سونانگول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آنگول)
سونانگول
نوعشرکت دولتی
صنعتنفت و گاز
بنا نهاده۱۹۷۶
دفتر مرکزیآنگولا لوآندا، آنگولا
محدودهٔ فعالیتجهانی
افراد کلیدیفرانسیسکو دی لموس خوزه ماریا
(مدیرعامل)
محصولاتنفت خام
گاز طبیعی
صنایع پتروشیمی
درآمدافزایش ۱۳٫۲ $ میلیارد دلار (۲۰۰۹)
تعداد کارکنان۱۰٫۰۰۰ نفر (۲۰۰۹)
وبگاه
دفتر مرکزی شرکت سونانگول در لوآندا، آنگولا

سونانگول (به انگلیسی: Sonangol) یا گروه سونانگول (به پرتغالی: Grupo Sonangol) شرکت دولتی نفت و گاز آنگولایی است، که در سال ۱۹۶۷ توسط دولت این کشور تاسیس شد. هم‌اکنون حجم ذخایر قابل برداشت شرکت سونانگول بیش از ۵ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. سونانگول همچنین مالکیت ۳۰ درصد از سهام شرکت نفت پرتغالی گالپ انرژیا را نیز در اختیار دارد.

تاریخچه[ویرایش]

ریشه‌های تأسیس شرکت نفت سونانگول به سال ۱۹۵۳ و راه‌اندازی شرکت آنگول به‌عنوان یک شرکت تابعه از شرکت نفت ساکور در کشور پرتغال بازمی‌گردد. در آستانه استقلال آنگولا از کشور پرتغال، که پس از برگزاری انتخابات و روی کار آمدن یک دولت دموکراتیک مدرن که در پی انقلاب میخک در پرتغال، در سال ۱۹۷۶ رخ داده بود، شرکت آنگول نیز ملی اعلام شد. سپس این شرکت به دو بخش تقسیم شد، که یکی سونانگول یوای‌ای و دیگری دایرکسائو ناسیونال دی پترولئوس نام گرفت. طبق بخشنامه شماره ۵۲/۷۶ دولت آنگولا؛ شرکت سونانگول به‌عنوان یک شرکت دولتی و به‌منظور مدیریت بر اکتشاف، استخراج، بازاریابی و فروش؛ نفت خام، گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی در کشور آنگولا، از منابع و تجهیزات بر جای مانده از شرکت‌های تکزاکو، توتال، رویال داچ شل و موبیل راه‌اندازی شد. این شرکت فعالیت‌های تولید نفت خام را با کمک شرکت‌های سوناطراک؛ الجزایر و انی؛ ایتالیا آغاز نمود.

سازمان[ویرایش]

سونانگول در حال حاضر دارای بیش از ۳۰ شرکت تابعه می‌باشد. شرکت‌های تابعه سونانگول در خارج از آنگولا، در شهرهای زیر مستقر می‌باشند:


با رشد این شرکت، نیاز سونانگول به خدماتی مانند ارتباط از راه دور، پشتیبانی شبکه‌ها، حمل و نقل، مدیریت داده‌ها و لرزه نگاری مشهود بود. شرکت‌های تابعه سونانگول برای پاسخ‌گویی به این نیازها راه‌اندازی شدند.

شرکت‌های تابعه[ویرایش]

این شرکت متشکل از سونانگول ای‌پی و چندین شرکت تابعه دیگر است، که شرکت‌های تابعه آن، اکثرأ به صورت مشارکتی، میان سونانگول با شرکت‌های نفتی دیگر راه‌اندازی شده‌اند. ذخایر نفتی کشور آنگولا؛ در حدود ۵ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود، که تقریبأ تمامی این ذخائر، تحت مدیریت شرکت سونانگول، اداره می‌شوند.

گالپ انرژیا[ویرایش]

شرکت سونانگول یکی از سهامداران عمده شرکت پرتغالی گالپ انرژیا می‌باشد. این سهام از طریق یکی از شرکت‌های تابعه سونانگول در کشور پرتغال بنام شرکت انرژی آموریم خریداری شده‌است. در حال حاضر شرکت سونانگول به صورت غیرمستقیم، یک سوم از سهام شرکت گالپ انرژیا را در اختیار دارد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «وبسایت سونانگول ایالات متحده، بخش Contact Information». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۹ اکتبر ۲۰۱۲.
  2. «وبسایت سونانگول بریتانیا، بخش Contact». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۹ اکتبر ۲۰۱۲.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]