبهشت ۱۳۸۸ محکومیت ۷ ماهه وی به اتهام تبلیغ علیه نظام را به ۳۰۰۰۰۰۰ ریال جزای نقدی تبدیل کرد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «محمد شریف وکیل هانا: حکم به شدت با ماهیت پرونده غیر متناسب و نگران کننده‌است». وب‌گاه تغییر برای برابری. ۲۹ خرداد ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۸.
  2. پنج سال تعزیری همراه با تبعید، برای هانا عبدی، رادیو زمانه
  3. «بازتاب محکومیت «هانا عبدی» در رسانه‌های خارجی». شهرزادنیوز. ۷ تیر ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۸.
  4. انجمن زنان آذرمهر (۲۲ دی ۱۳۸۷). «تبعید هانا عبدی به زندان گرمی، سپس رزن همدان و اینک به مشکین شهر». تغییر برای برابری. دریافت‌شده در ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹.
  5. «تبدیل ۷ ماه محکومیت هانا عبدی به جریمه نقدی». تغییر برای برابری. ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]