اورلن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اورلن
نوعشرکت سهامی عام
ISINPLPKN0000018 ویرایش در ویکی‌داده
صنعتنفت و گاز
بنا نهاده۱۹۹۹
دفتر مرکزیلهستان پوتسک، لهستان
محدودهٔ فعالیتاروپا
مدیر عامل اجراییووچیچ یاشینسکی
محصولاتنفت خام
بنزین
محصولات پتروشیمی
درآمدافزایش ۲۶٫۵ $ میلیارد دلار (۲۰۱۷)
سود خالصکاهش ۱٫۶ $ میلیارد دلار (۲۰۱۷)
مجموع داراییافزایش ۱۷٫۵۴ $ میلیارد دلار (۲۰۱۷)
مالکدولت لهستان (۲۷٪)
تعداد کارکنان۲۴٫۱۱۳ نفر (۲۰۱۶)
شرکت‌های وابستهیونی‌پترول
اورلن لیتوانی
اسلاونفت
وبگاه
ساختمان مرکزی اورلن، در پوتسک، لهستان

اورلن (به لهستانی: Orlen) شرکت نیمه‌دولتی نفت لهستانی است، که در زمینه پالایش نفت خام، بازاریابی و توزیع فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و بنزین، همچنین تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کند.

شرکت اورلن در سال ۱۹۹۹ توسط دولت لهستان تأسیس شد و هم‌اکنون بزرگترین شرکت سهامی در اروپای مرکزی بشمار می‌آید و در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۷۱۳ از فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰ (بزرگترین شرکت‌های سهامی عام جهان) قرار گرفت.

این شرکت مالک شبکه‌ای از ۲۰۰۰ جایگاه پمپ بنزین در لهستان، جمهوری چک، آلمان و کشورهای حوزه بالتیک است و مالکیت شرکت‌های یونی‌پترول و اورلن لیتوانی را در اختیار دارد. دولت لهستان مالکیت ۲۷٪ از سهام اورلن را در اختیار دارد، بخشی از سهام این شرکت نیز در بازار بورس ورشو معامله می‌شود. شرکت اورلن همچنین اسپانسر تیم ملی والیبال لهستان می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

پمپ بنزین اورلن در شهر گدانسک

شرکت اورلن از طریق ادغام دو شرکت نفتی، در زمان دولت کمونیستی لهستان، راه‌اندازی شد. تاریخ تأسیس کمپانی پی‌کی‌ان اورلن، به سال ۱۹۴۴؛ یعنی زمان تأسیس شرکت سی.پی.ان، که مختصر شده (Communist Poland's Petroleum) است، باز می‌گردد.

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، شاخه دوم از اورلن، تشکیل شد. شرکت پتروشیمی پوتسک، یک شرکت دولتی مسئول پالایشگاه‌های شهر پوتسک بود، که به‌تدریج رشد کرده و با خریداری و ادغام چندین شرکت نفتی اروپایی، توسعه یافت و به بزرگترین مجموعه از نوع خود، در کشور لهستان تبدیل شد.

پس از ادغام شرکت‌های سی.ان.پی و پتروشیمی پوتسک، شرکت تازه تأسیس؛ پی‌کی‌ان نام گرفت، که مخفف (Polski Koncern Naftowy) می‌باشد. اورلن نیز چند ماه بعد، به نام تجاری این کنسرسیوم اضافه شد. نام اورلن (Orlen)؛ از دو کلمه مشتق شده: اورل:(Orl) از "اوژل" (لهستانی: orzeł) که در زبان لهستانی، بمعنی؛ عقاب است و ای‌ان (en) از "انرژیا" (لهستانی: energia) که بیانگر؛ انرژی است. (orl + en = Orlen)

فعالیت‌ها[ویرایش]

تانکر تریلر، متعلق به اورلن (لهستان)

شرکت اورلن، دارای سرمایه‌گذاری قابل توجهی در خارج از کشور لهستان، می‌باشد. این دارایی‌ها، از چندین شرکت تابعه و نیز شعبه‌های تحت مدیریت این شرکت، تشکیل می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به: شرکت "مازیکه نفتا" (یا شرکت اورلن لیتوانی) و نیز مالکیت اکثریت سهام یونی‌پترول، شرکت نفتی متعلق به جمهوری چک اشاره نمود. این شرکت، همچنین مالک بزرگترین مجموعه تولید ترفتالیک اسید در اروپا می‌باشد.[۱]

در سال ۲۰۰۷ در رتبه‌بندی فورچون جهانی ۵۰۰ در لیست بزرگترین شرکت‌های جهان، در رتبه ۴۳۲ قرار گرفت، در همین سال، در فهرست فوربز جهانی ۲۰۰۰ نیز در مکان ۶۷۹ در میان بزرگترین شرکت‌های دنیا، از نظر میزان درآمد سالانه، انتخاب شد. کمپانی اورلن دارای بیش از ۲۴،۰۰۰ کارمند، در ۴ کشور می‌باشد.[۲]

جایگاه‌های پمپ بنزین[ویرایش]

جایگاه پمپ بنزین اورلن، در آلمان

در حال حاضر پی‌کی‌ان اورلن بزرگترین فروشنده بنزین، با بیش از ۲٫۰۰۰ جایگاه پمپ بنزین در کشور لهستان است. در سال ۲۰۰۳ شرکت بریتانیایی بی‌پی اقدام به خریداری شرکت آلمانی آرال آگ نمود و در پی آن، شرکت اورلن ۵۰۰ جایگاه پمپ بنزین آرال را نیز خریداری کرد.

در سال ۲۰۰۷ اورلن دارای ۵۸۱ پمپ بنزین در آلمان بوده، که تعداد ۴۸۴ جایگاه تحت نام تجاری استار، ۵۸ جایگاه؛ با نام تجاری اورلن و ۲۹ جایگاه؛ تحت نام تجاری سوپرمارکت فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های تابعه[ویرایش]

پالایشگاه اورلن، در شهر ولوتسلاوک

ادغام با گروه مول[ویرایش]

شرکت اورلن در سال ۲۰۰۵ شروع به مذاکره با شرکت نفتی مجارستانی، مول گروپ، بمنظور ادغام دو کمپانی نمود. در نهایت این دو شرکت با هدف کنترل بازار صنعت نفت اروپای مرکزی، با هم ادغام شدند. این ادغام، باعث ایجاد بزرگترین کمپانی نفتی حوزه بالتیک و اروپای مرکزی گردید.[۳]

اورلن تحت یک سرمایه‌گذاری مشترک، با شرکت باسل هلند، مالک بزرگترین شرکت تولید پلاستیک لهستان شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]