اساسینز کرید سایه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اساسینز کرید سایه‌ها
تصویر هنری رسمی بازی
توسعه‌دهنده(ها)یوبی‌سافت کبک
ناشر(ها)یوبی‌سافت
کارگردان(ـان)
  • جاناتان دامونت
  • چارلز بنویت
سریاساسینز کرید ویرایش این در ویکی‌داده
موتورانویل
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشار۱۵ نوامبر ۲۰۲۴
ژانر(ها)بازی مخفی‌کاری
بازی نقش‌آفرینی اکشن ویرایش این در ویکی‌داده
حالت(ها)بازی ویدئویی تک‌نفره ویرایش این در ویکی‌داده
گروه سنیبنیاد اروپایی اطلاعات بازی‌ها: +۱۸
پیشیناساسینز کرید سراب

اساسینز کرید سایه‌ها (انگلیسی: Assassin's Creed Shadows)[۱] یک بازی ویدئویی در سبک اکشن ماجراجویی‌ و نقش‌آفرینی است که توسط یوبی‌سافت کبک در دست توسعه است و به‌وسیلهٔ یوبی‌سافت در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۴ برای پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری اکس و سری اس و رایانه شخصی منتشر خواهد شد. این، چهاردهمین بازی اصلی از سری اساسینز کرید است و دومین بازی است که در کشور ژاپن جریان دارد. داستان آن به دو شخصیت نائوی و یاسوکه می‌پردازد که در دو گروه نینجا و سامورایی با یکدیگر روبرو می‌شوند.[۲][۳]

در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲، یوبی‌سافت با انتشار یک پیش‌پردهٔ ۳۰ثانیه‌ای، تأیید کرد که یکی از بازی‌های بعدی سری اساسینز کرید قرار است در دورهٔ ارباب‌رعیتی ژاپن جریان داشته باشد.[۴] در ۱۳ مهٔ ۲۰۲۴، با انتشار تیزری کوتاه، اسم بازی از نام رمز سرخ[۵] به سایه‌ها تغییر کرد. یک تریلر سینمایی برای معرفی بازی در ۱۵ مهٔ ۲۰۲۴ منتشر شد که بر روی محیط بازی و شخصیت‌های اصلی آن (نائوئه و یاسوکه) متمرکز بود[۶]؛ همچنین، بازی برای انتشار در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۴ تأیید شد.

داستان[ویرایش]

بازی در دورهٔ ارباب‌رعیتی ژاپن جریان دارد که ظاهراً در سال ۱۵۷۹-۱۵۸۲ و طی امپراتوری آزوچی-مومویاما قرار دارد؛ این دوران آخرین مرحله از دورهٔ سنگوکو را در بر می‌گیرد که در آن زمان، یک جنگ داخلی تمام‌عیار ژاپن را فرا گرفته بود. سایه‌ها شامل شخصیت تاریخی اودا نوبوناگا در زمان اوج قدرت خود پس از پیروزی بر گروه تاکدا شینگن با استفاده از آرباس‌ها می‌شود درحالی که اتفاقات مهمی چون ترور نوبوناگا در سال ۱۵۸۱ در استان ایگا را نیز شامل می‌شود. همچنین، یک نبرد را که ایگا ایکی حزئی از آن بوده است نیز در بازی وجود دارد.[۷]

روند بازی[ویرایش]

اساسینز کرید: سایه‌ها به‌مانند بازی‌های قبلی مجموعه، یک بازی اکشن-ماجراجویی مخفی‌کاری است که به‌مانند اساسینز کرید والهالا از المان‌های نقش‌آفرینی بهره می‌برد؛ برای مثال، بازیکنان با دشمنانی روبرو هستند که سطح‌های مختلفی از لحاظ قدرت و سختی دارند. بازی بر روی یک موتور ارتقایافتهٔ انویل توسعه یافته‌است که ویژگی‌های چون نورپردازی پویا و فعل‌وانفعالات محیطی را با بهبود‌هایی چون محیط تخریب‌پذیر فراهم می‌آورد. همچنین، بازیکنان می‌توانند از یک لنگر پرتابی جهت پارکور استفاده کنند.[۸] اندازهٔ کلیِ جهان باز بازی چیزی به‌مانند اساسینز کرید ریشه‌ها (۲۰۱۷) می‌باشد.[۹] بازی در چهار فصل تقسیم شده‌است که طی تجربهٔ آن، تغییر خواهد کرد. در زمستان، آب‌های یخ‌زده و بهمن‌ تشکیل می‌شود درحالی که در بهار، علف‌ها و بوته‌ها بیشتر رشد کرده و فرصت مخفی‌کاری بهتر را برای بازیکنان فراهم می‌سازد. مأموریت‌های غیرخطی بازی اجازه می‌دهند تا بازیکن به‌روش‌های متفاوت اهداف را شناسایی و از بین ببرد؛ در یک تغییر نسبت به بازی‌های پیشین، امتیازات برتری[۱۰] در جهان بازی وجود دارد تا به بازیکنان کمک کند به‌جای دنبال‌کردن صرفاً چند هدف اصلی، محیط را بررسی و نکات جالب آن را پیدا کنند. [۱۱]

