ساندویچ میکده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساندویچ میکده
یک ساندویچ میکده با پنیر
نام‌های جایگزینLoosemeat
گونهساندوچ
بخشاصلی
خاستگاهایالات متحده
منطقهغرب میانه ایالات متحده
دمای سرو33C / 91F
مواد اصلینان، گوشت چرخ کرده، پیاز

ساندویچ میخانه ای (که به آن ساندویچ گوشت شل می‌گویند) ساندویچی است که از گوشت چرخ کرده روی یک نان تشکیل شده است که با پیاز سرخ شده مخلوط می‌شود و گاهی روی آن ترشی، سس کچاپ، خردل و پنیر قرار می‌گیرد.

ساندویچ میخانه بر خلاف همبرگر است، زیرا گوشت یک میخانه به جای اینکه به شکل یک نان فشرده در بیاید، شل پخته می‌شود. این بیشتر شبیه یک جو درهم و برهم است، بدون سس مبتنی بر گوجه فرنگی. [۱][۲][۳]

تاریخچه[ویرایش]

کارول دیتز از میسولا، مونتانا، پیش ساز ساندویچ میخانه را در سال ۱۹۲۰ ساخت که به آن «همبرگر بخارپز» می‌گویند. [۴] در سال ۱۹۲۶، فرد آنجل شروع به فروش نسخه خود از ساندویچ در اولین رستوران Maid-Rite در ماسکتین، آیووا، تحت نام «ساندویچ گوشت شل» کرد.[۵][۶] نام «میخانه» برای ساندویچ به دیوید هگلین نسبت داده شده است. هگلین ساندویچ‌ها را در رستوران سیوکس سیتی، آیووا، در سال ۱۹۲۴ فروخت. پس از مرگ هگلین، آبه کالد این تجارت را در سال ۱۹۳۴ خرید و نام رستوران را به نام ساندویچ، میخانه Ye Olde تغییر داد. کالد دستور پخت گوشت چرخ کرده را کامل کرد و ساندویچ میخانه به رستوران‌ها و بارها در سراسر منطقه سیو سیتی گسترش یافت.[۷]

این ساندویچ در حال حاضر در سراسر غرب میانه ایالات متحده به خوبی شناخته شده است و نه تنها در موسسات کوچک محلی، بلکه در رستوران‌های دارای حق امتیاز مانند دیری کوئین و مناسک خدمتکار نیز سرو می‌شود. کافه زنجیره‌ای کافه نو وی مستقر در ویچیتا، کانزاس، نسخه‌ای از میخانه/ساندویچ گوشت شل به نام «Nu Way» را سرو می‌کند. [۸] در ایلینوی، ساندویچ به عنوان «ساندویچ همبرگر شل» نیز شناخته می‌شود. [۹] در آیووا، گاهی به‌عنوان مراسم خدمتکار نامیده می‌شود.

مراجع فرهنگی[ویرایش]

در فصل‌های بعدی کمدی موقعیت آمریکایی روزان، روزان کانر (رزان بار) مالک رستورانی به نام «جعبه ناهار لنفورد» در شهر خیالی لنفورد، ایلینوی است که در ساندویچ‌های گوشت آزاد تخصص دارد. [۱۰] الهام بخش Lunch Box یک رستوران واقعی به نام Canteen Lunch در کوچه در اوتوموا، آیووا بود.[۱۱] در سال ۱۹۹۳، روزان و همسرش تام آرنولد، رستوران غذای بزرگ روزان و تام (بر اساس جعبه ناهار خیالی لنفورد) را در الدون، آیووا (کمتر از ۲۰ مایلی جنوب شرقی ناهار غذاخوری اتوموا) افتتاح کردند، که همچنین در ساندویچ‌های گوشت آزاد تخصص داشت.[نیازمند منبع]

ساندویچ گوشت آزاد آیووا در همسر خوب، فصل ۷، قسمت ۱۱، که در آن یک نامزد ریاست جمهوری که گرسلی کامل را تکمیل می‌کند، مجبور می‌شود در هر ایستگاه یک ساندویچ گوشت شل بخورد.[۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. Peterson 2006.
  2. Poole, Marcia (October 19, 2005). "Loosemeat legend feeds curiosity about Siouxland classic". Sioux City Journal. Retrieved 1 August 2017.
  3. Stern, Jane; Stern, Michael (2007). Roadfood Sandwiches. Houghton Mifflin Harcourt. Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 978-0-618-72898-5.
  4. Mariani 1999.
  5. "What Is A Loose Meat Sandwich?". maid-rite.com. Archived from the original on 14 October 2017. Retrieved 1 August 2017.
  6. "How We Maid History". maid-rite.com. Archived from the original on 19 April 2017. Retrieved 1 August 2017.
  7. Poole, Marcia (October 19, 2005). "Loosemeat legend feeds curiosity about Siouxland classic". Sioux City Journal. Retrieved 1 August 2017.
  8. Smith 2008.
  9. Dondanville 2003.
  10. Metcalf 2000.
  11. "TV ACRES:Restaurants, Bars & Nightclubs > Lanford Lunch Box (ROSEANNE/ABC/1988-97)". www.tvacres.com. Archived from the original on 18 September 2012. Retrieved 6 July 2012.
  12. "'The Good Wife' Recap: Enjoy Every Sandwich". www.tvline.com. 11 January 2016. Retrieved 11 January 2016.

کتابشناسی - فهرست کتب[ویرایش]