شله‌قلمکار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شله قلمکار)
اش شله قلمکار تهران

آش شله قلمکار یکی از معروف‌ترین نوع از انواع آش‌های ایرانی است. در طبخ این نوع آش از سبزیجات معطر و مخصوص آش نظیر: تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و حبوبات نظیر نخود، لوبیا، عدس، ماش، لوبیا چشم بلبلی، برنج، پیاز و همچنین گوشت سردست بی استخوان، زردچوبه و روغن استفاده می‌شود. این آش با پیاز داغ تزیین و مصرف می‌شود. این آش برای نخستین بار به دستور ناصرالدین شاه همراه با آداب و تشریفات ویژه‌ای در شهر تهران پخته و میان مردم و درباریان پخش می‌شد. امروزه در سراسر ایران این آش یا شله که یک غذای کامل و مقوی والبته لذیذ است بعنوان غذای نذری در مراسمات مختلف مذهبی و میهمانی‌ها طبخ و استفاده می‌شود.[۱][۲]

مواد لازم[ویرایش]

نیم کیلو گوشت گوسفندی و گوساله بدون استخوان بهتر است بیشتر از گوشت گوسفندی استفاده شود

آب قلم

سبزی شامل :جعفری، گشنیز، اسفناج، تره و کمی شویدو نعناع

نخود و لوبیا چیتی و لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی: از هر کدام یک فنجان

برنج: یک فنجان

۴عدد پیاز متوسط

روغن: نصف فنجان

به قدر لازم: نعناع داغ

به اندازه دلخواه نمک و فلفل سیاه و قرمز کمی دارچین

عدس و ماش: از هرکدام یک استکان

بلغور گندم: یک استکان ترخون کمی

طرز تهیه[ویرایش]

حبوبات را یک روز قبل شسته و خیس کنید. سپس آنها را باآب قلم بپزید. پیاز را خلال کرده و آن را کمی سرخ کنید. گوشت را قطعه قطعه کرده با پیاز کمی تفت دهید و با ۳ لیوان آب داغ بگذارید تا کاملاً پخته شود. بعد از پخته شدن گوشت آن را با گوشتکوب خوب بکوبید تا له شود و مجدداً آن را به آش که حبوبات، نمک و فلفل، برنج و سبزی خرد شده را هم به آن اضافه کرده‌اید، بیفزایید و مرتّب بهم بزنید تا آش ته نگیرد و جا بیفتد. پس از آماده شدن آش، آن را در ظرف بزرگی کشیده و روی آن را با نعناع داغ و پیاز داغ تزئین کنید.

نکات تغذیه‌ای[ویرایش]

آش شله قلمکار علاوه بر حبوبات حاوی گوشت نیز است، به همین دلیل از لحاظ پروتئینی، غذای مناسبی است و برای کودکان در حال رشد و افراد کم خون و ضعیف غذای خوبی می‌باشد. این مقدار آش در مجموع دارای ۲۶۰۰ کالری انرژی است.

منابع[ویرایش]

  1. «ناصرالدّین شاه، مبتکر آش شله قلمکار». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۰۸.
  2. «کامل‌ترین آموزش طرز آش شله قلمکار».