این ورودی قابلیت‌های جدیدی را در روند بازی معرفی می‌کند، شامل قابلیت خزیدن بر روی زمین در حالت زمین‌خیز؛ که به بازیکن اجازه می‌دهد سخت‌تر شناسایی شود و از درب‌های کوچک عبور کند. قابلیت «چشم عقاب» نیز باز می‌گردد که به‌وسیلهٔ آن می‌توان شخصیت‌های غیرقابل بازی را از طریق دیوار‌ها مشاهده کرد؛ در این حالت، دشمنان به رنگ سرخ و سایر شخصیت‌ها به‌رنگ نارنجی قابل‌دیدن هستند. طیف وسیعی از سلاح‌های تاریخی در بازی وجود دارند: از کاتاناها و کانابو تا نیزه‌های یاری، شوریکن، کنای و کوساریگاما. هر اسلحه درخت مهارت خود را دارد تا بازیکنان در آن سلاح به‌خصوص، مهارت‌های خود را بهبود ببخشند.[۱۲]

بازیکنان این اختیار را دارند که در مراحل بین دو شخصیت تغییر یابند. یاسوکه قدرت بدنی بسیار بالایی دارد و قابلیت برخورد‌های واقع‌گرایانه و شکستن محیط‌های قابل‌تخریب را نیز شامل می‌شود که تجربه‌ای سینمایی فراهم می‌سازد. در عین حال، نائوی نیز از یک کوساریگاما جهت دفع‌کردن دشمنان استفاده می‌کند و از یک زنجیر برای انتقال در محیط بهره می‌برد درحالی که مخفی‌کاری را با چابکی و مرگباری تنظیم می‌کند. او می‌تواند در طاق‌ها مخفی شود و با حملات غافلگیرانه، از پشت شوجی‌ها دشمنان را از پای در بیاورد. نائوی همچنین از یک تیغهٔ پنهان[۱۳] استفاده می‌کند درحالی که یاسوکه صرفاً به‌ سلاح‌های قدرتمندتری چون کانابو و کاتانا مسلح است. نقشهٔ بازی نیز ژاپن مرکزی را به‌همراه بخش‌های پرجزئیات تاریخی و بخش‌هایی از استان ایگا را در بر می‌گیرد درحالی که قلعه‌ها نیز نقش مهمی در شکل‌گیری ساختمان نقشه دارند.[۱۱]

توسعه[ویرایش]

سایه‌ها در سپتامبر ۲۰۲۲ و طی رویداد یوبی‌سافت فوروارد آن سال با یک پیش‌پرده تحت نام رمزی «سرخ» همراه با یکی دیگر از بازی‌های بعدی سری، اساسینز کرید: هکسه رونمایی شد.[۱۴] طی آن، یوبی‌سافت اعلام کرد که سری اساسینز کرید قرار است وارد دورهٔ سوم خود شود لذا با یک طرح به‌نام اساسینز کرید: بی‌نهایت، بازی‌های مجموعه به یکدیگر متصل خواهند شد. در ۱۵ مهٔ ۲۰۲۴، اطلاعاتی چون زمان عرضه و روند بازی تأیید گشت. در ۱۷ مهٔ ۲۰۲۴، یوبی‌سافت اعلام کرد که بازیکنان برای انجام بازی نیازی به اتصال به اینترنت ندارند لذا باید برای نصب بازی از آن استفاده کنند.[۱۵]

حواشی[ویرایش]

