بهار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شکوفه‌های درختان در بهار

بَهار[۱][۲] نخستین فصل در گاه‌شماری خورشیدی و سومین ماه در گاه‌شماری میلادی است. در نیم‌کرهٔ شمالی زمین، این فصل منطبق با سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد (بر پایه تقویم گاه‌شماری خورشیدی) است.

در نیمکره شمالی، بهار، هم‌دوره با پاییز در نیمکره جنوبی است و برعکس. در اعتدال بهاری، روزها و شب‌ها تقریباً دوازده ساعت طول می‌کشد، و با پیشرفت فصل و افزایش طول روز، طول شب کاهش می‌یابد.

فرهنگ[ویرایش]

بهار در حال پاشیدن ستاره‌ها اثر ادوین بلاشفیلد

بسیاری از مردم فصل بهار را آغاز زندگی دوبارهٔ طبیعت می‌دانند. در فصل بهار جانورانی که دارای خواب زمستانی هستند، و همچنین، درختان از خواب زمستانی بیدار شده و زندگی را دوباره آغاز می‌کنند. درختان شکوفه زده و جانوران نیز در این فصل شروع به تولید مثل می‌کنند.[نیازمند منبع]

بهار واژه‌ای فارسی است، که در فارسی میانه و فارسی نوین به همین شکل بوده‌است.[نیازمند منبع]

در فرهنگ عمومی برخی از کشورها، مثل ایران و افغانستان، به این فصل بسیار اهمیت می‌دهند، به طوری که، حتی، سال نو آن‌ها در این فصل و با رسیدن خورشید به نقطهٔ اعتدال بهاری (اول فروردین، معمولاً مطابق با ۲۱ مارس) شروع می‌شود. آن‌ها شروع این سال را با مراسمی به نام نوروز جشن می‌گیرند که سیزده روز طول می‌کشد. (سیزده به در) این اهمیت در ادبیات نیز نمود زیادی دارد و بهار یکی از مهم‌ترین سوژه‌های هنری و ادبی می‌باشد.

رخدادهای طبیعی[ویرایش]

در فصل بهار انحراف محور زمین نسبت به خورشید افزایش می‌یابد. طول مدت روز به سرعت زیاد می‌شود، زمین گرم می‌شود و گیاهان شروع به رشد کردن می‌کنند. برف‌ها آب می‌شوند و رودها به جریان می‌افتند. یخبندان در مناطق سردسیر کمتر می‌شوند و در مناطقی که آب و هوای سردسیری ندارند، دمای هوا به سرعت افزایش می‌یابد. بسیاری از گیاهان گلدار شروع به شکوفه زدن می‌کنند. این باره زمانی برخی موارد از زمانی از زمستان تا اوایل تابستان به طول می‌انجامد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «بهار - ویکی‌واژه». fa.wiktionary.org. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۰۲.
  2. Saleminejad, Hossein. "معنی بهامین | لغت‌نامه دهخدا". www.vajehyab.com (به انگلیسی). Retrieved 2018-08-02.