برخی از بازیکنان، نگرانی خود را دربارهٔ یاسوکه بیان کردند. یک آفریقایی، زیرا او در کنار یک شخصیت آسیایی قرار می‌گیرد که فرصت را برای نشان‌دادن بهتر خودش (و ملیت‌اش) از دست داده‌است، درحالی که اضافه‌کردن یک شخصیت سامورایی تنوع داستان‌هایی اینگونه را در صنغت بازی مورد اشباع قرار می‌دهد؛ برخی نیز می‌گویند این تصمیم یوبی‌سافت یک تصمیم به پشتوانهٔ اوگاندا بوده، برخی از این تصمیم دفاع کرده‌اند.[۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. گروه بازاریابی یوبی‌سافت (May 15, 2024). "Assassin's Creed Shadows for PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S & More". www.ubisoft.com (به انگلیسی). Retrieved May 17, 2024.
  2. Cameron Koch (۱۵ می ۲۰۲۴). «Assassin's Creed Shadows Is Ditching An Iconic Franchise Feature». GameSpot. دریافت‌شده در ۲۰ می ۲۰۲۴.
  3. Dustin Baily (۱۳ می ۲۰۲۴). «Assassin's Creed Red is now officially Assassin's Creed Shadows, and the open-world game set in Japan will finally be revealed this week». Games Radar. دریافت‌شده در ۲۰ می ۲۰۲۴.
  4. «Ubisoft just announced 4 new Assassin's Creed games set in Baghdad, Japan and beyond». Tom's Guide. سپتامبر ۱۰, ۲۰۲۲. دریافت‌شده در مه ۱۷, ۲۰۲۴.
  5. به‌انگلیسی: Codename Red
  6. «Ubisoft reveals Assassin's Creed Shadows, its long-awaited feudal Japan game». Polygon. مه ۱۵, ۲۰۲۴. دریافت‌شده در مه ۱۷, ۲۰۲۴.
  7. پارسلو متو (May 15, 2024). "Assassin's Creed Shadows: Where and When It's Set?". www.ign.com (به انگلیسی). Retrieved May 17, 2024.
  8. متوو پارسلو (May 15, 2024). "Assassin's Creed Shadows: 40 Details You Need to Know". www.ign.com (به انگلیسی). Retrieved May 18, 2024.
  9. دینسدل رایان (May 15, 2024). "Japan-Set Assassin's Creed Shadows is Around the Same Size As Assassin's Creed Origins". www.ign.com (به انگلیسی). Retrieved May 18, 2024.
  10. به‌انگلیسی: Vantage Points
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ متوو پارسلو (May 15, 2024). "Assassin's Creed Shadows: Inside Ubisoft's Ambitions Open World Japan". www.ign.com (به انگلیسی). Retrieved May 18, 2024.
  12. متوو پارسلوو (May 15, 2024). "Assassin's Creed Shadows: 40 Details You Need to Know". www.ign.com (به انگلیسی). Retrieved May 18, 2024.
  13. به‌انگلیسی: Hidden Blade، نوعی جنگ‌افزار است که در بازی‌های سری اساسینز کرید توسط اساسین‌ها برای از پای درآوردن دشمنان استفاده می‌شود. این سلاح، به‌آنها توانایی غافلگیر‌کردن دشمنان را می‌دهد درحالی که به‌خوبی در جنگ‌های تن‌به‌تن (نفر در نفر) عمل نمی‌کند. در داستان بازی‌ها (اساسینز کرید ریشه‌ها) آمده‌است - که تحریف نیز گشته - در سال‌های امپراطوری هخامنشی و در زمان داریوش بزرگ (که در بازی داریوش اساسین نامیده شده‌است) این سلاح توسعه یافته و داریوش با استفاده از آن، به قتلِ خشایارشا دست زده‌است. این موضوع درحالی تحریف شده که می‌دانیم حشاشیون به‌رهبری حسن صباح (که بازی به‌وضوح از آنها الهام گرفته) در سال ۱۰۹۰ میلادی پا به عرصه گذاشته‌اند و در سامانش آنها، از سلاح‌هایی چنین‌گونه استفاده نمی‌شده‌است.
  14. «Assassin's Creed Codename Red finally delivers fans' dreams». PCGamesN. سپتامبر ۱۰, ۲۰۲۲. دریافت‌شده در مه ۱۸, ۲۰۲۴.
  15. «Assassin's Creed Shadows does not need an internet connection to run: 'You will be able to play the entire journey offline'». PC Gamer. ۱۷ مه ۲۰۲۴. دریافت‌شده در ۲۴ مه ۲۰۲۴.
  16. چنتله لی (May 16, 2024). "Assassin's Creed Fans Slam Decision to Include Black Samurai in Feudal Japan Story". www.time.com (به انگلیسی). Retrieved May 18, 2024.

پیوند به بیرون[ویرایش]